REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy w niedalekiej przyszłości nie będziemy posiadać samochodów?

 BlaBlaCar.pl
– wspólne przejazdy: oszczędności i ekologia
Czy w niedalekiej przyszłości nie będziemy posiadać samochodów?
Czy w niedalekiej przyszłości nie będziemy posiadać samochodów?
BlaBlaCa
BlaBlaCa

REKLAMA

REKLAMA

Model posiadania samochodów nie uległ większej zmianie na przełomie ostatnich stu lat. Drogi stają się jednak coraz bardziej zatłoczone, a surowce naturalne nieubłaganie się kurczą, dlatego nastał czas, aby został on zoptymalizowany.

Tradycyjni gracze z sektora samochodowego oraz wiodące firmy technologiczne prześcigają się w projektowaniu samochodów przyszłości. Dlatego, według popularnej opinii, w ciągu kilku lat garstka przedstawicieli mobilnego biznesu posiadać będzie wielkie floty autonomicznych samochodów dostępnych na żądanie dla prywatnych osób.

REKLAMA

Czy to realistyczne? Według CEO serwisu BlaBlaCar, Nicolasa Brussona, niekoniecznie. Wierzy on, że ludzie nadal będą chcieli posiadać własne samochody - niezależnie od tego, czy będą nimi jeździć. Będą chcieli je mieć dla wygody i komfortu, ale również ze względu na nowy, łatwo dostępny model użytkowania pojazdu, oparty na jego współdzieleniu. Poniżej Brusson przedstawia swój pogląd na posiadanie samochodu w przyszłości.

Zobacz też: Czy Robert Kubica po testach z Renault wróci do F1?

Transport drogowy zdominowany zostanie przez podróże na długich dystansach

REKLAMA

Coraz więcej osób rozumie, że posiadanie samochodu w centrum miasta nie ma większego sensu. Kiedy chcemy przemieścić się z punktu A do punktu B w najtańszy i najszybszy sposób, najlepiej skorzystać z transportu publicznego lub przejazdów na żądanie aranżowanych przy pomocy dedykowanych aplikacji. Takie możliwości pozwalają nie tylko oszczędzić pieniądze, ale również rozwiązują problemy związane z posiadaniem własnego auta.

Sytuacja wygląda inaczej dla milionów osób żyjących poza wielkimi miastami oraz dla tych, którzy regularnie podróżują na długich dystansach. Prawie 80% podróży długodystansowych (100 – 800 km) w Europie wykonywanych jest w samochodzie, głównie dlatego, że zazwyczaj są one tańsze i wygodniejsze.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dzięki temu, że nowoczesne samochody są coraz inteligentniejsze i bardziej autonomiczne, wygoda transportu drogowego będzie się zwiększać, a dominacja samochodów na długich dystansach – wzmacniać. Podczas takich przejazdów rozwiązania doskonale działające na krótkich dystansach nie są bowiem skalowalne – głównie ze względu na brak wygody dla podróżujących. Inteligentniejsze i wygodniejsze samochody pozostaną zatem ulubionym sposobem podróżowania na długich trasach.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 1.5 dCi Renault

Autonomiczny samochód

REKLAMA

Mimo że technologie stojące za autonomicznymi samochodami wciąż są rozwijane, samochody te nie będą w najbliższym czasie powszechnie dostępne. Przede wszystkim należy wyznaczyć ramy prawne, w których będą one funkcjonować. Potrzeba również czasu, by pojazdy te stały się przystępne cenowo. Minie jeszcze kilka lat zanim obecne floty pojazdów zostaną całkowicie zastąpione przez te autonomiczne, co oznacza, że staną się one alternatywą dla naszych samochodów dopiero za 10 do 15 lat. Według firmy McKinsey & Co, do 2030 roku do 15% samochodów będzie całkowicie autonomicznych.

To świetna wiadomość dla wszystkich – mniej czasu spędzonego na prowadzeniu samochodu, mniej wypadków spowodowanych przez błąd ludzki. Wprowadzenie autonomicznych samochodów prawdopodobnie nie zmniejszy jednak chęci posiadania własnego auta. Poza osobami, które faktycznie kochają prowadzić, większość nie posiada samochodu, dlatego, że lubi jeździć. Posiada go, ponieważ spełnia on ich konkretne potrzeby oraz stanowi przedłużenie prywatnej przestrzeni.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: 2,0 TDI Volkswagen AG

Dostęp do samochodu jako usługa

W ostatnich miesiącach serwis zaufanych wspólnych przejazdów BlaBlaCar ogłosił we Francji partnerstwo z wiodącą europejską firmą leasingową ALD oraz Oplem, oferując Ambasadorom platformy (czyli jej najbardziej aktywnym użytkownikom) dostęp do pakietów car-as-a-service, zawierających leasing w niskiej cenie, gwarancję oraz serwisowanie, bez żadnych opłat wstępnych.

Dodatkowo, co miesiąc, gdy Ambasador BlaBlaCar zdecyduje się na wspólny przejazd, otrzyma zniżkę na miesięczną ratę leasingową. Można sobie zatem wyobrazić, że dzięki współdzieleniu pojazdów, możliwe będzie łatwe finansowanie leasingu. Innowacyjne schematy finansowania burzą zatem klasyczne modele posiadania i zmieniają nasz stosunek do samochodów.

Zobacz też: Z tymi silnikami mogą być problemy: silniki 0,6 i 0,7 R3 Smart

Samochód przyszłości to samochód współdzielony

Bieżące koszty korzystania z samochodu zostaną zoptymalizowane dzięki jego współużytkowaniu – czy to poprzez carpooling, carsharing czy nawet dzielony parking. Właściciele flot będą oddawać samochody w leasing osobom prywatnym, które dzięki platformom ekonomii współdzielenia będą finansować swój dostęp do pakietów typu car-as-a-service i redukować bieżące koszty korzystania z auta. Wzrost liczby samochodów osobowych pozwoli odpowiedzieć na potrzeby milionów podróżujących poszukujących wygodnego, niedrogiego i przyjaznego rozwiązania podróżnego.

Perspektywy są jeszcze bardziej obiecujące, jeśli samochód nigdy nie będzie stał w miejscu, ponieważ będzie jeździł sam. Dzięki połączeniu z inteligentną siecią samochodową może on zostać wykorzystany w razie potrzeby, natychmiastowo dostosowując się do oczekiwań pasażerów.

Przyszłość samochodów przedstawia się w jasnych barwach. Auta stają się coraz lepiej połączone, inteligentniejsze, bezpieczniejsze, bardziej efektywne ekologicznie, a w końcu mogą zamienić się nawet w przestrzeń do pracy, rozrywki czy spędzania wolnego czasu. Jednak jedna rzecz na pewno się nie zmieni: zawsze warto będzie rozsądnie obniżać koszty utrzymania samochodów, a z punktu widzenia urbanistyki – optymalizować ich użycie, aby uniknąć korków. Teraz, gdy wszyscy jesteśmy ze sobą połączeni, mamy takie możliwości i prawdopodobnie od tej zmiany nie ma już odwrotu.

Przyszłość samochodów nie będzie opierać się na scentralizowanej własności, nawet jeśli garstka graczy będzie próbować centralizować usługi związane z mobilnością. Według Nicolasa Brussona inteligentna sieć samochodowa będzie zdecentralizowana, rozproszona i napędzana przez ludzi, ponieważ posiadanie samochodu jest stopniowo zastępowane przez pakiety typu car-as-a-service i finansowane poprzez współdzielenie.

To brzmi jak rewolucja. I ta rewolucja zaczyna się dzisiaj.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    REKLAMA

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA