| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | IDEORIA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Wydarzenia > Co robią polskie miasta by być bardziej eko?

Co robią polskie miasta by być bardziej eko?

Wbrew pozorom, polskie miasta wdrażają działania proekologiczne. W ich ramach najczęściej inwestują w rozwój transportu niskoemisyjnego. W jaki sposób?

Co robią polskie miasta by być bardziej eko?

14 polskich miast przesłało swoje zgłoszenia do konkursu ECO-MIASTO w kategorii mobilność zrównoważona, przedstawiając projekty realizowane przez samorządy w tym zakresie oraz opisując plany inwestycji na najbliższe lata. Formularze pokazują, że miasta przede wszystkim inwestują w rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego, w tym zakup autobusów o napędzie elektrycznym, tworzą wygodne węzły komunikacyjno-przesiadkowe w ramach intermodalności, a także udostępniają mieszkańcom wypożyczalnie rowerów i rozwijają strefy „Tempo 30”. Organizatorem projektu ECO-MIASTO jest Ambasada Francji w Polsce, we współpracy z Renault Polska, SAUR Polska, Grupą Saint-Gobain, Grupą EDF reprezentowaną przez EDF Polska, DK Energy Polska oraz TIRU, a także Fundacją LafargeHolcim oraz Krajową Agencją Poszanowania Energii.

Najczęstsze inwestycje - transport niskoemisyjny

Wszystkie miasta biorące udział w konkursie ECO-MIASTO w większym lub mniejszym stopniu inwestują w publiczny transport niskoemisyjny, m.in. Trójmiasto (Gdańsk, Gdynia, Sopot) oraz Kraków posiadają autobusy elektryczne, z kolei Częstochowa, Poznań i Toruń – pojazdy hybrydowe.

Ostrów Wielkopolski i Wrocław, czyli laureaci ECO-MIASTO w kategorii mobilność zrównoważona, także wprowadzają niskoemisyjne rozwiązania w zakresie transportu – Ostrów Wielkopolski m.in. poprzez zakup autobusów o napędzie elektrycznym i pozyskiwanie energii do ich ładowania z odnawialnych źródeł, Wrocław z kolei posiada autobusy o napędzie hybrydowym oraz planuje zakupić dodatkowo autobusy elektryczne. Co więcej miasto zainwestowało już w 11 stacji ładowania pojazdów elektrycznych i pracuje nad stworzeniem kolejnych takich punktów. Zwłaszcza, że w planach ma uruchomienie wypożyczalni samochodów elektrycznych.

Wszystkie te działania doskonale wpisują się w politykę unijną, w ramach której do 2050 roku z ulic europejskich miast mają całkowicie zniknąć samochody o napędzie spalinowym, a pozostać jedynie te, które są przyjazne dla środowiska i nie generują hałasu. W tę politykę wpisuje się także nagroda dla laureatów kategorii mobilność zrównoważona – samochód elektryczny Renault ZOE do testów na 1 miesiąc. Będzie to ZOE z nowym akumulatorem Z.E. 40, które ma największy zasięg wśród wielkoseryjnych modeli pojazdów z napędem elektrycznym (400 km).

Koncepcja intermodalności

Koncepcja intermodalności jest realizowana w wielu miastach uczestniczących w konkursie ECO-MIASTO, zwłaszcza poprzez stworzenie spójnego systemu infrastruktury umożliwiającej mieszkańcom przesiadki do dogodnych i szybkich środków transportu miejskiego. Miasta inwestują w parkingi Park & Ride oraz Bike & Ride, które z jednej strony umożliwiają mieszkańcom peryferii bardziej komfortowy dojazd, z drugiej wzbogacają komunikację wewnątrzmiejską, wspomagając tworzenie nowych połączeń komunikacyjnych. Parkingi Park & Ride (P+R) mają lub budują takie miasta jak Bielsko-Biała, Gdynia czy Ostrów Wielkopolski, a plany wprowadzenia takiego rozwiązania deklarują m.in. Wrocław, Poznań i Toruń. Parkingi Bike & Ride posiadają natomiast m.in Olsztyn, Wrocław i Gdynia. Oprócz parkingów Park & Ride oraz Bike & Ride niektóre z samorządów (Gdynia, Toruń) chcą wprowadzić zyskujące na popularności parkingi Kiss & Ride, pozwalające na kilkuminutowy postój osób odwożących pasażerów przesiadających się do komunikacji miejskiej.

Wrocław w ramach intermodalności wprowadził URBANCARD, czyli Wrocławską Kartę Miejską, w ramach której miasto ujednoliciło taryfę dla poszczególnych środków transportu. To wyjątkowo wygodne dla mieszkańców rozwiązanie zostało zauważone przez jury ECO-MIASTO, które m.in. na tej podstawie wybrało Wrocław laureatem w kategorii miast do 100 tys. mieszkańców. Jury wyróżniło także Trójmiasto, w którym w ramach intermodalności oraz rozwoju miękkich środków transportu stworzono spójną międzymiastową politykę transportową. W szczególności zrealizowano inwestycję międzymiastowego systemu wypożyczania rowerów „Rower Trójmiejski” oraz prowadzono kampanię na rzecz zachęcenia mieszkańców do korzystania z transportu rowerowego.

Źródło: Renault

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama

POLECANE

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

Prawne ciekawostki

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Czopik

Rajdowy Mistrz Polski, właściciel Szkoły Bezpiecznej Jazdy SBJ

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »