REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podzielić nieruchomość gruntową?

Adam Kret
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Posiadając dużą atrakcyjną działkę, możemy się zastanowić nad jej podziałem. Sprzedaż kilku działek pod zabudowę , może okazać się zarówno łatwiejsza jak i bardziej dochodowa niż jednej dużej. Podział działki nie jest jednak tak prosty jak by się wydawało i wiąże się z wieloma czynnościami faktycznymi i administracyjnymi.

Stopień trudności: duży

REKLAMA

Koszty: co najmniej 2000 złotych + ew. opłata adiacencka.

Zobacz także: Jak uzyskać decyzję o warunkach zabudowy?

Wymagane dokumenty :

  • dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości
  • wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości)
  • decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli była wydana przed dniem złożenia wniosku o podział, obowiązująca w dniu złożenia wniosku
  • wstępny projekt podziału
sporządzane przez geodetę
  • protokół z przyjęcia granic nieruchomości
  • wykaz zmian gruntowych
  • wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej
  • mapa z projektem podziału.

Krok 1: sprawdzamy jak i czy możemy podzielić

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zaczynając proces, musimy się upewnić czy jesteśmy formalnie właścicielami gruntu. Nie jest to sprawa oczywista, ponieważ w wyniku nie przeprowadzenia postępowania spadkowego, lub nieuzupełnienia księgi wieczystej możemy mieć z tym problem. Najprostszym sposobem jest sprawdzenie księgi wieczystej (odpis z księgi- o ile nieruchomość ją posiada i tak jest niezbędny do przeprowadzenia podziału).

Następnie sprawdzamy plan zagospodarowania przestrzennego (o ile gmina go posiada). W nim, w części dotyczącej m.in. naszej działki, sprawdzimy jaka jest minimalna wielkość pojedynczej działki, która może spełniać cele wyznaczone w planie (np. minimalna wielkość działki budowlanej)

Wydzielone działki rolne i leśne nie mogą być mniejsze niż 0,3 ha. Chyba że celem podziału jest powiększenie działki sąsiedniej, lub uregulowanie rozgraniczenia pomiędzy działkami.

Zobacz także: Jak uzyskać pozwolenie na budowę?

W sytuacji gdy nie ma planu, a została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu odnośnie naszej nieruchomości, podział działki musi być z nią zgodny.

Kiedy podział nie musi być zgodny z planem/decyzją?

  • kiedy dotyczy nieruchomości zabudowanej dwoma budynkami- w celu zapewnienia możliwości korzystania z nich
  • w celu wydzielenia działki budowlanej, jeśli budynek został wzniesiony przez posiadacza samoistnego w dobrej wierze.

Jeżeli wniosek złożymy 6 miesięcy po uchwale rady gminy o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu, lub po wyłożeniu planu do konsultacji – nasz wniosek zostanie zawieszony (na maksymalnie 6 miesięcy).

Krok 2: Wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości).

W celu dokonania podziału musimy uzyskać wypis i wyrys z katastru nieruchomości. Uzyskamy dzięki temu mapę katastralną, w oparciu o którą możemy sporządzić plan podziału. Kataster nieruchomości prowadzą starostwa powiatowe.


Krok 3: Wstępny plan podziału

Zanim złożymy w Urzędzie Gminy wniosek o podział nieruchomości, musimy sporządzić wstępny plan podziału.

Plan opracowywany jest na mapie zasadniczej, lub kopii mapy katastralnej, uzupełnionej o niezbędne elementy zagospodarowania terenu.

Wstępny plan możemy sporządzić sami, lub zlecić to geodecie.

Plan podziału nieruchomości gruntowej powinien zawierać:

  • granice nieruchomości podlegającej podziałowi,
  • oznaczenie nieruchomości według danych z katastru nieruchomości oraz księgi wieczystej lub innych dokumentów,
  • powierzchnię nieruchomości podlegającej podziałowi,
  • naniesione w kolorze czerwonym granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu
  • przedstawioną w formie graficznej w kolorze czerwonym lub w formie opisowej propozycję zapewnienia nowym działkom dostępu do drogi publicznej

Zobacz także: Jak zasiedzieć służebność drogi koniecznej?

W przypadku podziału budynku:

  • Podzielona nieruchomość musi przebiegać wzdłuż płaszczyzn tworzonych przez ściany oddzielenia przeciwpożarowego (od fundamentów do dachu).

W planie możemy popełnić sporo błędów (m.in. trzeba wytyczyć drogi dojazdowe do nieruchomości ) zalecane jest powierzenie tego zadania geodecie (koszt: 300- 400zł)

Zobacz także: Opłaty za użytkowanie wieczyste

Krok 4: opiniowanie planu.

Wniosek o zaopiniowanie planu podziału składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta wraz z dokumentami:

  • Potwierdzającymi tytuł własności (księga wieczysta, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, akt notarialny
  • Wypisem z ewidencji gruntów i budynków (katester)
  • Kopią decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (jeśli ją posiadamy, a gmina nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego)
  • 3 odpisami projektu

Organ wydaje opinię formie postanowienia, od którego służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego

Zażalenie składamy za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie

Pozytywna opinia na temat wstępnego projektu podziału nieruchomości daje nam podstawę do sporządzania właściwego planu, który tym razem musi wykonać geodeta.

Krok 5: Projekt podziału nieruchomości.

O ile nie znaleźliśmy geodety na etapie planu podziału, musimy go wybrać teraz. Zważywszy na to że cena za czynności geodezyjne nie jest ustalona odgórnie, możemy zadać sobie trud poszukania geodety, którego usługi będą w naszym zakresie finansowym.

Zobacz także: Czy zasiedzenie można orzec bez udziału właściciela

Sprawdź czy geodeta któremu zlecasz plan ma odpowiednie uprawnienia.

Na tym etapie inicjatywę przejmuje geodeta, dokonując m.in. wytyczenia granic, określenia punktów granicznych, oznaczenia podziału na odpowiedniej mapie itp.

Naszym zadaniem jest zapewnienie geodecie dostępu do działki w celu dokonania pomiarów, możemy też uprzedzić o tym sąsiadów.

Po zakończeniu działań powinniśmy otrzymać dokumenty wskazane we wstępie niniejszej porady.

Zobacz także: Na czym polega sądowe zniesienie współwłasności

Średnie koszty: ok. 2000 zł za podział na 2 działki.

Krok 6: wniosek o podział nieruchomości.

Mapę z planem podziału, oraz wszystkimi dokumentami wskazanymi we wstępie niniejszej porady składamy wraz z wnioskiem (ponownie) do wójta, burmistrza, lub prezydenta miasta. Zatwierdzenie wydawane jest w formie decyzji, od której przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Ostateczna decyzja administracyjna, jest podstawą do naniesienia zmian w księgach wieczystych (oraz ich założenia dla nowych nieruchomości) oraz w ewidencji gruntów i budynków.

Jeżeli nie jesteśmy jedynym właścicielem/ użytkownikiem wieczystym wniosek musi być podpisany przez wszystkich współwłaścicieli/ współużytkowników [ chyba że upoważnią notarialnie jedną osobę do występowania w postępowaniu przed wójtem/burmistrzem/prezydentem gminy].

Zobacz także: Jak starać się o dopłatę na remont kamienicy?

Zalecenia i uwagi:

  • + większość czynności może za ciebie wykonać geodeta.
  • + zgłoś nowo powstałe nieruchomości do Wydziału ksiąg wieczystych właściwego sądu i załóż dla nich księgę wieczystą.
  • + rozejrzyj się za geodetą proponującym najlepsze warunki.
  • - jeżeli gmina uzna, że nieruchomości zyskały na wartości może naliczyć opłatę adiacencką.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Nieruchomości
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Odmrożenie cen prądu: 60% podwyżki opłat w spółdzielniach mieszkaniowych? Za co?

    Ostrzegają przedstawiciele innych spółdzielni mieszkaniowych, z którymi rozmawiali dziennikarze "Rzeczpospolitej".

    Dyrektywa budynkowa - kto i ile zapłaci za jej wdrożenie. Ekspert: wzrosną czynsze i ceny mieszkań (o kilkaset zł na 1 m2) ale tańsza będzie eksploatacja

    Unia Europejska podejmuje kolejne kroki w kierunku promowania zrównoważonego rozwoju, efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Jednym z kluczowych aktów prawnych w tej dziedzinie jest dyrektywa budynkowa, która stawia sobie za cel zmniejszenie zużycia energii w sektorze budownictwa poprzez wprowadzenie szeregu środków i wymogów. Dostosowanie się do wymogów dyrektywy budowlanej będzie kosztowne (zwłaszcza termomodernizacja istniejących budynków). Te koszty będą musiały ponieść spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, a także indywidualni właściciele budynków. Skutkować to będzie wzrostami cen nieruchomości i stawek czynszów ale można się spodziewać także zmniejszenia kosztów utrzymanie nieruchomości, szczególnie w zakresie energii grzewczej i elektrycznej - prognozuje Maciej Zięba, Dyrektor Operacyjny homfi.

    Przegląd kominiarski i czyszczenie komina – jak często, ile kosztuje w 2024 roku, jakie kary? Czego wymagają przepisy. Jak sprawdzić uprawnienia kominiarza?

    Wszystko co trzeba wiedzieć o przeglądzie kominiarskim. Jak często trzeba wykonywać? Jak sprawdzić uprawnienia kominiarza? W jakiej formie powinien być sporządzony protokół? Ile to kosztuje? Jakie kary grożą za brak przeglądu? Dlaczego się opłaca to robić z uwagi na ubezpieczenie? Co jeszcze oprócz przeglądu i czyszczenia komina może wykonać kominiarz? Odpowiadamy na wszystkie te pytania.

    Własne mieszkanie bez kredytu hipotecznego - to możliwe i dziś. Czy mieszkania lokatorskie wrócą do łask? Jakie opłaty miesięczne ponosi lokator?

    Czy w Polsce można stać się posiadaczem własnego mieszkania bez zaciągania drogiego kredytu hipotecznego? Nasze społeczeństwo od dawna zmaga się z kryzysem mieszkaniowym, a coraz większa liczba osób nie ma możliwości kupienia własnego lokum. W związku z tym istnieje ogromna potrzeba inwestowania w alternatywne rozwiązania problemu mieszkaniowego. Najkorzystniejszym z nich są mieszkania lokatorskie - idea znana od pokoleń, przeżywająca obecnie renesans. Mieszkania w nowej formule są już dostępne w lokalizacjach takich jak Gdańsk, Wrocław, Zabłudów pod Białymstokiem, Tychy czy Leszno. Kwestią czasu jest, by w całej Polsce powstały kolejne wybudowane w ten sposób inwestycje.

    REKLAMA

    Reforma planowania. Czy działkowcy mogą czuć się zagrożeni?

    Temat reformy planowania przestrzennego ostatnio stał się mniej nośny, co nie zmienia faktu, że ubiegłoroczna decyzja rządu o zmianach prawnych będzie miała duże konsekwencje. Niedawno pojawiły się informacje, że pierwotny termin opracowania planów ogólnych (koniec 2025 r.) zostanie wydłużony co najwyżej o kilka miesięcy. Ze wspomnianymi planami ogólnymi wiążą się obawy działkowców dotyczące ewentualnej likwidacji ROD. Eksperci RynekPierwotny.pl sprawdzają, czy takie obawy mogą być uzasadnione. Warto w tym kontekście pamiętać, że ustawa o ROD zapewnia szczególne rozwiązania w razie likwidacji ogrodów działkowych. Chodzi m.in. o obowiązek zapewnienia działkowcom nieruchomości zamiennej. 

    Jak rozpoznać pellet dobrej jakości? Jak sprawdzić samemu?

    Jakość pelletu jest kluczowym czynnikiem decydującym o jego efektywności i bezpieczeństwie użytkowania. Niezależnie od tego, czy wykorzystujemy go do ogrzewania domu, czy jako surowiec w przemyśle, istnieją cechy, na które warto zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że wybieramy produkt najwyższej jakości.

    Cena, lokalizacja, rozkład pomieszczeń? Co jest dziś najważniejsze przy wyborze mieszkania?

    Co jest obecnie najważniejsze dla osób kupujących mieszkania? Na co najbardziej zwracają uwagę nabywcy? Co oferują deweloperzy?

    Ile kosztują mieszkania w mieście, a ile pod miastem? W niektórych przypadkach różnica jest ogromna!

    Ceny nowych mieszkań w największych metropoliach dla wielu osób są nieosiągalne. Tańsze mieszkania można znaleźć w lokalizacjach podmiejskich. Portal RynekPierwotny.pl prześwietlił pod tym kątem ofertę deweloperów działających w okolicach 10 metropolii. 

    REKLAMA

    Domy za niecałe 5 zł? W tym miasteczku są, ale się nie sprzedają...

    Podczas, gdy w całych Włoszech pustoszejące gminy zyskały nowych mieszkańców dzięki sprzedaży domów za 1 euro, w malowniczym miasteczku Patrica koło Frosinone w regionie Lacjum udało się sprzedać tylko dwa domy. Dlaczego?

    Kwatery pracownicze dla imigrantów zarobkowych – czy państwo powinno się tym zająć?

    Mieszkanie jest kluczowym aspektem dla cudzoziemców przyjeżdżających do Polski. Prawie połowa z nich znalazła lokum przy pomocy pracodawcy lub agencji zatrudnienia. Uregulowanie spraw związanych z zakwaterowaniem osób przybywających do Polski w celach zarobkowych powinno być ważnym zadaniem państwa.

    REKLAMA