REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak podzielić nieruchomość gruntową?

Adam Kret
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Posiadając dużą atrakcyjną działkę, możemy się zastanowić nad jej podziałem. Sprzedaż kilku działek pod zabudowę , może okazać się zarówno łatwiejsza jak i bardziej dochodowa niż jednej dużej. Podział działki nie jest jednak tak prosty jak by się wydawało i wiąże się z wieloma czynnościami faktycznymi i administracyjnymi.

Stopień trudności: duży

REKLAMA

Koszty: co najmniej 2000 złotych + ew. opłata adiacencka.

Zobacz także: Jak uzyskać decyzję o warunkach zabudowy?

Wymagane dokumenty :

  • dokumenty stwierdzające tytuł prawny do nieruchomości
  • wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości)
  • decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli była wydana przed dniem złożenia wniosku o podział, obowiązująca w dniu złożenia wniosku
  • wstępny projekt podziału
sporządzane przez geodetę
  • protokół z przyjęcia granic nieruchomości
  • wykaz zmian gruntowych
  • wykaz synchronizacyjny, jeżeli oznaczenie działek gruntu w katastrze nieruchomości jest inne niż w księdze wieczystej
  • mapa z projektem podziału.

Krok 1: sprawdzamy jak i czy możemy podzielić

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Zaczynając proces, musimy się upewnić czy jesteśmy formalnie właścicielami gruntu. Nie jest to sprawa oczywista, ponieważ w wyniku nie przeprowadzenia postępowania spadkowego, lub nieuzupełnienia księgi wieczystej możemy mieć z tym problem. Najprostszym sposobem jest sprawdzenie księgi wieczystej (odpis z księgi- o ile nieruchomość ją posiada i tak jest niezbędny do przeprowadzenia podziału).

Następnie sprawdzamy plan zagospodarowania przestrzennego (o ile gmina go posiada). W nim, w części dotyczącej m.in. naszej działki, sprawdzimy jaka jest minimalna wielkość pojedynczej działki, która może spełniać cele wyznaczone w planie (np. minimalna wielkość działki budowlanej)

Wydzielone działki rolne i leśne nie mogą być mniejsze niż 0,3 ha. Chyba że celem podziału jest powiększenie działki sąsiedniej, lub uregulowanie rozgraniczenia pomiędzy działkami.

Zobacz także: Jak uzyskać pozwolenie na budowę?

W sytuacji gdy nie ma planu, a została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu odnośnie naszej nieruchomości, podział działki musi być z nią zgodny.

Kiedy podział nie musi być zgodny z planem/decyzją?

  • kiedy dotyczy nieruchomości zabudowanej dwoma budynkami- w celu zapewnienia możliwości korzystania z nich
  • w celu wydzielenia działki budowlanej, jeśli budynek został wzniesiony przez posiadacza samoistnego w dobrej wierze.

Jeżeli wniosek złożymy 6 miesięcy po uchwale rady gminy o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu, lub po wyłożeniu planu do konsultacji – nasz wniosek zostanie zawieszony (na maksymalnie 6 miesięcy).

Krok 2: Wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków (katastru nieruchomości).

W celu dokonania podziału musimy uzyskać wypis i wyrys z katastru nieruchomości. Uzyskamy dzięki temu mapę katastralną, w oparciu o którą możemy sporządzić plan podziału. Kataster nieruchomości prowadzą starostwa powiatowe.


Krok 3: Wstępny plan podziału

Zanim złożymy w Urzędzie Gminy wniosek o podział nieruchomości, musimy sporządzić wstępny plan podziału.

Plan opracowywany jest na mapie zasadniczej, lub kopii mapy katastralnej, uzupełnionej o niezbędne elementy zagospodarowania terenu.

Wstępny plan możemy sporządzić sami, lub zlecić to geodecie.

Plan podziału nieruchomości gruntowej powinien zawierać:

  • granice nieruchomości podlegającej podziałowi,
  • oznaczenie nieruchomości według danych z katastru nieruchomości oraz księgi wieczystej lub innych dokumentów,
  • powierzchnię nieruchomości podlegającej podziałowi,
  • naniesione w kolorze czerwonym granice projektowanych do wydzielenia działek gruntu
  • przedstawioną w formie graficznej w kolorze czerwonym lub w formie opisowej propozycję zapewnienia nowym działkom dostępu do drogi publicznej

Zobacz także: Jak zasiedzieć służebność drogi koniecznej?

W przypadku podziału budynku:

  • Podzielona nieruchomość musi przebiegać wzdłuż płaszczyzn tworzonych przez ściany oddzielenia przeciwpożarowego (od fundamentów do dachu).

W planie możemy popełnić sporo błędów (m.in. trzeba wytyczyć drogi dojazdowe do nieruchomości ) zalecane jest powierzenie tego zadania geodecie (koszt: 300- 400zł)

Zobacz także: Opłaty za użytkowanie wieczyste

Krok 4: opiniowanie planu.

Wniosek o zaopiniowanie planu podziału składa się do wójta, burmistrza lub prezydenta miasta wraz z dokumentami:

  • Potwierdzającymi tytuł własności (księga wieczysta, postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku, akt notarialny
  • Wypisem z ewidencji gruntów i budynków (katester)
  • Kopią decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (jeśli ją posiadamy, a gmina nie posiada miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego)
  • 3 odpisami projektu

Organ wydaje opinię formie postanowienia, od którego służy zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego

Zażalenie składamy za pośrednictwem organu, który wydał postanowienie

Pozytywna opinia na temat wstępnego projektu podziału nieruchomości daje nam podstawę do sporządzania właściwego planu, który tym razem musi wykonać geodeta.

Krok 5: Projekt podziału nieruchomości.

O ile nie znaleźliśmy geodety na etapie planu podziału, musimy go wybrać teraz. Zważywszy na to że cena za czynności geodezyjne nie jest ustalona odgórnie, możemy zadać sobie trud poszukania geodety, którego usługi będą w naszym zakresie finansowym.

Zobacz także: Czy zasiedzenie można orzec bez udziału właściciela

Sprawdź czy geodeta któremu zlecasz plan ma odpowiednie uprawnienia.

Na tym etapie inicjatywę przejmuje geodeta, dokonując m.in. wytyczenia granic, określenia punktów granicznych, oznaczenia podziału na odpowiedniej mapie itp.

Naszym zadaniem jest zapewnienie geodecie dostępu do działki w celu dokonania pomiarów, możemy też uprzedzić o tym sąsiadów.

Po zakończeniu działań powinniśmy otrzymać dokumenty wskazane we wstępie niniejszej porady.

Zobacz także: Na czym polega sądowe zniesienie współwłasności

Średnie koszty: ok. 2000 zł za podział na 2 działki.

Krok 6: wniosek o podział nieruchomości.

Mapę z planem podziału, oraz wszystkimi dokumentami wskazanymi we wstępie niniejszej porady składamy wraz z wnioskiem (ponownie) do wójta, burmistrza, lub prezydenta miasta. Zatwierdzenie wydawane jest w formie decyzji, od której przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego.

Ostateczna decyzja administracyjna, jest podstawą do naniesienia zmian w księgach wieczystych (oraz ich założenia dla nowych nieruchomości) oraz w ewidencji gruntów i budynków.

Jeżeli nie jesteśmy jedynym właścicielem/ użytkownikiem wieczystym wniosek musi być podpisany przez wszystkich współwłaścicieli/ współużytkowników [ chyba że upoważnią notarialnie jedną osobę do występowania w postępowaniu przed wójtem/burmistrzem/prezydentem gminy].

Zobacz także: Jak starać się o dopłatę na remont kamienicy?

Zalecenia i uwagi:

  • + większość czynności może za ciebie wykonać geodeta.
  • + zgłoś nowo powstałe nieruchomości do Wydziału ksiąg wieczystych właściwego sądu i załóż dla nich księgę wieczystą.
  • + rozejrzyj się za geodetą proponującym najlepsze warunki.
  • - jeżeli gmina uzna, że nieruchomości zyskały na wartości może naliczyć opłatę adiacencką.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe wsparcie dla kredytobiorców. Wiadomo, kiedy kredyt #naStart wejdzie w życie

Ministerstwo Rozwoju i Technologii ogłosiło, że nowe przepisy dotyczące wsparcia przy zakupie pierwszego mieszkania wejdą w życie w drugiej połowie 2024 roku. Projekt ustawy wprowadzającej kredyt "#naStart" jest obecnie konsultowany.

Frankowicze czekają na uchwałę Sądu Najwyższego. Czy 25 kwietnia 2024 r. Izba Cywilna SN wyjaśni wreszcie 6 kluczowych zagadnień prawnych?

W dniu 25 kwietnia 2024 roku poznamy kolejny rozdział wieloletniej już sagi związanej z wydaniem tzw. uchwały frankowej przez Sąd Najwyższy w pełnym składzie Izby Cywilnej. Na ten dzień zostało wyznaczone posiedzenie Sądu Najwyższego, który ponownie ma zająć się zagadnieniami prawnymi dot. spraw frankowych, które zostały przedstawione przez Pierwszą Prezes. Czy jednak ta uchwała ma szanse zostać wydana i czy rzeczywiście – po wielu wyrokach TSUE w polskich sprawach frankowych – jest jeszcze potrzebna? Czy jeżeli zostanie wydana, to ułatwi rozstrzyganie pozwów Frankowiczów czy tylko skomplikuje te procesy? 

W jaki sposób deweloperzy mieszkaniowi korzystają z sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja jako wsparcie dla deweloperów? Jak najbardziej. W jaki sposób już ją wykorzystują i jak planują wykorzystywać AI w przyszłości? 

W Polsce trzeba wyburzyć ponad 6,5 tys. mieszkań lub domów. Kto nie może się czuć bezpiecznie?

Z danych Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego wynika, że ponad 2,2 mln Polek i Polaków mieszka w domach jednorodzinnych i kamienicach, które mają już ponad 100 lat. Nikt nie wie, czy te osoby mogą się czuć bezpiecznie. Eksperci portalu GetHome.pl dotarli do informacji z GUNB, z których wynika, że liczba budynków mieszkalnych do rozbiórki stale rośnie.

REKLAMA

Senat zdecydował w sprawie wakacji kredytowych

Senat przyjął bez poprawek ustawę o wakacjach kredytowych. Nowe przepisy teraz trafią do podpisu prezydenta. Jak szacuje resort finansów z z wakacji kredytowych w tym roku będzie mogło maksymalnie skorzystać 562 tys. kredytobiorców.

Wiśnia ozdobna i jej najpiękniejsze odmiany do ogrodu – którą wybrać?

Wiśnia ozdobna uznawana jest za najpiękniej kwitnące drzewo. Jakie odmiany wiśni ozdobnej są najładniejsze? My polecamy Kanzan, Amanogawa, Royal Burgundy i Shirotae. Którą wybrać? Podpowiadamy.

Ministerstwo Finansów: nie będzie przedłużenia wakacji kredytowych poza 2024 rok. Od 2025 r. pomoc dla kredytobiorców tylko z FWK

Ministerstwo Finansów nie przewiduje przedłużania wakacji kredytowych poza 2024 rok. Od 2025 roku wspieranie kredytobiorców w trudnej sytuacji w całości przejmie Fundusz Wsparcia Kredytobiorców. Taką informację przekazał w Senacie 17 kwietnia 2024 r. wiceminister finansów Jurand Drop.

Ile kosztuje wykończenie mieszkania pod klucz przez dewelopera?

Nie tylko inwestorzy chcą wykańczać mieszkania pod klucz, również kupujący mieszkania na własny użytek coraz częściej korzystają z tej możliwości. Są pakiety podstawowe, jak i projekty indywidualne. Ile trzeba zapłacić? 

REKLAMA

W Łodzi na wyburzenie czekają budynki z niemal 2,3 tys. mieszkań. A jak w innych miastach?

W Polsce w ponadstuletnich kamieniach mieszka więcej niż 2,2 mln rodaków. Czy to bezpieczne? Z danych Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego wynika, że liczba budynków mieszkalnych do rozbiórki stale rośnie.

Ile kosztuje wykończenie mieszkania – cena za m2? [PORADNIK]

Wykończenie mieszkania – cena za m2 różni się w zależności od standardu wykończenia mieszkania. Jaka jest cena metra kwadratowego robocizny? Prezentujemy krótki poradnik - wykończenie mieszkania deweloperskiego pod klucz krok po kroku. Sprawdź, od czego zacząć i co robić po kolei.

REKLAMA