REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wysokoprężny silnik zaburtowy od Opla

Wysokoprężny, dwulitrowy silnik, który jest stosowany m.in. w Oplu Insigni może teraz napędzać również łodzie. Szwedzka firma Cimco Marine AB zaadoptowała konstrukcję do wykorzystania w użytkowaniu zaburtowym. W ten sposób powstał zaburtowy, wysokoprężny silnik OXE rozwijający moc maksymalną 200 KM.
Wysokoprężny, dwulitrowy silnik, który jest stosowany m.in. w Oplu Insigni może teraz napędzać również łodzie. Szwedzka firma Cimco Marine AB zaadoptowała konstrukcję do wykorzystania w użytkowaniu zaburtowym. W ten sposób powstał zaburtowy, wysokoprężny silnik OXE rozwijający moc maksymalną 200 KM.
Opel

REKLAMA

REKLAMA

Wysokoprężny, dwulitrowy silnik, który jest stosowany m.in. w Oplu Insigni może teraz napędzać również łodzie. Szwedzka firma Cimco Marine AB zaadoptowała konstrukcję do wykorzystania w użytkowaniu zaburtowym. W ten sposób powstał zaburtowy, wysokoprężny silnik OXE rozwijający moc maksymalną 200 KM.

Wysokoprężny silnik zaburtowy od Opla

REKLAMA

Silnik Diesla opracowany przez firmę Opel i zaadaptowany przez Cimco Marine AB nazywa się OXE, co po szwedzku oznacza „wół”. Silna niczym wół jednostka jest w stanie wprawić w ruch łodzie wymagające napędu o dużej mocy. Podstawą silnika zaburtowego jest 2-litrowy silnik Diesla produkowany w fabryce Opla w Kaiserslautern w Niemczech, montowany standardowo w modelach Cascada, Insignia i Zafira. Morska wersja czterocylindrowego silnika rozwija moc 147 kW/200 KM przy 4100 obr./min i maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2500 obr./min.

REKLAMA

„Poprzez sprzedaż podzespołów docieramy do małych, aczkolwiek ważnych segmentów rynku, gdzie nasze produkty cieszą się dużą popularnością. Silnik OXE jest tego doskonałym przykładem. Zaopatrując Cimco Marine AB w tę jednostkę, możemy lepiej wykorzystać możliwości produkcyjne zakładu w Kaiserslautern” — powiedział Alex Thielemans, dyrektor ds. sprzedaży podzespołów w firmie Opel.

Wysokoprężny silnik zaburtowy OXE

Wysokoprężny silnik zaburtowy OXE

Opel

Opel

Wysokoprężny silnik OXE

REKLAMA

Produkowany w Niemczech silnik wysokoprężny OXE jest wyjątkowo trwały i łatwy w utrzymaniu. W morskich warunkach eksploatacji należy go serwisować co 200 godzin, a gruntownego przeglądu dokonuje się po każdych 2 000 godzin pracy. Silniki zaburtowe pracują pod ogromnym obciążeniem — przez większość czasu na pełnych obrotach. Turbodoładowany silnik OXE zużywa 43 litry oleju napędowego na godzinę, czyli aż o 42% mniej niż porównywalny nowoczesny dwusuwowy silnik zaburtowy (73 litry). Zastosowanie silnika Diesla znacznie zwiększa zatem zasięg szybkich łodzi wykorzystywanych w połowach dalekomorskich, akcjach ratowniczych czy też hodowli ryb w wodach przybrzeżnych. Jeden z pierwszych sprzedanych silników OXE jest obecnie używany na szkockiej farmie łososi. Cichy diesel istotnie przyczynia się także do ograniczenia emisji hałasu. Kolejną zaletą silnika wysokoprężnego jest niska palność zasilającego go paliwa. Niektóre porty nie wpuszczają łodzi z benzynowymi silnikami zaburtowymi ze względu na ryzyko pożaru. Silnika OXE zakaz ten nie dotyczy.

„O wyborze silnika Opla zdecydowały wysoka precyzja wykonania i niezawodność potwierdzona milionami przejechanych kilometrów. Przejście z benzyny na olej napędowy było podyktowane nie tylko koniecznością zminimalizowania ryzyka pożaru, ale również czynnikami istotnymi w intensywnej eksploatacji komercyjnej, takimi jak większa niezawodność i dłuższe okresy międzyprzeglądowe oraz większy zasięg na pełnych obrotach w ciągu godziny, a także coraz powszechniejszą dostępnością oleju napędowego w różnych regionach” — wyjaśnił Magnus Folin, dyrektor generalny firmy Cimco Marine.

Adaptacja silnika z samochodu osobowego do wykorzystania w łodziach

W celu doboru odpowiedniej jednostki napędowej firma Cimco Marine AB przetestowała kilka silników wysokoprężnych montowanych w samochodach osobowych. O przewadze czterocylindrowego silnika Opla zdecydowała jego solidność. Intensywne testy silników prowadzono przez trzy lata, do końca 2015 roku. „Kilkuletnie próby, którym poddawaliśmy silnik, pokazały, że jest to wyjątkowo solidna i trwała konstrukcja” — zaznaczył Christer Flodman, dyrektor techniczny w firmie Cimco. W rezultacie postanowiono zaufać niemieckiemu silnikowi i słynącej z niezawodności marce Opel.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Massimo Giraud, asystent głównego inżyniera w centrum rozwoju silników wysokoprężnych firmy Opel w Turynie, wyjaśnia: „Dostosowanie naszego silnika do całkiem odmiennego środowiska stanowiło nie lada wyzwanie. Musieliśmy zmienić jego charakterystykę i całkowicie go przekalibrować. W wersji morskiej zrezygnowaliśmy z wysokiego momentu obrotowego przy niskich obrotach, z którego słynie nasz silnik, i skupiliśmy się na uzyskaniu wysokiej mocy niezbędnej do utrzymania stałej prędkości. Misja zakończyła się sukcesem!”.

Więcej informacji na temat marki Opel znajdziesz tutaj

Firma Cimco przystosowała rzędowy czterocylindrowy silnik do eksploatacji na wzburzonych wodach. Układ smarowania z suchą miską olejową gwarantuje dopływ oleju bez względu na warunki eksploatacji. Opatentowany moduł z pasem napędowym przenosi moc z silnika przez zespół napędowy do śruby napędowej, która jest w stanie przyjąć wysoki moment obrotowy turbodiesla. W przeciwieństwie do wolnoobrotowych dwusuwowych silników zaburtowych, ten wyrafinowany układ przeniesienia napędu pozwala sternikowi uzyskać pełną kontrolę nad łodzią przy niskich prędkościach. Ma to zasadnicze znaczenie w przypadku akcji poszukiwawczych i ratunkowych. Ostatnią, lecz równie ważną zaletą silnika OXE jest zamknięty układ chłodzenia, który doskonale sprawdza się nawet w mroźnych warunkach oraz na wodach obfitujących w roślinność.

Źródło: Materiały prasowe Opla

Wysokoprężny silnik zaburtowy OXE
Opel
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA