Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Flipowanie nieruchomościami a podatki

Małopolski Instytut Studiów Podatkowych
Doradztwo podatkowe, rachunkowość, audyt, obsługa i pomoc w trakcie postępowań z organami podatkowymi, ceny transferowe
Flipowanie nieruchomościami a podatki
Flipowanie nieruchomościami a podatki
Fotolia
Jedną z popularniejszych form zarobkowania związaną z rynkiem nieruchomości jest tzw. house flipping. Obrót nieruchomościami (lub flipowanie) to nic innego jak realizacja popularnej rynkowej zasady – kupić tanio, sprzedać z zyskiem. Może on przybierać dwie formy. Albo jest to czysta sprzedaż bazująca na samym zysku między ceną kupna a sprzedaży - wtedy możemy mówić raczej o klasycznym obrocie nieruchomościami. Albo mieszkanie (lub dom) zostaje odświeżone poprzez jego gruntowny remont lub modernizację/adaptację, a następnie intratną sprzedaż - w tym przypadku dochodzi do klasycznego flipowania. Zasadniczo na flipowanie składa się kilka elementów: analiza rynku, poszukiwanie nieruchomości, wyremontowanie (albo modernizacja) pod klucz, a następnie ich późniejsza odsprzedaż z zyskiem. Najczęściej podejmującymi się flipowania są osoby fizyczne lub przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą. Jednocześnie – nie wolno zapominać o tym, że tak jak przy każdej innej formie uzyskania przychodu – podatnik ma obowiązek odprowadzenia podatku PIT oraz dodatkowo w przypadku osób prowadzących działalność gospodarczą – podatku VAT. Na co należy zwrócić uwagę, żeby rozliczenia z fiskusem były sprawne i pozbawione niepotrzebnego ryzyka?

Fliping w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT)

Pierwszym wyzwaniem dla flipującego podatnika będzie ustalenie momentu powstania obowiązku podatkowego na gruncie Ustawy o PIT. Na samym wstępie pojawia się pytanie czy będzie on tożsamy z zawarciem umowy przeniesienia własności nieruchomości, czy może chodzi o chwilę faktycznego wydania przedmiotu?

Odpowiedź można znaleźć w regulacjach zawartych w Ustawie o PIT, na mocy których obowiązek podatkowy liczony jest od daty powstania przychodu. Datą tą jest dzień wydania rzeczy lub zbycia prawa majątkowego (art. 14 ust. 1c Ustawy o PIT). Pamiętać trzeba, że w odniesieniu do przedsiębiorcy bez znaczenia pozostaje fakt, iż nie otrzymał on jeszcze zapłaty za daną nieruchomość (art. 14 ust. 1 Ustawy o CIT), bowiem wystarczy, aby przychód był należny (czyli przedsiębiorca nie musi otrzymać środków pieniężnych, aby być zobowiązanym do rozpoznania przychodu).

Drugim aspektem, który osoba flipująca powinna rozważyć, jest okoliczność czy dokonywana przez niego sprzedaż nie będzie stanowić działalności gospodarczej. W myśl art. 5a pkt 6 Ustawy o PIT działalnością gospodarczą będzie działalność zarobkowa wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa lub polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzona we własnym imieniu (bez względu na to czy przynosi ona zysk), w sposób zorganizowany i ciągły. W praktyce jeżeli zajmujemy się nabywaniem nieruchomości w pogorszonym stanie, a następnie je remontujemy, to może wystąpić obowiązek zarejestrowania działalności gospodarczej i rozliczania przychodu uzyskanego ze sprzedaży jako przychodu z działalności gospodarczej.

Okazjonalna sprzedaż dokonywana przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności lub przedsiębiorców opodatkowana jest stawką podatku w wysokości 19% zgodnie z art. 30e Ustawy o PIT. Przy czym należy zaznaczyć, iż dla osób fizycznych dokonujących sprzedaży w ramach zarządu majątkiem prywatnym przychód podatkowy powstaje wyłącznie, jeżeli w ciągu 5 lat liczonych od roku następującym po roku nabycia nieruchomości zostanie przeprowadzona transakcja sprzedaży.  

Wyliczenia podstawy opodatkowania (dochodu) dokonuje się poprzez proste działanie – od sumy przychodu odjąć należy udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość nieruchomości, poczynione w czasie ich posiadania. a gdyby podatnik dokonywał od sprzedawanej nieruchomości odpisów amortyzacyjnych, podstawę opodatkowania należy powiększyć o dotychczasowo dokonane odpisy amortyzacyjne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na marginesie należy dodać, że w przypadku, gdyby transakcja była opodatkowana stawką VAT w wysokości 23%, przychód uzyskany z transakcji należy pomniejszyć o należny podatek VAT.

Polecamy: PIT 2020. Komentarz

Ustalenie podatku przy sprzedaży nieruchomości

Kluczowym przepisem odnoszącym się do obowiązku wyliczania przychodu od sprzedaży nieruchomości jest art. 19 Ustawy o PIT. Co do zasady przychodem w sytuacji odpłatnego zbycia nieruchomości jest cena uzyskana ze sprzedaży, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia, do których zaliczyć należy wydatki poniesione przez sprzedającego, niezbędne dla transakcji, takie jak np. koszty notarialne czy koszty związane z ponoszeniem ciężarów publicznoprawnych np. podatku od czynności cywilnoprawnych (zob. wyrok WSA w Poznaniu o sygn. I SA/Po 17/20).

Z kolei przy ocenie samej wartości mieszkania posługiwać należy się kilkoma wskaźnikami: uśrednionymi cenami na rynku nieruchomości, stanem i stopniem zużycia nieruchomości oraz czasem i miejscem uzyskania nieruchomości. Jednocześnie należy zauważyć, że w sytuacji, gdy organ podatkowy dopatrzy się znaczącej różnicy między ceną umowną a wartością rynkową wezwie on strony umowy do zmiany tej wysokości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej.

Istotnym jest również podkreślenie różnicy między ulepszeniem a remontem. Wynika to z faktu, iż różny jest sposób rozliczenia tak wydatkowanych środków (zob. wyrok NSA II FSK 2919/13). Jak wynika z art. 22g ust. 17 Ustawy o PIT, do ulepszenia nieruchomości dojdzie w sytuacji gdy:

  • nieruchomość uległa przebudowie, rozbudowie, rekonstrukcji adaptacji lub modernizacji,
  • poniesione w celu modernizacji wydatki przekraczają w danym roku podatkowym równowartość 10 000 zł,
  • poczynione wydatki powodują wzrost wartości użytkowej względem wartości z dnia przyjęcia środka trwałego do używania mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji.

W takim przypadku rozliczenie poniesionych wydatków dokonuje się w ramach odpisów amortyzacyjnych poprzez stosowne powiększenie wartości początkowej nieruchomości.

Z kolei za remont – nieposiadający swojej definicji legalnej – jest uznawane drobne odświeżenie środka trwałego niezmieniające jego substancji lub funkcjonalności. (jak np. wskazał NSA w wyroku z dnia 21.05.1998 r. zwykłymi pracami remontowymi może być malowanie, tapetowanie ścian czy też naprawa stolarki). Tym samym, w przypadku prac remontowych podatnik będzie uprawniony do zaliczenia danych wydatków bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów.

Flipowanie a podatek VAT

Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług powinno być każdorazowo rozpatrywane indywidualnie w odniesieniu do konkretnej sytuacji. Problematyka ustalenia, kto jest podatnikiem VAT w zakresie handlu nieruchomościami obarczony jest pewną niejednoznacznością (zob. wyroki TSUE C-308/16 w sprawie definicji ulepszenia przy pierwszym zasiedleniu oraz C-180/10 i C-181/10 w sprawie sprzedaży nieruchomości w ramach zarządu majątkiem prywatnym).

Zasadniczo jako podatnik podatku VAT nie będzie musiała rejestrować się osoba fizyczna dokonująca jednorazowego rozporządzenia swoim majątkiem prywatnym. Zdarza się, że zainwestowanie znacznego kapitału w modernizację nabytego lokalu wraz z następczym prowadzeniem działań reklamowych w celu jego zbycia mogą stworzyć pozory profesjonalizacji działań. W konsekwencji może to dać podstawę do uznania sprzedającego za przedsiębiorcę i zobowiązania go do zapłaty podatku VAT.

Co do zasady, podatkiem od towarów i usług objęta jest między innymi odpłatna dostawa towarów (rzeczy lub ich części) i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Nawiązując do powyższego – sprzedaż nieruchomości zakwalifikować należy jako odpłatną dostawę towarów, w związku z czym będzie ona objęta podatkiem VAT. Zasadą jest, iż transakcja sprzedaży nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu według podstawowej stawki w wysokości 23%. Jednakże, podatnik może skorzystać również z zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT. W myśl przywołanego przepisu zwolnieniu podlega dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem sytuacji, gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

„Pierwszym zasiedleniem” będzie moment, w którym nastąpi oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  • wybudowaniu lub
  • ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W Ustawie o VAT nie zdefiniowano pojęcia „ulepszenia”, bowiem zastosowane zostało odwołanie bezpośrednio do przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych lub prawnych.

Dla przykładu - kupno mieszkania o wartości początkowej 200 000 PLN, poczynienie w nim stosownych nakładów w wysokości przynajmniej 60 000 PLN (30% wartości początkowej), a następnie ich wynajęcie skutkować będzie wystąpieniem pierwszego zasiedlenia. W takim przypadku zwolnienie będzie można zastosować dopiero po upływie dwóch lat od momentu wystąpienia pierwszego zasiedlenia.

Jednakże, możliwość skorzystania ze zwolnienia dostawy mieszkania nie zawsze wynika z powyżej opisanego przepisu. Alternatywnym rozwiązaniem może okazać się art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT, zgodnie z którym zwolnieniu podlegać będzie dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem z art. 43 ust. 1 pkt 10 u.p.t.u., pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatek należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Jednakże może zdarzyć się sytuacja, w której kupujący lub sprzedający będzie zainteresowany objęciem transakcji sprzedaży nieruchomości stawką podatku VAT w wysokości 23%. Rezygnacja z powyższego zwolnienia nie może być dokonana przez podatnika całkowicie swobodnie. Ustawa dopuszcza możliwość rezygnacji ze zwolnienia od podatku na gruncie art. 43 ust. 10 jedynie pod warunkiem spełnienia przez dostawcę i nabywcę dwóch warunków:

  1. muszą być zarejestrowani jako czynni podatnicy VAT,
  2. przed dniem dokonania dostawy przedmiotu umowy, złożą naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenia o wyborze opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części.

Co do zasady, Ustawa o VAT nie rozstrzyga problematyki związanej w jakiej formie ma być złożone oświadczenie o opodatkowaniu transakcji sprzedaży nieruchomości, ograniczając się do ogólnego sformułowania „zgodnego oświadczenia”. W tym przedmiocie wypowiedział się WSA w Rzeszowie w wyroku I SA/Rz 836/19 stojąc na stanowisku, że skuteczne będzie złożenie takich oświadczeń w ramach umowy sporządzonej w formie aktu notarialnego.

Zainteresowanie może też budzić kwestia, kiedy w przypadku sprzedaży nieruchomości mówić można o momencie powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT. Zgodnie z ustawą będzie to co do zasady moment, w którym nastąpi „przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel”. W przypadku sprzedaży nieruchomości moment ten powinien być tożsamy z zawarciem aktu notarialnego (zob. Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia. 12.07.2018 r. znak: 0114-KDIP1-1.4012.323.2018.2.KOM).


Koszty uzyskania przychodu w obrocie nieruchomościami

Zakup nieruchomości i jej przygotowanie do sprzedaży to kosztowny proces, a celem każdego flipera jest ostatecznie uzyskanie najwyższego zwrotu z inwestycji. Warto wiedzieć, jakie wydatki poniesione w toku danej inwestycji można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów i tym samym pomniejszyć podstawę opodatkowania. Do kosztów uzyskania przychodów związanych z obrotem nieruchomości zaliczyć można:

  • koszty zakupu nieruchomości oraz koszty notarialne (w tym m.in. taksa notarialna czy opłata sądowa za wpis do księgi wieczystej zob. wyrok NSA z dnia 26 lutego 2020 r. sygn. II FSK 745/18),
  • koszty pośredników czy też koszty wyceny nieruchomości (zob. wyrok WSA w Krakowie z dnia 11 listopada 2017 r. sygn. I SA/Kr 230/17)
  • nakłady ponoszone na nieruchomości związane z jej modernizacją lub remontem (muszą one odnosić się do samej nieruchomości – pozostawać z nią w związku fizycznym i gospodarczym, nie zaliczymy więc do tej kategorii np. zakupu wyposażenia, bowiem tego rodzaju wydatki powinny być zaliczone do KUP w miesiącu oddania składników do używania; zob. Interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 4 marca 2019 r. o znaku 0114-KDIP3-1.4011.556.2018.3.AC),
  • usługa home staging (koszty przystosowania nieruchomości do zakupu przez kupującego rozumiane również jako adaptacja czy też modernizacja)
  • koszty związane z podatkiem od czynności cywilnoprawnych (tak np. Wyrok NSA z dnia 23 lutego 2017 r. II FSK 243/15),

Warto przy tym zaznaczyć, że kosztem odpłatnego zbycia nieruchomości nie będzie koszt kredytu hipotecznego czy też naliczonych od niego odsetek. Wynika to z faktu, iż spłacone odsetki od kredytu zaciągniętego na budowę domu, a więc kredytu zaciągniętego na poczynienie nakładu na posiadaną nieruchomość gruntową, w ogóle nie mogą być kwalifikowane jako koszty uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości, stanowią bowiem wydatki na pozyskanie środków przeznaczonych na poczynienie nakładów na nieruchomość, nie stanowiąc jednak samych nakładów (tak np. WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 13.05.2019 r. sygn. I SA/Gl 688/18).

Polecamy: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Dokumentowanie obrotu nieruchomościami

Bardzo istotną kwestią z punktu widzenia późniejszych rozliczeń podatkowych (szczególnie dla podatku od towarów i usług) jest prowadzenie prawidłowej dokumentacji wszystkich czynności związanych z obrotem nieruchomościami. Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. II FSK 3214/15) dokumentacja ponoszenia wydatków zwiększających wartość środka trwałego nie może być dowolna. Musi ona wskazywać konkretne kwoty, które podatnik poniósł w toku przeprowadzania ulepszenia.

Jak wynika z art. 22 ust. 6e, podstawowym dokumentem, który będzie miał w tej sytuacji zastosowanie jest faktura VAT, a w przypadku poniesienia opłat administracyjnych związanych z tymi nakładami, dowodem będą dokumenty stwierdzające ich poniesienie.

Warto jednak zaznaczyć, iż dana zasada będzie miała zastosowanie wyłącznie do sposobu dokumentowania wydatków na nakłady – tym samym sam koszt nabycia lub wytworzenia nie jest ograniczony obowiązkiem posiadania faktury VAT czy też dokumentów potwierdzających poniesienie opłaty administracyjnej. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z dnia 13 lutego 2018 r. sygn. III SA/Wa 903/17 ustawodawca zawęził katalog dokumentów, na podstawie których można zaliczać w ciężar kosztów poniesione na nakłady wydatki. Zauważyć należy, że ustawodawca wyraźnie zastrzeżenie to poczynił wyłącznie w stosunku do nakładów, gdyż w art. 22 ust. 6c Ustawy o PIT wymaga się aby koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości stanowiły udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Zawarte zaś w art. 22 ust. 6e u.p.d.o.f. wyłączenie nakazujące dokumentowanie kosztów wyłącznie fakturami VAT oraz dokumentami stwierdzającymi poniesienie opłat administracyjnych odnosi się tylko do nakładów. Tego rodzaju ograniczenia nie poczyniono do dokumentowania wydatków na nabycie i wytworzenie nieruchomości.

Z tego względu zasadny okazuje się pogląd, w myśl którego wydatki poniesione na nabycie lub wytworzenie danej nieruchomości mogą być dokumentowane np. aktem notarialnym czy też paragonami stwierdzającymi nabycie usługi lub określonych materiałów. Niemniej jednak należy zaznaczyć, iż będzie to pogląd, który musi podlegać ścisłej wykładni, a generalną zasadą przy flipowaniu nieruchomościami będzie obowiązek posiadania dokumentacji w postaci faktur VAT.

Podsumowanie

Podsumowując – flipowanie nieruchomościami rodzi wiele niebezpieczeństw podatkowych. W szczególności istotne z perspektywy flipingu jest właściwe ustalenie wartości rynkowej nieruchomości, a następnie rozpoznanie kosztów uzyskania przychodów (kosztów odpłatnego zbycia nieruchomości). Ponadto, na każdym kroku osoba profesjonalnie zajmująca się tego rodzaju działalnością powinna zwracać uwagę czy w ramach rozliczeń podatku VAT może zastosować zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a Ustawy o VAT czy też powinna zastosować stawkę VAT w wysokości 23%.

Przemysław Szot, konsultant ds. podatków w Małopolskim Instytucie Studiów Podatkowych

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Nieruchomości
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Na co zwracają uwagę najemcy mieszkań wybierając mieszkanie?

    Pieniądze to nie wszystko. Długa lista pytań od lokatorów do właścicieli mieszkań na wynajem                  

    Dlaczego warto kupić mieszkanie w kamienicy?

    Mieszkania w kamienicach przeżywają prawdziwy renesans! Oto 3 powody, dla których warto je teraz kupić.

    Dlaczego panele fotowoltaiczne wyłączają się w słoneczne dni?

    Urząd Regulacji Energetyki podpowiada, jak sobie poradzić, kiedy domowa instalacja fotowoltaiczna nie działa prawidłowo.

    Światło dzienne w mieszkaniu – same korzyści. Jak poprawić dostęp do światła dziennego?

    Większość Polaków zauważa poprawę samopoczucia w pomieszczeniach dobrze doświetlonych światłem dziennym, a połowa wskazuje na pogorszenie nastroju, gdy go brakuje. Jednocześnie co trzeci Polak uważa, że nie ma odpowiedniego dostępu do naturalnego światła w swoim domu - to wyniki najnowszych badań ARC Rynek i Opinia na zlecenie VELUX Polska. Tymczasem światło naturalne ma bardzo duży wpływ na nasze zdrowie psychiczne i poczucie szczęścia. Warto o tym pamiętać choćby z okazji obchodzonego 20 marca Międzynarodowego Dnia Szczęścia.

    Jak ogrzewane są polskie domy? RAPORT

    Jak ogrzewane są polskie domy? W Polsce od kilku lat można zaobserwować zmianę rodzaju stosowanych systemów centralnego ogrzewania. Odnotowano, że coraz rzadziej w nowych domach montowane są piece gazowe. Blisko 50% inwestorów w 2022 roku wybrało pompę ciepła jako centralną jednostkę instalacji grzewczej – wynika z Raportu o budowie domów w Polsce, przygotowanego przez Oferteo.pl. 

    Hortiterapia sposobem na stres dziecięcy. Czym jest terapia ogrodnicza i jak ją stosować?

    Hortiterapię warto stosować bez względu na to czy mieszkamy na wsi, czy w mieście, w bloku, czy w domu z ogrodem. Rośliny możemy uprawiać na balkonie, w mieszkaniu na parapecie czy właśnie w ogrodzie.

    Jaki będzie 2023 w mieszkaniówce?

    Jak będzie rozwijał się rynek mieszkaniowy w 2023 roku? Czy zapowiedziany przez rząd program mieszkaniowy, który ma przynieść kredyty z dopłatą może zmienić sytuację w sektorze? W jakim stopniu? Jaką strategię działania przyjęli deweloperzy? Jakie inwestycje wejdą do sprzedaży w tym roku? 

    Sektor PRS z rekordowym wolumenem transakcji w 2022

    Najem instytucjonalny wywodzi się z Europy Zachodniej i jest mocno ugruntowany m.in. w Niemczech, Szwajcarii czy Holandii. Od kilku lat zainteresowanie rynkiem PRS w Polsce stale wzrasta, zarówno ze strony inwestorów, jak i najemców.

    Jak wybrać idealne mieszkanie dla rodziny?

    Klienci poszukujący mieszkania dla rodziny mają zdecydowanie inne wymagania niż ci, których celem jest zakup małego, kameralnego lokum tylko dla siebie. Rodzinna nieruchomość powinna odpowiadać zróżnicowanym i zmieniającym się w czasie potrzebom wszystkich domowników. Nie powinno zabraknąć w niej kącika dla dziecka, miejsca, w którym rodzice będą mogli odpocząć i części wspólnej, służącej do integracji. Jak znaleźć idealne mieszkanie dla rodziny?

    Najemcy Mieszkania Plus będą mogli nabyć je na własność. Na jakich warunkach?

    Najemcy lokali z programu Mieszkanie Plus będą mieć możliwość dojścia do własności - zapewnił we wtorek w Sejmie prezes PFR Nieruchomości Wojciech Caruk. Przyznał, że tempo usuwania usterek w różnych lokalizacjach bywa różne. Wszystkie projekty są na 5 letniej gwarancji lub rękojmi - podkreślił.

    Jak walczyć z ubóstwem energetycznym

    Działacze, eksperci i liderzy biznesu wzywają Polskę do poparcia dyrektywy EPBD, która po uzyskaniu ponadpartyjnego poparcia w Parlamencie wchodzi w ostatnią rundę negocjacji z UE. Dyrektywa określa plan działania w zakresie renowacji budynków w celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych i walki z ubóstwem energetycznym.

    Świadectwo charakterystyki energetycznej budynku - zmiany od 28 kwietnia 2023 r.

    Obowiązek sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej budynku (lub części budynku) nie jest nowym wymogiem, ale w związku z wchodzącą w życie od 28 kwietnia 2023 r. nowelizacją przepisów w tym zakresie pojawiło się wiele pytań i wątpliwości. Ministerstwo Rozwoju i Technologii wyjaśnia najważniejsze zmiany.

    O czym musisz wiedzieć przed kupnem mieszkania w lofcie?

    O czym musisz wiedzieć przed kupnem mieszkania w lofcie?Co różni prawdziwy loft od tzw. „soft loftu”? Na jakie architektoniczne detale powinniśmy zwrócić uwagę, aby mieć pewność, że kupujemy mieszkanie, w którym deweloper naprawdę zachował wszystkie cechy prawdziwego loftu?

    Energooszczędne rozwiązania wdrażane na nowych osiedlach mieszkaniowych

    Czy deweloperzy wykorzystują w realizowanych projektach mieszkaniowych nowe rozwiązania pozwalające obniżyć koszty utrzymania nieruchomości? Jakie? W których inwestycjach? Ile można dzięki nim zaoszczędzić? 

    Zdolność kredytowa w marcu po obniżeniu rekomendacji KNF

    KNF pozwoliła bankom na obniżenie bufora bezpieczeństwa. Z danych zebranych przez Expandera wynika, że w bankach, które wprowadziły taką zmianę dostępna kwota kredytu wzrosła średnio o 16%. Rekordzistą jest Millennium, w którym wzrost to aż 26%. Dla przykładu rodzina z dwójką dzieci i dochodem 10 000 zł netto może uzyskać 630 000 zł, czyli aż o 130 000 zł więcej niż w lutym.

    Jak oszczędzać na pierwsze mieszkanie? Od czego zacząć? Ceny mieszkań w 2023 roku

    W 2023 roku zakup mieszkania staje się coraz większym wyzwaniem finansowym. Niepewna sytuacja gospodarcza w Polsce i szalejąca inflacja negatywnie wpływają na ceny nieruchomości. Problemem są też trudności w uzyskaniu kredytu hipotecznego. Kryzys dotyka szczególnie ludzi młodych, którzy dopiero wchodzą w dorosłość. Jak w dzisiejszych czasach zacząć oszczędzać na własne M? 

    Stopy procentowe w marcu bez zmian, ale rata kredytu hipotecznego może spaść o 136 zł

    Rada Polityki Pieniężnej nie zmieniła poziomu stóp procentowych, ale marcowa rata części kredytobiorców i tak będzie niższa niż w lutym. Którzy kredytobiorcy mogą liczyć na obniżenie raty spłacanego kredytu hipotecznego?

    Rynek biurowy w Poznaniu w 2022 - podsumowanie wyników

    W 2022 roku w Poznaniu zawarto umowy najmu na ponad 48 tys. mkw. powierzchni biurowej. Stolica Wielkopolski plasuje się na szóstym miejscu wśród miast regionalnych pod względem podaży powierzchni z ponad 623 tys. mkw. biur.

    Dla kogo cena maksymalna energii w branży nieruchomości komercyjnych?

    Właściciele i zarządcy nieruchomości komercyjnych będą musieli we własnym zakresie zweryfikować, czy obiekty oraz działalność najemców ich lokali użytkowych spełniają kryteria uznania za odbiorcę uprawnionego i czy w związku z tym mogą ubiegać się o rozliczenie w ramach ceny maksymalnej energii elektrycznej. Rozszerzenie możliwości zastosowania zamrożenia ceny, wprowadzone nowelizacją z 15 grudnia 2022, w założeniu miało pomóc odbiorcom sprostać wysokim kosztom energii elektrycznej. Jednak  nieprecyzyjna konstrukcja przepisów mnoży pytania, na które wciąż brakuje jednoznacznych odpowiedzi. 

    Trudna sytuacja deweloperów mieszkaniowych

    Poważna sytuacja na rynku nieruchomości odbija się na przedsiębiorcach. „Mieszkania wracają do deweloperów, klienci nie podpisują umów końcowych”

    Zmiany w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym 2023-2026

    W dniu 7 marca 2023 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, który ma na celu uproszczenie, przyspieszenie i ujednolicenie procedur dotyczących planowania przestrzennego w gminach. Wprowadzone zostanie nowe narzędzie planistyczne – plan ogólny gminy. Funkcjonować będzie także nieodpłatny i dostępny dla wszystkich zainteresowanych Rejestr Urbanistyczny, który prowadzony będzie w systemie teleinformatycznym.

    W lutym wzrosła sprzedaż mieszkań w dużych miastach

    Sprzedaż nowych mieszkań na 7 największych rynkach w Polsce sięgnęła w lutym 4,6 tys. i była najwyższa od 13 miesięcy. 38 % wzrost sprzedaży nie zmobilizował jednak deweloperów do większych wprowadzeń, a liczba mieszkań które trafiły do oferty była trzykrotnie niższa niż sprzedanych - wynika z danych Otodom Analytics. Nie może zatem dziwić, że ceny z miesiąca na miesiąc rosną.

    Suma nowej powierzchni magazynowej w 2022 roku

    Rok 2022 był rekordowy pod względem dostarczonej nowej powierzchni magazynowo-przemysłowej w Polsce. Również aktywność najemców utrzymywała się na stosunkowo wysokim poziomie, a wolumen powierzchni magazynowej będącej w budowie stopniowo się zmniejszał.

    Program Mieszkanie bez wkładu własnego - zmiany od marca

    Program Mieszkanie bez wkładu własnego zostanie znowelizowany od marca br. Gwarancją zastępującą wkład własny ma zostać objętych więcej osób. Teraz z programu będą mogli skorzystać kredytobiorcy, którzy nie posiadają środków na wkład własny oraz osoby, które mogą wnieść wkład własny nieprzekraczający 200 tys. zł. i niższy niż 20 proc. kwoty wydatków, na który kredyt jest udzielany. Ale zmian jest więcej.

    Całkowity zakaz palenia węglem od października 2023 r. w Warszawie. Dotacja na wymianę starego pieca-kopciucha pokrywa do 70% kosztów

    Na podstawie przepisów uchwały antysmogowej dla Mazowsza od października 2023 roku w Warszawie zacznie obowiązywać zakaz palenia węglem, więc mieszkańcy nie będą mogli wykorzystywać go w swoich źródłach ogrzewania. – Przyszły sezon grzewczy w stolicy powinien być już bez węgla – mówi Magdalena Młochowska, dyrektor koordynator ds. zielonej Warszawy z Urzędu m.st. Warszawy. Od stycznia 2023 r. nielegalne są już bezklasowe piece węglowe. W stolicy wciąż jest ich ok. 4,4 tys. Osoby, które dotąd nie wymieniły kopciuchów na bardziej ekologiczne źródło ogrzewania, powinny się z tym pospieszyć, bo ich używanie grozi mandatem. Dobra wiadomość jest taka, że wciąż można przy tej inwestycji skorzystać z miejskiego programu dofinansowania.