| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Dom > Prawo > Transakcje związane ze sprzedażą mieszkania u notariusza

Transakcje związane ze sprzedażą mieszkania u notariusza


Aby sprzedaży mieszkania była ważna zarówno zbywca, jak i nabywca powinni zawrzeć transakcję u notariusza. Do transakcji notariusz potrzebuje niezbędne dane oraz dokumenty, które należy dostarczyć.

Czy umowa sprzedaży powinna zostać zawarta w formie aktu notarialnego?

Akt notarialny jest dokumentem urzędowym sporządzonym przez notariusza. Notariusz jest osobą zaufania publicznego, który posiada wysokie kwalifikacje merytoryczne. Można by rzecz, iż notariusz jest gwarantem bezpieczeństwa obrotu prawnego. Z tego też powodu, fakt sporządzenia umowy sprzedaży – zarówno dla nabywcy, jak i zbywcy – przyczynia się do zagwarantowania tym stroną bezpieczeństwa dokonanej transakcji. Podczas transakcji notariusz sporządzi akt notarialny. W tymże dokumencie urzędowym powinny się znaleźć następujące dane:

1. dzień, miesiąc i rok sporządzenia aktu,

2. miejsce sporządzenia aktu,

Zobacz serwis: Kupno - sprzedaż nieruchomości

3. imię i nazwisko i siedzibę kancelarii notariusz,

4. imiona i nazwiska, imiona rodziców i miejsce zamieszkania osób fizycznych, nazwę i siedzibę osób prawnych lub innych podmiotów biorących udział w akcie,

5. imiona i nazwiska, miejsce zamieszkania osób działających w imieniu osób prawnych, ich przedstawicieli lub pełnomocników,

6. oświadczenie stron,

7. stwierdzenie faktów i istotnych okoliczności, które zaszły przy spisywaniu aktu,

Zobacz także: Zadatek a zaliczka przy zakupie nieruchomości

8. stwierdzenie, że akt został odczytany, przyjęty i podpisany,

9. podpisy osób biorących udział w akcie oraz osób obecnych przy jego sporządzaniu,

10. podpis notariusza.

W wyniku sprzedaży nieruchomości – następuje przeniesienie nieruchomości – chociażby dla danej nieruchomości nie była prowadzona księga wieczysta. Wypis aktu notarialnego zawierający wniosek wraz z dokumentami stanowi podstawę wpisu do księgo wieczystej. Notariusz zobowiązany jest przesłać w/w dokumenty właściwemu sądowi wieczysto-księgowemu w terminie trzech dni od sporządzenia aktu.

Zobacz także: Wycena nieruchomości a wysokość kredytu hipotecznego

Jakie dokumenty są potrzebne do zawarcia umowy sprzedaży?

Sprzedający zobowiązany jest dostarczyć notariuszowi następujące dokumenty – potrzebne do zawarcia transakcji sprzedaży nieruchomości:

- zaświadczenie z banku o udzielonym kredycie – jeżeli kupujący nie zakupi mieszkania za gotówkę,

- zaświadczenie z administracji, że właściciel mieszkania nie ma żadnych zaległości w regulowaniu stałych opłat,

- zaświadczenie z urzędu gminy lub miasta o tym, że w mieszkaniu nikt nie jest zameldowany,

- wypis z księgi wieczystej – jeżeli takowy istnieje,

- umowa sprzedaży nieruchomości,

- dowód osobisty, a także numery NIP i PESEL (potrzebny przy zawarciu transakcji).

Powyżej wskazane dokumenty należy dostarczyć notariuszowi wcześniej, aby jego kancelaria miała czas na przygotowanie treści aktu notarialnego. Notariusz przy dokonywaniu transakcji ma za zadanie jedynie potwierdzić zgodną wolę obu stron. W związku z tym, treść umowy sprzedaży zależy przede wszystkim od woli sprzedającego i kupującego.

Zobacz także: Nabycie nieruchomości w wyniku egzekucji komorniczej

Czytaj także

Data publikacji:

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Zarówno zbywca, jak i nabywca powinni zawrzeć transakcję u notariusza, aby sprzedaży mieszkania była ważna.
Zarówno zbywca, jak i nabywca powinni zawrzeć transakcję u notariusza, aby sprzedaży mieszkania była ważna.

Ochrona danych pracowników. Zmiany 201969.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Veeam Software

Veeam to globalny lider w zakresie inteligentnego zarządzania danymi.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »