REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Reklamacja sprzętu – kiedy mamy taką możliwość?

Redakcja Dom
Sprzęt Fot. Fotolia
Sprzęt Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sprzęt kupiony od przedsiębiorcy przez osobę fizyczną na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą, zgodnie z polskim prawem, może podlegać reklamacji (jest to sprzedaż konsumencka). Za sprzęt (towar) w głównej mierze odpowiada sprzedawca i w większości przypadków to on musi przyjąć reklamację. Przeczytaj, w jakich sytuacjach możemy reklamować sprzęt i ile mamy na to czasu.

Reklamacja sprzętu w większości przypadków powinna być przyjęta przez sprzedawcę. Czasem jednak zdarza się, że musimy zwrócić się do podmiotu wystawiającego gwarancję (najczęściej jest to producent sprzętu). Sprzedawca ma obowiązek przyjąć naszą reklamację w ciągu dwóch lat od momentu zakupu sprzętu, natomiast z gwarancji możemy korzystać przez okres jej obowiązywania – nie jest on ustalony odgórnie, może trwać np. pół roku, rok lub nawet dożywotnie. Jednak nawet jeśli producent udzielił gwarancji na sprzęt nie musimy reklamować go u niego, sprzedawca nadal ma obowiązek przyjęcia reklamacji – kupujący ma prawo wybrać, która forma bardziej mu odpowiada.

REKLAMA

Reklamacji podlega również sprzęt kupiony na odległość, czyli przez Internet, a także poza lokalem przedsiębiorstwa, np. od akwizytora.

Zobacz także: Jak ustawić sprzęt elektroniczny w małym mieszkaniu?

Kiedy możemy dokonać reklamacji?

Reklamacji u sprzedawcy możemy dokonać, gdy sprzęt w momencie kupna był niezgodny z umową. Możemy wyróżnić cztery takie kryteria:

  1. Wadliwy towar – towar posiada wadę niewynikającą z niewłaściwego użytkowania, np. karta graficzna do komputera przegrzewa się w czasie grania i wyłącza komputer.
  2. Towar nie działa w sposób do tego przeznaczony, np. zamrażalnik nie mrozi żywności.
  3. Towar różni się od tego, co deklarował sprzedawca, producent lub jego przedstawiciel, np. gdy zmywarka reklamowana była jako bardzo cicha, a niestety tak nie jest.
  4. Niewłaściwy montaż towaru lub jego uruchomienie – dotyczy to sytuacji, gdy zamawiamy razem z produktem usługę montażu lub uruchomienia sprzętu bądź gdy postępujemy według poleceń zawartych w instrukcji, a mimo to dochodzi do uszkodzenia.

Na niezgodność towaru z umową nie możemy się powołać, jeśli wada była widoczna w momencie zakupu lub gdy zostaliśmy o niej poinformowani.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Żeby reklamacja mogła zostać uznana musimy zgłosić ją w ciągu dwóch lat od momentu zakupu i dodatkowo w ciągu dwóch miesięcy od momentu zauważenia usterki.

Zobacz także: Telewizor LCD, plazma czy 3D?


Jakie mamy prawa?

Jeśli nasza reklamacja jest zasadna możemy żądać naprawy towaru lub wymiany na nowy taki sam i pozbawiony wad. Kupujący ma prawo wybrać odpowiadającą mu opcję. W określonych sytuacjach mimo to sprzedawca podejmie decyzje o formie:

 – jeśli z przyczyn niezależnych nie ma możliwości wymiany na taki sam towar (np. gdy producent z powodu wady wycofuje całą serię produktu),

– gdy naprawa będzie zbyt kosztowna, wtedy zostanie podjęta decyzja o wymianie,

– jeśli brak sprzętu będącego w naprawie narazi konsumenta na dyskomfort również możemy liczyć na wymianę (np. gdy dotyczy to lodówki i jej naprawa ma potrwać kilka dni).

Wtedy możemy też domagać się obniżenia ceny towaru.

Zobacz także: Jaki odkurzacz wybrać: workowy, bezworkowy czy piorący?

Odstąpienie od umowy

Konsument najczęściej chce oddać sprzęt i dostać zwrot pieniędzy – rozwiązanie to nazywamy odstąpieniem od umowy. Jest ono możliwe tylko gdy naprawa lub wymiana nie jest możliwa bądź jest zbyt kosztowna, gdy naraża kupującego na niedogodności, a także gdy sprzedawca nie będzie w stanie usunąć usterki mimo podjęcia kilkukrotnych prób.

Zwrot niewadliwego towaru

Istnieje również możliwość zwrotu niewadliwego towaru, ale tylko wtedy, gdy:

– kupujemy sprzęt poza lokalem przedsiębiorcy, np. od akwizytora, w ciągu 10 dni od zawarcia umowy,

– zakupy odbyły się w sklepie internetowym, w ciągu 10 dni od wydania rzeczy.

W obu przypadkach zwrot może nastąpić bez podania przyczyny. Jeśli nie zostaliśmy poinformowani o możliwości zwrotu w ciągu 10 dni to termin ten biegnie od momentu, w którym dowiedzielibyśmy się o takiej możliwości, nie później jednak niż 3 miesiące od wydania towaru.

Zobacz także: Wybór nawilżacza powietrza: na co zwrócić uwagę?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Nieruchomości
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dyrektywa budynkowa - kto i ile zapłaci za jej wdrożenie. Ekspert: wzrosną czynsze i ceny mieszkań (o kilkaset zł na 1 m2) ale tańsza będzie eksploatacja

    Unia Europejska podejmuje kolejne kroki w kierunku promowania zrównoważonego rozwoju, efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Jednym z kluczowych aktów prawnych w tej dziedzinie jest dyrektywa budynkowa, która stawia sobie za cel zmniejszenie zużycia energii w sektorze budownictwa poprzez wprowadzenie szeregu środków i wymogów. Dostosowanie się do wymogów dyrektywy budowlanej będzie kosztowne (zwłaszcza termomodernizacja istniejących budynków). Te koszty będą musiały ponieść spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, a także indywidualni właściciele budynków. Skutkować to będzie wzrostami cen nieruchomości i stawek czynszów ale można się spodziewać także zmniejszenia kosztów utrzymanie nieruchomości, szczególnie w zakresie energii grzewczej i elektrycznej - prognozuje Maciej Zięba, Dyrektor Operacyjny homfi.

    Przegląd kominiarski i czyszczenie komina – jak często, ile kosztuje w 2024 roku, jakie kary? Czego wymagają przepisy. Jak sprawdzić uprawnienia kominiarza?

    Wszystko co trzeba wiedzieć o przeglądzie kominiarskim. Jak często trzeba wykonywać? Jak sprawdzić uprawnienia kominiarza? W jakiej formie powinien być sporządzony protokół? Ile to kosztuje? Jakie kary grożą za brak przeglądu? Dlaczego się opłaca to robić z uwagi na ubezpieczenie? Co jeszcze oprócz przeglądu i czyszczenia komina może wykonać kominiarz? Odpowiadamy na wszystkie te pytania.

    Własne mieszkanie bez kredytu hipotecznego - to możliwe i dziś. Czy mieszkania lokatorskie wrócą do łask? Jakie opłaty miesięczne ponosi lokator?

    Czy w Polsce można stać się posiadaczem własnego mieszkania bez zaciągania drogiego kredytu hipotecznego? Nasze społeczeństwo od dawna zmaga się z kryzysem mieszkaniowym, a coraz większa liczba osób nie ma możliwości kupienia własnego lokum. W związku z tym istnieje ogromna potrzeba inwestowania w alternatywne rozwiązania problemu mieszkaniowego. Najkorzystniejszym z nich są mieszkania lokatorskie - idea znana od pokoleń, przeżywająca obecnie renesans. Mieszkania w nowej formule są już dostępne w lokalizacjach takich jak Gdańsk, Wrocław, Zabłudów pod Białymstokiem, Tychy czy Leszno. Kwestią czasu jest, by w całej Polsce powstały kolejne wybudowane w ten sposób inwestycje.

    Reforma planowania. Czy działkowcy mogą czuć się zagrożeni?

    Temat reformy planowania przestrzennego ostatnio stał się mniej nośny, co nie zmienia faktu, że ubiegłoroczna decyzja rządu o zmianach prawnych będzie miała duże konsekwencje. Niedawno pojawiły się informacje, że pierwotny termin opracowania planów ogólnych (koniec 2025 r.) zostanie wydłużony co najwyżej o kilka miesięcy. Ze wspomnianymi planami ogólnymi wiążą się obawy działkowców dotyczące ewentualnej likwidacji ROD. Eksperci RynekPierwotny.pl sprawdzają, czy takie obawy mogą być uzasadnione. Warto w tym kontekście pamiętać, że ustawa o ROD zapewnia szczególne rozwiązania w razie likwidacji ogrodów działkowych. Chodzi m.in. o obowiązek zapewnienia działkowcom nieruchomości zamiennej. 

    REKLAMA

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Cena, lokalizacja, rozkład pomieszczeń? Co jest dziś najważniejsze przy wyborze mieszkania?

    Co jest obecnie najważniejsze dla osób kupujących mieszkania? Na co najbardziej zwracają uwagę nabywcy? Co oferują deweloperzy?

    Ile kosztują mieszkania w mieście, a ile pod miastem? W niektórych przypadkach różnica jest ogromna!

    Ceny nowych mieszkań w największych metropoliach dla wielu osób są nieosiągalne. Tańsze mieszkania można znaleźć w lokalizacjach podmiejskich. Portal RynekPierwotny.pl prześwietlił pod tym kątem ofertę deweloperów działających w okolicach 10 metropolii. 

    Domy za niecałe 5 zł? W tym miasteczku są, ale się nie sprzedają...

    Podczas, gdy w całych Włoszech pustoszejące gminy zyskały nowych mieszkańców dzięki sprzedaży domów za 1 euro, w malowniczym miasteczku Patrica koło Frosinone w regionie Lacjum udało się sprzedać tylko dwa domy. Dlaczego?

    REKLAMA

    Kwatery pracownicze dla imigrantów zarobkowych – czy państwo powinno się tym zająć?

    Mieszkanie jest kluczowym aspektem dla cudzoziemców przyjeżdżających do Polski. Prawie połowa z nich znalazła lokum przy pomocy pracodawcy lub agencji zatrudnienia. Uregulowanie spraw związanych z zakwaterowaniem osób przybywających do Polski w celach zarobkowych powinno być ważnym zadaniem państwa.

    Co to jest luka czynszowa? Dotyczy co trzeciego Polaka

    Czym jest luka czynszowa? Kogo dotyczy? Jak przeciwdziałać temu zjawisku? 

    REKLAMA