REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znaczenie prezydenta miasta, starosty i wojewody w procesie budowlanym

Kutrzebka Paulina
Zuzanna Łaganowska
Zuzanna Łaganowska
 Bąkowski Kancelaria Radcowska
Kancelaria świadczy zarówno stałą obsługę prawną, doradztwo i obsługę określonych projektów czy transakcji o charakterze jednorazowym.
Jaka jest rola prezydenta w procesie budowlanym?
Jaka jest rola prezydenta w procesie budowlanym?

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno starosta, prezydent miasta jak i wojewoda pełnią zadania z zakresu administracji architektoniczno – budowlanej. Jednakże starosta i prezydent miasta są organami pierwszej instancji w stosunku do większości spraw, natomiast wojewoda jest organem odwoławczym od decyzji starosty i prezydenta miasta oraz organem I instancyjnym w stosunku do enumeratywnie wyliczonych spraw w przepisach prawa budowlanego.

Do podstawowych obowiązków wszystkich organów administracji architektoniczno budowlanej należy nadzór i kontrola nad przestrzeganiem przepisów prawa budowlanego, w szczególności w zakresie zgodności zagospodarowania terenu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego oraz wymaganiami ochrony środowiska, warunków bezpieczeństwa ludzi i mienia w rozwiązywaniu przyjętych w projektach budowlanych, przy wykonywaniu robot budowlanych i utrzymywaniu obiektów budowlanych, zgodności rozwiązań architektoniczno-budowlanych z przepisami technicznymi oraz zasadami wiedzy technicznej, właściwego wykonania samodzielnych funkcji technicznych w budownictwie oraz stosowania wyrobów budowlanych. Ponadto wspomniane organy zajmują się kontrolą posiadania przez osoby wykonujące samodzielnie funkcje techniczne w budownictwie uprawnień do pełnienia tych funkcji.

REKLAMA

Zobacz także: Formalności związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę

REKLAMA

Starosta
Jak już wcześniej wspomniano w zakresie administracji architektoniczno-budowlanej organem I instancji jest starosta, z wyjątkiem miast funkcjonujących na prawach powiatu (np.: Warszawa), gdzie zadania wspomnianego organu zgodnie z prawem administracyjnym będzie pełnił prezydent miasta.


W pierwszej kolejności do kompetencji starosty jako organu administracji architektoniczno-budowlanej będzie należało wydawanie, cofanie czy przenoszenie na inną osobę decyzji o pozwoleniu na budowę oraz przyjmowanie zgłoszeń dotyczących budów (nie objętych obowiązkiem uzyskania pozwolenia na budowę), robót budowlanych, rozbiórek bądź zmian sposobu użytkowania obiektu budowlanego. Omawiany organ uprawniony jest do wydania sprzeciwu w stosunku do dokonanego uprzednio zgłoszenia.


Ponadto starosta będzie właściwym organem w przypadku przygotowywania oraz wydawania dziennika budowy, a także do prowadzenia w tym zakresie rejestrów oraz rejestrów wydanych pozwoleń na budowę. W sytuacjach zatwierdzenia projektu budowlanego oraz udzielenia zgody bądź odmowy na dokonanie odstępstw od projektu budowlanego odpowiednim organem również będzie starosta.    

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też serwis: Prawo budowlane


Należy również zaznaczyć, iż w obowiązującym systemie prawnym starosta nie może powierzyć gminom, w drodze porozumienia, spraw będących kompetencjami starosty. Po 2003 roku nastąpił całkowity zakaz stosowania wspomnianej procedury.

Wojewoda
Prócz funkcji organu odwoławczego w stosunku do decyzji wydanych przez starostę lub prezydenta miasta na prawach powiatu, wojewoda w zakresie prawa budowlanego wykonuje zadania organu I instancji. Do pierwszej grupy, wymienionej enumeratywnie w ustawie o Prawie budowlanym, należą obiekty lub roboty budowlane:

  • usytuowane na terenie: pasa technicznego, portów i przystani morskich, morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej, a także na innych terenach przeznaczonych do utrzymania ruchu i transportu morskiego,
  • hydrotechniczne piętrzące, upustowe, regulacyjne, melioracje podstawowe oraz kanały i inne obiekty służące kształtowaniu zasobów wodnych i korzystaniu z nich, wraz z obiektami towarzyszącymi,
  • będące drogami publicznymi krajowymi i wojewódzkimi wraz z obiektami i urządzeniami służącymi do utrzymania tych dróg i transportu drogowego oraz sytuowanymi w granicach pasa drogowego sieciami uzbrojenia terenu, a w odniesieniu do dróg ekspresowych i autostrad wraz z obiektami i urządzeniami obsługi podróżnych, pojazdów i przesyłek,
  • usytuowane na obszarze kolejowym,
  • stanowiące lotniska cywilne wraz z obiektami i urządzeniami towarzyszącymi,
  • usytuowane na terenach zamkniętych.

Zobacz także: Plan zagospodarowania przestrzennego

REKLAMA

Druga grupę stanowią zadania, które zostały enumeratywnie wyliczone w Rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 25 listopada 2010 r. w sprawie obiektów i robót budowlanych, w sprawach których organem pierwszej instancji jest wojewoda. Zgodnie z powyższym będą to sprawy dotyczące dużych inwestycji, tak jak budowy lub przebudowy metra, sieci przesyłowych, rurociągów przesyłowych oraz dróg krajowych i związanych z nimi siecią uzbrojenia terenu, a także dróg gminnych i powiatowych. 


Inwestor, który ma zamiar zaskarżyć decyzje związaną z powyższymi sprawami wydanymi przez wojewodę jako organ I instancji, powinien złożyć odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. 

Zobacz też: Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Nieruchomości
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy ceny mieszkań nadal będą rosły?

Minister Rozwoju i Technologii, Krzysztof Hetman, ocenił w Radiu Zet, że deweloperzy zwiększyli podaż mieszkań, przewidując wprowadzenie programu "Mieszkanie na start" oraz programu wsparcia rozwoju budownictwa społecznego.

Wiosenne wyzwania finansowe Polaków. Remont domu na czele listy

Według najnowszego badania przeprowadzonego przez Santander Consumer Bank "Polaków Portfel Własny: wiosenne wyzwania 2024", aż 38% respondentów wskazało, że największym wydatkiem, jaki planują ponieść wiosną, jest remont domu. Co więcej, 58% badanych planuje sfinansować swoje projekty z bieżących dochodów.

Kredyty hipoteczne z WIBOR-em. Abuzywne formuły zmiany oprocentowania niezgodne z unijnym rozporządzeniem BMR

Wraz z wejściem rozporządzenia BMR umowy kredytowa zawierające niedozwolone zapisy powinny zostać aneksowane i dostosowane do nowego porządku prawnego. Brak dostosowania umowy może skutkować tym, że umowa zawarta wiele lat temu może okazać się nieważna.

Nowe mieszkania w starej przestrzeni - rewitalizacja centrów miast

Centra wielkich miast są atrakcyjnymi miejscami nie tylko do pracy, ale też do mieszkania. Swobodny dostęp do miejskiej infrastruktury zapewnia tam wygodne funkcjonowanie na co dzień. Niestety, gęsta zabudowa – typowa dla centrum – ogranicza możliwość budowania nowych lokali, zarówno komercyjnych, jak i mieszkalnych. Zdaniem architektów i urbanistów skutecznym rozwiązaniem tego problemu są rewitalizacje zabytkowych kamienic i nadbudowy. Wciąż jednak można odnieść wrażenie, że potencjał istniejących budynków pozostaje niewykorzystany.

REKLAMA

Ustawa w sprawie dzikich lokatorów - powstał obywatelski projekt. Co zrobić, żeby w Polsce nie było jak w Hiszpanii? Coraz więcej mieszkań jest zajmowanych bezprawnie

- Nie możemy pozwolić na to, by uczciwie pracujący obywatele byli terroryzowani przez dzikich lokatorów. Niestety z miesiąca na miesiąc rośnie ilość zgłoszeń, że mieszkanie, które miało być wynajmowane komercyjnie, jest po prostu zagrabiane przez dzikich lokatorów. Jeżeli nie dojdzie do zmian w prawie możemy spodziewać się, że niebawem zaleje nas fala dzikich lokatorów jeszcze większa niż w czasie pandemii – mówi Małgorzata Marczulewska, detektyw i windykator.
Małgorzata Marczulewska wspólnie z prawnikami z kancelarii Wódkiewicz & Sosnowski: mec. Grażyną Wódkiewicz oraz mec. Markiem Jarosiewiczem przygotowali projekt ustawy, który miałby pomagać w odzyskiwaniu mieszkań zajmowanych przez dzikich lokatorów. W Internecie dostępna jest petycja w tej sprawie. 

Dom za 1 euro. Jakie są warunki?

Władze miasteczka Saint-Amand-Montrond, położonego w centralnej Francji, podjęły niecodzienną inicjatywę. Wystawiły na sprzedaż dom za symboliczną kwotę 1 euro. Jest jednak pewien warunek - nabywca musi zobowiązać się do zamieszkania w nim na co najmniej 10 lat.

Nowe wsparcie dla kredytobiorców. Wiadomo, kiedy kredyt #naStart wejdzie w życie

Ministerstwo Rozwoju i Technologii ogłosiło, że nowe przepisy dotyczące wsparcia przy zakupie pierwszego mieszkania wejdą w życie w drugiej połowie 2024 roku. Projekt ustawy wprowadzającej kredyt "#naStart" jest obecnie konsultowany.

Frankowicze czekają na uchwałę Sądu Najwyższego. Czy 25 kwietnia 2024 r. Izba Cywilna SN wyjaśni wreszcie 6 kluczowych zagadnień prawnych?

W dniu 25 kwietnia 2024 roku poznamy kolejny rozdział wieloletniej już sagi związanej z wydaniem tzw. uchwały frankowej przez Sąd Najwyższy w pełnym składzie Izby Cywilnej. Na ten dzień zostało wyznaczone posiedzenie Sądu Najwyższego, który ponownie ma zająć się zagadnieniami prawnymi dot. spraw frankowych, które zostały przedstawione przez Pierwszą Prezes. Czy jednak ta uchwała ma szanse zostać wydana i czy rzeczywiście – po wielu wyrokach TSUE w polskich sprawach frankowych – jest jeszcze potrzebna? Czy jeżeli zostanie wydana, to ułatwi rozstrzyganie pozwów Frankowiczów czy tylko skomplikuje te procesy? 

REKLAMA

W jaki sposób deweloperzy mieszkaniowi korzystają z sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja jako wsparcie dla deweloperów? Jak najbardziej. W jaki sposób już ją wykorzystują i jak planują wykorzystywać AI w przyszłości? 

W Polsce trzeba wyburzyć ponad 6,5 tys. mieszkań lub domów. Kto nie może się czuć bezpiecznie?

Z danych Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego wynika, że ponad 2,2 mln Polek i Polaków mieszka w domach jednorodzinnych i kamienicach, które mają już ponad 100 lat. Nikt nie wie, czy te osoby mogą się czuć bezpiecznie. Eksperci portalu GetHome.pl dotarli do informacji z GUNB, z których wynika, że liczba budynków mieszkalnych do rozbiórki stale rośnie.

REKLAMA