reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Prawo > Przebudowa budynków bez pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia - interpretacja MR i GUNB

Przebudowa budynków bez pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia - interpretacja MR i GUNB

Ministerstwo Rozwoju i Główny Urząd Nadzoru Budowlanego przedstawiły 12 września 2020 r. wspólne stanowisko w sprawie interpretacji art. 29 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 13 lutego 2020 r. o zmianie ustawy - Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 471, z późn. zm.), który to przepis (podobnie jak większość tej nowelizacji) wszedł w życie 19 września 2020 r. Ich zdaniem nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie budynków, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych (za wyjątkiem przebudowy dotyczącej przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych tych budynków).

Znowelizowany art. 29 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy – Prawo budowlane stanowi, że Nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia, o którym mowa w art. 30, wykonanie robót budowlanych polegających na:
1) przebudowie:
a) budynków, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, oraz budynków mieszkalnych jednorodzinnych z wyłączeniem przebudowy przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych
, (...)

Jak interpretują wspólnie Ministerstwo Rozwoju i GUNB, zgodnie z ww. przepisem nie wymaga decyzji o pozwoleniu na budowę oraz zgłoszenia wykonanie robót budowlanych polegających na przebudowie:
-  budynków, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę;
-  budynków mieszkalnych jednorodzinnych;
z wyłączeniem przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych.

Jednak, zdaniem Ministerstwa Rozwoju i GUNB brak w przywołanym przepisie przecinka po wyrazach „budynków mieszkalnych jednorodzinnych” powoduje, że może on być rozumiany w ten sposób, że z pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia zwolnione byłyby roboty budowlane polegające na przebudowie przegród zewnętrznych i elementów konstrukcyjnych w budynkach, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę.

Jednak intencją ustawodawcy było niewprowadzanie zmian w zakresie art. 29 ust. 4 pkt 1 lit. a nowelizacji ustawy – Prawo budowlane, w stosunku do obowiązującego dotychczas stanu prawnego, zgodnie z którym z pozwolenia na budowę oraz zgłoszenia zwolnione są roboty budowlane polegające na przebudowie budynków, których budowa wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, oraz budynków jednorodzinnych, ale w obu przypadkach nie dotyczy to przebudowy przegród zewnętrznych i elementów konstrukcyjnych tych budynków.

Przyjęcie bowiem zawężającej wykładni przedmiotowego przepisu wskazującej, że wskazane w nim wyłączenie stosuje się tylko do budynków mieszkalnych jednorodzinnych, prowadziłoby do absurdu. Bowiem przebudowa przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych budynków mieszkalnych jednorodzinnych wymagałaby pozwolenia na budowę, a przebudowa przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych budynków znacznie bardziej skomplikowanych i użytkowanych przez znacznie większą ilość osób (jak np. budynki mieszkalne wielorodzinne, hale sportowe, hotele) nie wymagałaby ani pozwolenia na budowę, ani zgłoszenia.

Jednocześnie zgodnie z art. 29 ust. 3 pkt 2 lit. b ustawy – Prawo budowlane remont tych przegród zewnętrznych oraz elementów konstrukcyjnych wymagałby dokonania zgłoszenia. Tym samym wykonanie remontu (będącego prostszą robotą budowlaną w stosunku do przebudowy) byłoby obwarowane dużo większymi obowiązkami administracyjnymi w stosunku do przebudowy.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca oba rodzaje budynków umieścił we wspólnej literze, w której znajduje się wyłączenie, podczas gdy przebudowa innych obiektów (wśród których są też różnego rodzaju budynki) została wymieniona w kolejnych literach (lit. b-d w art. 29 ust. 4 pkt 1). Gdyby ustawodawca chciał, aby każda przebudowa budynków, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę, była zwolniona z pozwolenia na budowę i zgłoszenia, wymieniłby je w odrębnej literze, a nie umieszczał w literze, która charakteryzuje się posiadaniem wyłączenia.

Reasumując wyłączenie wskazane w art. 29 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy – Prawo budowlane odnosi się (zdaniem  Ministerstwa Rozwoju i GUNB) zarówno do „budynków mieszkalnych jednorodzinnych”, jak i do „budynków, których budowa wymaga uzyskania decyzji o pozwoleniu na budowę”.

Niemniej jednak z uwagi na pojawiające się wątpliwości interpretacyjne dotyczące omawianego przepisu, w najbliższym możliwym terminie podjęte zostaną działania legislacyjne wprowadzające zmianę redakcyjną do art. 29 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy – Prawo budowlane, polegającą na dodaniu w tym przepisie po wyrazach „budynków mieszkalnych jednorodzinnych” przecinka, tak by w sposób jednoznaczny wyrazić wyżej wskazane intencje projektodawcy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: INFORLEX Biznes

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Plucińska

dyrektor zarządzający Randstad Payroll Solutions

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama