REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Podstawowe etapy budowania zespołu

Istnieją 4 podstawowe etapy budowania zespołu.
Istnieją 4 podstawowe etapy budowania zespołu.

REKLAMA

REKLAMA

Dobry szef, czy menedżer powinien znać możliwości i słabości swojego zespołu oraz metody na stworzenie zgranej grupy. Taka wiedza pozwala na lepsze koordynowanie pracownikami, a także na skuteczne porozumiewanie się z nimi podczas ich konfliktów.

Po tym, gdy zespół zbierze się po raz pierwszy, rozpoczyna się właściwa jego budowa, która odbywa się w kilku etapach. Na każdym z nich mogą zaistnieć różne problemy czy kwestie wymagające szczegółowych wyjaśnień.

REKLAMA

Załóżmy, że Twój zespół rodzi się w bólach, a Ty musisz zmierzyć się z konfliktem oraz kłótniami pomiędzy przyszłymi współpracownikami. Jeśli zamiast zastanawiać się, co poszło nie tak, uświadomisz sobie, że taka sytuacja jest po prostu naturalna na tym etapie tworzenia grupy, łatwiej Ci będzie obiektywie zadecydować, co - jeżeli cokolwiek - należy w tej sprawie zrobić.

Polecamy: Praca a stres

Cztery podstawowe etapy budowania zespołu to:

  •  Formowanie: poziom emocji jest wysoki; wszystko jest nowe i ekscytujące; nikt jeszcze do końca nie wie, jaka będzie jego rola w zespole, itd.
  •  Okres burzy: wyznaczane są role, jakie mają spełniać poszczególni członkowie zespołu; ujawniają się osobowości; niepewność w stosunku co do pewnych osób oraz ich umiejętności może doprowadzić do wyniszczającego konfliktu, jeżeli się go od razu nie załagodzi; członkowie grupy jeszcze nie czują się na tyle pewnie, aby otwarcie i uczciwie dyskutować o pewnych sprawach.
  •  Normalizacja: wzrasta pewność siebie poszczególnych członków zespołu; zacieśniają się więzi pomiędzy współpracownikami; różnica zdań jest szanowana; rozpoczyna się poszukiwanie konstruktywnych rozwiązań; wyznaczone cele wydają się być nie aż tak odległe i wszyscy zaczynają współpracować, dążąc do ich realizacji.
  •  Właściwe działanie: zespół płynnie funkcjonuje, a poszczególni członkowie na zmianę kierują jego pracami; pojawia się delegowanie zadań, więc wszyscy mają szansę na rozwój i wykazanie pełni swoich możliwości; wyznaczone cele i zadania są realizowane w sposób efektywny i zgodnie z planem.

Polecamy: Jak się zachować wobec nowego pracownika?

Dalszy ciąg materiału pod wideo