REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana adresu zameldowania – krok po kroku

Aleksander Galecki
Zmiana adresu zameldowania – krok po kroku
Zmiana adresu zameldowania – krok po kroku
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak się przemeldować? Czy nadal trzeba zmieniać dokumenty po zmienić po zmianie zameldowania 2021? Czy na przemeldowanie musimy przeznaczyć cały dzień? Czy wszystko załatwimy w jednym urzędzie, albo przez internet? Zobacz na co zwrócić uwagę i co ze sobą zabrać dokonując przemeldowania.

Wymeldowanie – czy jest konieczne przy zameldowaniu w nowym miejscu?

W związku ze zmianą miejsca zamieszkania warto zmienić również adres zameldowania. Jak zmienić zameldowanie? Planując pozostać pod nowym adresem kilka najbliższych lat warto zdecydować się na stały meldunek. Dodatkowo uprości to podpisywanie wszelkich umów, ponieważ po wpisaniu adresu zameldowania w rubryce adres korespondencyjny wpisuje się  „j.w.” zamiast wpisywać kolejny adres.

REKLAMA

REKLAMA

Często przemeldowanie jest czynnością, której dokonuje się pierwszy raz w życiu, lub pierwszy raz po kilkunastu, lub kilkudziesięciu latach. Dawniej, aby zmienić adres zameldowania należało udać się do dotychczasowego urzędu dzielnicy wymeldować się, a następnie zameldować w urzędzie właściwym ze względu na nowy adres zameldowania.

Jak się przemeldować obecnie? Aktualnie wystarczy dokonać meldunku w nowym miejscu zameldowania, co automatycznie znosi poprzednie dane. Formalności można załatwić w urzędzie gminy, na terenie której chcemy się zameldować, bądź przez internet.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne! Możesz mieć jednocześnie jedno miejsce pobytu stałego i jedno miejsce pobytu czasowego. Meldując się na pobyt czasowy nie musisz wymeldowywać się z miejsca pobytu stałego.

Dokumenty potrzebne do przemeldowania

O ile wcześniej przygotujemy wszystkie potrzebne dokumenty, załatwienie spraw powinno pójść nam szybko i sprawnie. Do aktualizacji adresu miejsca zamieszkania będą na potrzebne:
– dowód osobisty, bądź paszport,
– dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, np. wypis aktu notarialnego, umowa najmu, odpis z księgi wieczystej, decyzja administracyjną, bądź orzeczenie sądu,
– formularz zgłoszenia pobytu stałego, lub formularz pobytu czasowego.

Ważne! Jeśli chcesz się zameldować w mieszkaniu, którego nie jesteś właścicielem, a np. najemcą, na twoim formularzu zgłoszenia pobytu musi się podpisać i potwierdzić twój pobyt właściciel, bądź inny podmiot, który ma tytuł prawny do tej nieruchomości.

Formularz zgłoszenia pobytu stałego jest dostępny w każdym urzędzie dzielnicy oraz na stronach internetowych poszczególnych urzędów miast/ gmin. Jeżeli będziemy mieli przygotowane wszystkie dokumenty podczas wizyty w urzędzie cały proces przemeldowania nie zajmie nam nie więcej niż kwadrans. Na koniec otrzymujemy potwierdzenie o nowym adresie zameldowania. To jedyny urząd, który będziemy musieli odwiedzić. Urząd Skarbowy nie wymaga przekazania informacji o zmianie adresu zameldowania.

Z jego pomocą będziemy mogli np. dokumentować swój meldunek przy zawieraniu umów:  
– o świadczenie usług telekomunikacyjnych,   
– o prowadzenie rachunku bankowego,             
– sprzedaży itd.

Przed wizytą  w urzędzie warto sprawdzić do jakiej dzielnicy należy nasz nowy adres zameldowania. Można to zweryfikować wpisując swój kod pocztowy w bazie Poczty na stronie:  http://kody.poczta-polska.pl/

Wyszukiwarka kodów pocztowych

Wyszukiwarka kodów pocztowych

Poczta Polska

Fot. Poczta Polska

Jak zameldować się w nowym miejscu przez internet?

Do zmiany adresu zameldowania przez internet potrzeby jest profil zaufany, certyfikat kwalifikowany, bądź e-dowód. Pozwalają one potwierdzić twoją tożsamość. 

Zmiana adresu zameldowania przez internet krok po kroku:

  1. Kliknij przycisk Zamelduj się.
  2. System przeniesie cię na stronę profilu zaufanego. Zaloguj się na swoje konto.
  3. Po zalogowaniu system przeniesie cię z powrotem na platformę ePUAP.
  4. Wybierz rodzaj pobytu, na jaki chcesz dokonać zameldowania.
  5. Zaznacz, kogo chcesz zameldować.
  6. Dołącz odpowiednie dokumenty.
  7. Wypełnij pozostałe pola z danymi osobowymi i adresem zameldowania. Jeśli chcesz, możesz kiedy będziesz się meldować na pobyt stały, jednocześnie wymeldować się z pobytu czasowego. Albo gdy będziesz meldować się na pobyt czasowy, wymeldować się z pobytu stałego.
  8. Jeśli zaznaczasz, że chcesz dostać zaświadczenie o zameldowaniu na pobyt czasowy, dołącz dokument, który potwierdzi płatność za to zaświadczenie. Zaznacz, w jaki sposób chcesz dostać to zaświadczenie: pocztą, osobiście czy elektronicznie na ePUAP.
  9. Sprawdź i podpisz wniosek elektronicznie. Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę ePUAP.

Ustalenie terminu spotkania w urzędzie

W niemal każdym urzędzie istnieje system, dzięki któremu można umówić się na spotkanie – zarówno osobiście jak i przez Internet.

Aby osobiście umówić się na spotkanie w urzędzie, mające na celu pomoc przy zmianie miejsca zamieszkania, należy skontaktować się z „informacją urzędu”. Otrzymamy tam potwierdzenie wizyty oraz numer sprawy, który następnie należy wpisać w urządzenie znajdujące się w urzędzie, aby odebrać numerek kolejki.

Ważne! W związku z trwającą epidemią większość urzędów miast/ gmin prowadzi obecnie bezpośrednią obsługę tylko klientów umówionych.

Zmiana adresu zameldowania - jakie dokumenty trzeba zmienić po zmianie zameldowania 2021

Po zmianie meldunku nie ma obowiązku wymiany dowodu osobistego na nowy.

Jeżeli jednak zdecydujemy się na wymianę dowodu, będziemy potrzebowali:     
– zdjęcia paszportowego           
– dotychczasowego dowodu osobistego (do wglądu)  
– wniosku o wymianę dowodu osobistego.

Ważne! W związku z wprowadzeniem nowego dowodu osobistego od 27 lipca 20121 roku, nie ma możliwości złożenia wniosku o ten dowód osobisty elektronicznie. Po wdrożeniu nowego wzoru, składanie wniosków online możliwe będzie wyłącznie w przypadku dzieci do 12. roku życia, od których odciski palców nie będą pobierane.

Wniosek o wydanie nowego dowodu osobistego możesz złożyć w dowolnym urzędzie, niezależnie od adresu zameldowania.

Wymiana prawo jazdy po zmianie adresu zameldowania również nie jest obowiązkowa. Od 4 marca 2019 r. wydawane prawa jazdy nie zawierają adresu zamieszkania posiadacza, nie trzeba więc ich wymieniać w przypadku zmiany miejsca zamieszkania.

Przed zmianą zmianą adresu zameldowania jakie dokumenty trzeba wymienić 2021? Otóż przed zmianą meldunku również nie trzeba zmieniać żadnych dokumentów.

Zmiana meldunku a urząd skarbowy

REKLAMA

Zgodnie z zapisem art. 9 ust. 1d Ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników wynika, iż „w przypadku zmiany adresu miejsca zamieszkania przez podatnika będącego osobą fizyczną objętą rejestrem PESEL nieprowadzącą działalności gospodarczej lub niebędącą zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, za dokonanie aktualizacji uznaje się podanie przez tego podatnika aktualnego adresu miejsca zamieszkania w składanej deklaracji lub innym dokumencie związanym z obowiązkiem podatkowym. Zatem urząd skarbowy nie wymaga aktualizacji miejsca zameldowania na odrębnym formularzu. Jednak istnieje taka możliwość.

W celu powiadomienia urzędu skarbowego o nowym adresie zamieszkania należy złożyć zgłoszenie aktualizacyjne formularzu ZAP-3. Przy czym zawiadomienie urzędu o zmianie adresu zamieszkania powinno nastąpić tylko wtedy, gdy adres zamieszkania jest inny niż adres zameldowania.

Jeśli jednak nowy adres zamieszkania jest jednocześnie nowym adresem zameldowania, nie ma wówczas potrzeby składania zgłoszenia ZAP-3. Wówczas urząd skarbowy będzie dysponował informacją o zmianie meldunku na podstawie danych przekazanych mu z rejestru PESEL.

Aktualizowanie danych personalnych w instytucjach

Po załatwieniu spraw meldunkowych w urzędzie sprawy należy uaktualnić swoje dane personalne we wszelkich instytucjach, w których adres ten figuruje. Jest to niezbędne ponieważ umowy muszą zawierać aktualne dane. Przy zmianie adresu zameldowania w danych osobowych u operatorów sieci komórkowych nie powinniśmy mieć żadnych problemów. Inaczej sytuacja może wyglądać w banku, wiele instytucji bankowych nie posiada informacji na temat jak postępować z nowym adresem zameldowania i starym dowodem, dlatego taka wizyta może się nieco przedłużyć.

Należy również pamiętać o innych instytucjach, z jakimi mamy podpisane umowy np. z dostawcami mediów tj. energii elektrycznej, gazu, wody.

Cały proces meldunkowy nie jest skomplikowany. Najważniejsze to pamiętać o zabraniu ze sobą odpowiednich dokumentów. Warto również wówczas ponownie przypomnieć sobie szczegóły przetwarzania danych przez dostawców usług oraz o politykach przetwarzania danych osobowych.
 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Nieruchomości
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dyrektywa budynkowa - kto i ile zapłaci za jej wdrożenie. Ekspert: wzrosną czynsze i ceny mieszkań (o kilkaset zł na 1 m2) ale tańsza będzie eksploatacja

    Unia Europejska podejmuje kolejne kroki w kierunku promowania zrównoważonego rozwoju, efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Jednym z kluczowych aktów prawnych w tej dziedzinie jest dyrektywa budynkowa, która stawia sobie za cel zmniejszenie zużycia energii w sektorze budownictwa poprzez wprowadzenie szeregu środków i wymogów. Dostosowanie się do wymogów dyrektywy budowlanej będzie kosztowne (zwłaszcza termomodernizacja istniejących budynków). Te koszty będą musiały ponieść spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, a także indywidualni właściciele budynków. Skutkować to będzie wzrostami cen nieruchomości i stawek czynszów ale można się spodziewać także zmniejszenia kosztów utrzymanie nieruchomości, szczególnie w zakresie energii grzewczej i elektrycznej - prognozuje Maciej Zięba, Dyrektor Operacyjny homfi.

    Przegląd kominiarski i czyszczenie komina – jak często, ile kosztuje w 2024 roku, jakie kary? Czego wymagają przepisy. Jak sprawdzić uprawnienia kominiarza?

    Wszystko co trzeba wiedzieć o przeglądzie kominiarskim. Jak często trzeba wykonywać? Jak sprawdzić uprawnienia kominiarza? W jakiej formie powinien być sporządzony protokół? Ile to kosztuje? Jakie kary grożą za brak przeglądu? Dlaczego się opłaca to robić z uwagi na ubezpieczenie? Co jeszcze oprócz przeglądu i czyszczenia komina może wykonać kominiarz? Odpowiadamy na wszystkie te pytania.

    Własne mieszkanie bez kredytu hipotecznego - to możliwe i dziś. Czy mieszkania lokatorskie wrócą do łask? Jakie opłaty miesięczne ponosi lokator?

    Czy w Polsce można stać się posiadaczem własnego mieszkania bez zaciągania drogiego kredytu hipotecznego? Nasze społeczeństwo od dawna zmaga się z kryzysem mieszkaniowym, a coraz większa liczba osób nie ma możliwości kupienia własnego lokum. W związku z tym istnieje ogromna potrzeba inwestowania w alternatywne rozwiązania problemu mieszkaniowego. Najkorzystniejszym z nich są mieszkania lokatorskie - idea znana od pokoleń, przeżywająca obecnie renesans. Mieszkania w nowej formule są już dostępne w lokalizacjach takich jak Gdańsk, Wrocław, Zabłudów pod Białymstokiem, Tychy czy Leszno. Kwestią czasu jest, by w całej Polsce powstały kolejne wybudowane w ten sposób inwestycje.

    Reforma planowania. Czy działkowcy mogą czuć się zagrożeni?

    Temat reformy planowania przestrzennego ostatnio stał się mniej nośny, co nie zmienia faktu, że ubiegłoroczna decyzja rządu o zmianach prawnych będzie miała duże konsekwencje. Niedawno pojawiły się informacje, że pierwotny termin opracowania planów ogólnych (koniec 2025 r.) zostanie wydłużony co najwyżej o kilka miesięcy. Ze wspomnianymi planami ogólnymi wiążą się obawy działkowców dotyczące ewentualnej likwidacji ROD. Eksperci RynekPierwotny.pl sprawdzają, czy takie obawy mogą być uzasadnione. Warto w tym kontekście pamiętać, że ustawa o ROD zapewnia szczególne rozwiązania w razie likwidacji ogrodów działkowych. Chodzi m.in. o obowiązek zapewnienia działkowcom nieruchomości zamiennej. 

    REKLAMA

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Cena, lokalizacja, rozkład pomieszczeń? Co jest dziś najważniejsze przy wyborze mieszkania?

    Co jest obecnie najważniejsze dla osób kupujących mieszkania? Na co najbardziej zwracają uwagę nabywcy? Co oferują deweloperzy?

    Ile kosztują mieszkania w mieście, a ile pod miastem? W niektórych przypadkach różnica jest ogromna!

    Ceny nowych mieszkań w największych metropoliach dla wielu osób są nieosiągalne. Tańsze mieszkania można znaleźć w lokalizacjach podmiejskich. Portal RynekPierwotny.pl prześwietlił pod tym kątem ofertę deweloperów działających w okolicach 10 metropolii. 

    Domy za niecałe 5 zł? W tym miasteczku są, ale się nie sprzedają...

    Podczas, gdy w całych Włoszech pustoszejące gminy zyskały nowych mieszkańców dzięki sprzedaży domów za 1 euro, w malowniczym miasteczku Patrica koło Frosinone w regionie Lacjum udało się sprzedać tylko dwa domy. Dlaczego?

    REKLAMA

    Kwatery pracownicze dla imigrantów zarobkowych – czy państwo powinno się tym zająć?

    Mieszkanie jest kluczowym aspektem dla cudzoziemców przyjeżdżających do Polski. Prawie połowa z nich znalazła lokum przy pomocy pracodawcy lub agencji zatrudnienia. Uregulowanie spraw związanych z zakwaterowaniem osób przybywających do Polski w celach zarobkowych powinno być ważnym zadaniem państwa.

    Co to jest luka czynszowa? Dotyczy co trzeciego Polaka

    Czym jest luka czynszowa? Kogo dotyczy? Jak przeciwdziałać temu zjawisku? 

    REKLAMA