REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Superkomputer będzie sterował samochodami Audi

Audi A7 facelifting 3.0 TFSI 333 KM 2014 podgrzewana kierownica
Audi A7 facelifting 3.0 TFSI 333 KM 2014 podgrzewana kierownica
Kamil Fraszkiewicz

REKLAMA

REKLAMA

Autonomiczne samochody Audi będę sterowane przez zaawansowany technicznie komputer zFAS. Seryjną produkcją komputera zajmie się firma Delphi.

Audi zFAS : mózg samochodów przyszłości

Audi stworzyło centralny komputer sterujący w kooperacji z czołowymi, zajmującymi się nowymi technologiami partnerami z całego świata. Zespół specjalistów z firm TTTech, Mobileye, nVidia i Delphi, pod kierownictwem inżynierów z Ingolstadt, opracował szereg elementów składowych oprogramowania i sprzętu. Jako przyszłego dostawcę systemu płyty głównej zFAS, Audi wybrało firmę Delphi.

REKLAMA

REKLAMA

zFAS zbiera ogromną ilość różnych informacji rejestrowanych przez czujniki. Na ich podstawie, błyskawicznie oblicza pełen obraz otoczenia pojazdu. Następnie z informacji korzystają wszystkie systemy wsparcia. Jest więc centralnym punktem przetwarzania wszystkich funkcji autonomicznej jazdy.

Dotychczas zarządzanie systemami wsparcia kierowcy odbywało się zazwyczaj z wykorzystaniem osobnych sterowników. Audi, jako pierwszy producent w branży motoryzacyjnej, postawiło na stworzenie i wykorzystanie centralnej jednostki sterującej. Firma podeszła do zagadnienia holistycznie i postanowiła skonsolidować sterowanie całym portfolio funkcji, wymaganych czujników, sprzętu i architektury oprogramowania na poziomie centralnego systemu. Bezpieczeństwo danych było przy tym najwyższym priorytetem.

Zobacz też: Autonomiczne Audi A7: auto, które samo jeździ!

REKLAMA

Najwyższej jakości komponenty elektroniczne są w przypadku tak kompaktowej konstrukcji komputera podstawowym warunkiem zapewnienia wysokiej mocy obliczeniowej. Płyta główna zFAS wyposażona jest zarówno w procesor mobilny EyeQ3 produkcji Mobileye, jak i w nowy procesor Tegra K1 firmy nVidia. Wysoka moc obliczeniowa tego komputera osiągnięta dzięki takiemu rozwiązaniu, odpowiada całkowitej mocy obliczeniowej wszystkich podzespołów architektury elektronicznej dobrze wyposażonego samochodu klasy średniej. Dzięki wysokiemu stopniowi integracji, nowa płyta główna ma wielkość tabletu. Jej modułowa konstrukcja sprawia, że zFAS jest elastycznie skalowalny, i przez to pod każdym względem to przyszłościowe rozwiązanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Audi współdziała z czołowymi, światowymi firmami takimi jak Bosch, Continental, Valeo czy Delphi, i wspólnie z nimi pracuje nad automatyzacją układu hamulcowego
i układu kierowniczego. Celem współpracy jest opracowanie wspólnych standardów oraz – zmierzając ku w pełni autonomicznej jeździe – stworzenie, z myślą
o klientach, oferty nowoczesnych systemów wsparcia kierowcy, zapewniających większe bezpieczeństwo i komfort.

W niedalekiej przyszłości, Audi connect pozwoli również autonomicznie poruszającym się samochodom marki Audi „uczyć się” drogi i otoczenia podczas jazdy. Za pośrednictwem sieć telefonii komórkowej, także z wykorzystaniem szybkiego standardu transmisji danych LTE, dane gromadzone przez zFAS przekazywane są do chmury obliczeniowej. Tutaj, za pomocą algorytmów Machine Learning i sztucznej inteligencji, są one przetwarzane i wysyłane z powrotem do pojazdu. W ten sposób zFAS nieustannie zwiększa swoją wydajność, by coraz lepiej radzić sobie w złożonych sytuacjach. Dzięki takim rozwiązaniom, autonomicznie poruszające się samochody marki Audi codziennie uczą się czegoś nowego i z każdą nową sytuacją budują swe doświadczenie na tym polu.

Źródło: materiały prasowe Audi

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA