Nakaz rozbiórki obiektu nieużytkowanego lub niewykończonego
Jak wcześniej wspomniano jest to druga z sytuacji, w której organ administracji architektoniczno-budowlanej może wydać nakaz rozbiórki. Nałożony na właściciela lub zarządcę nakaz eliminacji obiektu i uporządkowania terenu, w tym przypadku, będzie się odnosił do nieużytkowanych lub niewykończonych, jednocześnie nie nadających się do remontu, odbudowy lub wykończenia obiektów budowlanych. Przepisy prawa budowlanego określają trzy, samodzielne wobec siebie, okoliczności dotyczące stanu budynku, a mianowicie gdy obiekt jest nieużytkowany, niewykończony lub zniszczony. Należy zaznaczyć, iż spod reżimu cytowanego artykułu wyłączone są obiekty wpisane do rejestru zabytków, bez względu na stan zachowania. Jednakże wykluczenie nie będzie jednak dotyczyło obiektów budowlanych, niewpisanych do wspomnianego wyżej rejestru, lecz tylko objętych ochroną konserwatorską wedle miejscowego planu zagospodarowania. Wówczas nakaz rozbiórki zostanie wydany po uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków, który może się zgodzić bądź sprzeciwić danemu działaniu.
reklama
reklama
Szczegółowe regulacje dotyczące rozbiórki omawianej kategorii obiektów budowlanych określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 30 sierpnia 2004r. w sprawie warunków i trybu postępowania w sprawach rozbiórek nieużytkowanych lub niewykończonych obiektów budowlanych. Zgodnie z powyższym rozporządzeniem przed wydaniem decyzji o nakazie rozbiórki obiektu budowlanego, właściwy organ zobowiązany jest do ustalenia przyczyny niewykonania przez właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego remontu, odbudowy lub wykończenia, a następnie dokonuje oględzin i oceny stanu technicznego bądź w przypadku powstania wątpliwości co do stanu technicznego obiektu nakazuje właścicielowi lub zarządcy sporządzenie ekspertyzy stanu technicznego. Organ uprawniony jest także do przeprowadzenia rozprawy.
Jeżeli obiekt spełnia wszystkie przesłanki, właściwy organ wydaje decyzję, która powinna zawierać wyraźny nakaz rozbiórki określonego obiektu budowlanego oraz uporządkowania terenu oraz termin, do którego adresaci powinni przystąpić do wykonania rozbiórki oraz data jej zakończenia wraz z uporządkowaniem terenu. Termin przystąpienia do rozbiórki nie powinien być krótszy niż 6 tygodni, licząc od dnia doręczenia adresatowi decyzji o nakazie rozbiórki. Podmiotem uprawnionym do wydania tego rodzaju decyzji jest organ pierwszej instancji nadzoru budowlanego, a zatem powiatowy lub wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego.
Zobacz serwis: Prawo budowlane