Kategorie

Automatyczne wzywanie pomocy po wypadku samochodowym

stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
stłuczka wypadek kolizja Fot. Fotolia
Honda, Lexus i Toyota chcą rozwinąć program automatycznego wzywania pomocy gdy nastąpi wypadek na drodze. Elementem systemu będą m.in. samochody wyposażone w zestaw czujników i specjalne oprogramowanie badające stopień obrażeń jakich mogli doznać pasażerowie pojazdów. Na ich podstawie automatycznie wzywane będą odpowiednie służby ratunkowe w określonej liczbie. Pomysł naprawdę ciekawy i warty propagowania.

Samochody poinformują służby ratunkowe o wypadku drogowym i jego skali

Reklama

Toyota, Lexus i Honda biorą udział w pilotażowym programie w Japonii, którego zadaniem jest automatyczne wezwanie pomocy, kiedy dochodzi do wypadku. Nowością w stosunku do tego rodzaju systemów działających w różnych częściach świata jest automatyczne szacowanie powagi wypadku oraz stanu kierowcy i pasażerów na podstawie złożonych danych z samochodu. Te informacje są wykorzystywane do podjęcia szybkiej decyzji, czy wysłać na miejsce naziemną karetkę, czy helikopter.

Gdy dochodzi do poważnego wypadku, niekiedy sekundy decydują o życiu lub śmierci ofiar. Japońska organizacja non-profit Emergency Medical Network of Helicopter and Hospital (HEM-Net) we współpracy z Toyota Motor Corporation, Honda Motor Co. oraz firmą Japan Mayday Service Co. zajmującą się systemami komunikacji sieciowej wspólnie opracowały nowy system szybkiego reagowania D-Call Net, który ułatwia podejmowanie błyskawicznych decyzji o wysłaniu na miejsce wypadku karetki lub helikoptera ratowniczego. Właśnie została uruchomiona faza testowa systemu.

D-Call Net wykorzystuje dane z samochodu do oszacowania za pomocą specjalnie opracowanego algorytmu prawdopodobieństwo śmierci lub poważnych obrażeń. Informacje te są przekazywane tuż po uruchomieniu poduszek powietrznych do centrum operacyjnego wraz z wygenerowaną automatycznie rekomendacją, czy wysłać na miejsce standardową karetkę czy helikopter.

Zobacz też: Wypadek, czy kolizja?

Reklama

W Japonii działa już system automatycznego wzywania pomocy w razie wypadku. Firma Japan Mayday Servide wprowadziła do użytku w 2000 roku program HELPNET. System automatycznie wysyła informacje o położeniu samochodu oraz o uruchomieniu się poduszek powietrznych. Informacje te odbiera centrum operacyjne, skąd koordynator komunikuje się z pasażerami samochodu i na te podstawie wysyła na miejsce policję, straż pożarną lub karetkę. Dzięki HELPNET udało się znacząco przyspieszyć akcje ratownicze.

Pilotażowy program D-Call Net znacząco rozwija funkcje systemu HELPNET. Automatyczny raport przesyłany do centrum operacyjnego Japan Mayday Service zawiera informacje o pojeździe, takie jak kierunek jazdy, intensywność zderzenia oraz fakt zapięcia bądź nie pasów bezpieczeństwa. Na podstawie algorytmów prawdopodobieństwa śmierci lub poważnych obrażeń opartych na danych z 2,8 mln wypadków, system ocenia prawdopodobny stan kierowcy i pasażerów oraz rekomenduje wysłanie odpowiedniej pomocy – helikoptera lub naziemnej karetki. To pozwala znacząco skrócić czas dotarcia do potrzebujących, zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych i racjonalnie zarządzać zasobami.

Zobacz też: Kiedy przysługuje zadośćuczynienie w wypadku komunikacyjnym?

Aby D-Call Net mógł działać, konieczne jest zainstalowanie w samochodach kompatybilnych urządzeń i czujników. Toyota oferuje obecnie w Japonii dwa modele wyposażone w nową funkcję – Land Cruisera i Crown, zaś Lexus wprowadził ją do modeli LX, RX, GS i GS F. Honda Accord może komunikować się z systemem za pośrednictwem pokładowej nawigacji. Według planów partnerów przedsięwzięcia do 2017 roku na japońskich drogach ma poruszać się 400 000 samochodów współpracujących z D-Call Net, zaś w 2018 roku zostanie uruchomiona jego pełna wersja. Fundacja HEM-Net prowadzi w tej dziedzinie wspólne działania z lokalnymi władzami oraz ze szpitalami wyposażonymi w helikoptery. Natomiast Toyota i Honda koordynują współpracę z pozostałymi producentami samochodów, aby szybko doprowadzić do jak najszerszej dostępności funkcji D-Call Net w samochodach sprzedawanych w Japonii.

Źródło: materiały prasowe Complex PR

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    5 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Check engine: czy można jeździć?

    Check engine: czy można jeździć? Czasami tak, a czasami nie. To wszystko zależy od tego czy pojawieniu się kontrolki towarzyszą dodatkowe objawy.

    Kontrolka silnika: co oznacza?

    Kontrolka silnika: co oznacza? Jej zaświecenie się w czasie jazdy bez wątpienia stanowi ważny sygnał. Ale czy zawsze dalszą podróż należy przerwać?

    Wibracje w samochodzie: skąd się biorą?

    Wibracje w samochodzie, czyli dziś opowiemy o tym, skąd się biorą drgania w kabinie w czasie jazdy. A najczęstszym ich powodem są... opony!

    Przyczyny wypadków na autostradzie. Co mówią statystyki?

    Przyczyny wypadków na autostradzie? Dziś przyjrzymy się statystykom z polskich dróg. Na jakie nieprawidłowe zachowania kierowców wskazują?

    Nowy Peugeot 308 SW w Polsce. Znamy cennik francuskiego kombi!

    Nowy Peugeot 308 SW oficjalnie pojawił się w Polsce. Znamy cennik auta. Za francuskie kombi trzeba zapłacić co najmniej 91 800 zł.

    Volkswagen Passat GTE: test niemieckiej hybrydy plug-in

    Volkswagen Passat GTE ma przestronną kabinę i duży bagażnik. Czy rodzinne nadwozie uzupełnione hybrydą plug-in sprawdza się w praktyce?

    Kredyt na samochód. Jaki wybrać i czym się różnią?

    Kredyt na samochód, czyli kredyt gotówkowy, kredyt samochodowy i leasing konsumencki. Która forma jest najlepsza?

    Bezpieczne wakacje 2021: o czym pamiętać?

    Bezpieczne wakacje 2021 to pojęcie, o którym w tym roku Policja powtarza do znudzenia. Te zasady naprawdę warto jednak przyswoić. Jak brzmią?

    e-Bilety Morskie Oko. Rezerwacja lub nie zaparkujesz!

    e-Bilety Morskie Oko - to jedyny sposób, aby w najbliższych dniach zostawić auto w Palenicy Białczańskiej. Muszą o tym wiedzieć odwiedzający TPN.

    Volkswagen Taigo: Niemcy stawiają na SUV-a coupe

    Volkswagen Taigo to nowa propozycja w ofercie marki w Europie. Czym jest Taigo? To tak naprawdę model T-Cross, jednak w wersji coupe.

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?