Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Demonstracje przewoźników pod ambasadami Niemiec i Francji

Demonstracje przewoźników pod ambasadami Niemiec i Francji. Fot. Fotolia
Demonstracje przewoźników pod ambasadami Niemiec i Francji. Fot. Fotolia
4 marca 2015 r. pod ambasadami Niemiec i Francji w Warszawie odbyła się demonstracja przedstawicieli firm przewozowych. Przedsiębiorcy protestowali przeciwko przepisom nakazującym płacenie kierowcom m.in. 8,5 euro za godzinę, gdy jadą przez terytorium Niemiec. Podobne przepisy zostały wprowadzone we Francji.

Protest 250 polskich przewoźników

Dostosowanie płacy minimalnej polskich przewoźników do przepisów niemieckich czy francuskich doprowadzi w opinii polskich przewoźników do ich upadku. W Warszawie w środę ok. 250 przewoźników protestowało przed ambasadami Niemiec i Francji przeciw tym przepisom.

Ustawa o płacy minimalnej obowiązuje w Niemczech od 1 stycznia; stawka za godzinę, która dotyczy zarówno Niemców, jak i obywateli innych państw pracujących w tym kraju wynosi co najmniej 8,5 euro za godzinę. Zdaniem władz w Berlinie stawka minimalna obowiązuje również kierowców z firm transportowych spoza Niemiec. Oznacza to, że w praktyce każda firma transportowa, której samochód przejeżdżałby tranzytem przez terytorium Niemiec, musiałaby płacić swoim kierowcom odpowiednio wysokie stawki.

Zobacz też: Test Skoda Citigo 1.0 75 KM LPG

Zagraniczni kierowcy pracujący we Francji będą musieli otrzymywać średnie francuskie wynagrodzenie netto, czyli 2595 euro

Podobne przepisy w połowie lutego br. zostały przyjęte w Francji. Nowe przepisy przewidują, że zagraniczni kierowcy pracujący we Francji będą musieli otrzymywać francuskie średnie wynagrodzenie netto, czyli 2595 euro.

Protest przed ambasadami zorganizował Komitet Protestacyjny Przewoźników. Uczestnicy manifestacji byli ubrani w żółte kamizelki z napisem: "Protest" trzymali transparenty z napisami: "Chronimy miejsca pracy w naszych firmach".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Potrzeba w tej sytuacji stanowczego protestu co najmniej na szczeblu ministra spraw zagranicznych lub premiera. Potrzeba skierowania przez Polskę sprawy do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Polska nie musi czekać na decyzję Komisji Europejskiej. Komisja Europejska za nas tego problemu nie załatwi, KE może pod koniec roku skierować wystąpienie do Trybunału Sprawiedliwości, a w tym czasie nas na rynku niemieckim nie będzie. Dlatego można powiedzieć, że wystawiamy naszym władzom ocenę niedostateczną za działalność w tej sprawie" - powiedział przewodniczący związku pracodawców "Transport i Logistyka Polska" Maciej Wroński.

Zobacz też: Hybrydowy wóz konny dla Zakopanego

Petycja do kanclerz Angeli Merkel i prezydenta Francois Hollande'a

Przewoźnicy złożyli w ambasadzie Niemiec i Francji petycje skierowane do kanclerz Angeli Merkel i prezydenta Francji François Hollande'a. W petycji zaapelowali do władz obu państw o weryfikację przepisów w zakresie dotyczącym płacy minimalnej w odniesieniu do kierowców zagranicznych wykonujących w obu krajach przewozy transgraniczne, tranzytowe oraz kabotażowe.

Zdaniem przewoźników objęcie przepisami o płacy minimalnej kierowców zatrudnionych przez polskich przedsiębiorców na terytorium RP "narusza nasze poczucie suwerenności". Ich zdaniem Unia Europejska powstała jako wspólnota interesów gospodarczych, w której każde z państw "poświęciło część swoich własnych korzyści dla budowy dobra wspólnego".

"Polscy przewoźnicy drogowi są głęboko rozczarowani wprowadzeniem tych protekcjonistycznych przepisów w życie. Inaczej wyobrażaliśmy sobie europejską swobodę prowadzenia działalności gospodarczej" - napisali przewoźnicy w petycji.

"Determinacja ze strony naszego rządu w tej sprawie jest absolutnie niewystarczająca. W związku z tym postanowiliśmy, że nawet mimo to, iż nie jesteśmy dla Komisji Europejskiej stroną - stroną dla KE jest rząd - że wyślemy w najbliższym czasie pismo do Komisji, do którego dołączymy obie petycje po to, żeby również pokazać, że my sprzeciwiamy się absolutnie przeciągającym się pracom z tym związany" - mówił prezes Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jan Buczek. Zapowiedział, że Komitet Protestacyjny Przewoźników podejmie decyzję, czy w przyszłym tygodniu zorganizować pikietę przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów.

Przewoźnicy zapowiadają też, że jeżeli ich postulaty nie zostaną uwzględnione, to podejmą bardziej radykalne działania - na przykład blokadę granicy.

Zobacz też: Test Fiat Freemont Black Code 2.0 16V Multijet 170 KM aut.

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju (MIR) poinformowało w komunikacie, że 27 lutego 2015 r. odbyło się posiedzenie międzyresortowego zespołu ds. działań sprzyjających rozwojowi międzynarodowego transportu drogowego. Podczas spotkania - jak informuje MIR - podkreślono, że zastosowanie niemieckich przepisów o płacy minimalnej (MiLoG) do wszystkich usług świadczonych na terytorium Niemiec przez polskie przedsiębiorstwa branży transportowej wzbudza poważne wątpliwości strony polskiej. Wszelkie wątpliwości w odniesieniu do podstawy stosowania MiLoG, jak i zasad jej ewentualnego egzekwowania są przedmiotem dwustronnych uzgodnień ministrów właściwych ds. transportu oraz ministrów ds. pracy Polski i Niemiec.

Wobec zakwestionowania m.in. przez Polskę zasadności stosowania MiLoG przez Niemcy w tak szerokim zakresie, Komisja Europejska wszczęła formalną procedurę wyjaśniającą (EU–Pilot). Jednocześnie Niemcy zawiesiły stosowanie przepisów wobec operacji tranzytowych realizowanych przez ich terytorium do czasu zakończenia ww. procedury.

"Strona niemiecka została zobowiązana do przedstawienia stosownych wyjaśnień do 3 marca 2015 r. Komisja Europejska podejmie dalsze kroki po przeanalizowaniu otrzymanych odpowiedzi" - napisał MIR w komunikacie.(PAP)

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

    Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

    Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

    Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

    Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

    Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

    Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.

    Polskie drogi są dziurawe. Nawet 40 proc. wymaga remontu!

    Polskie drogi są dziurawe. Jak duża jest skala zjawiska? Potężna! Nawet 9000 km jezdni w naszym kraju pilnie wymaga remontu.

    BMW serii 5 G60. Wersja M5 będzie... elektryczna! Piekło zamarzło?

    BMW serii 5 G60 szykuje się do rynkowego debiutu. Marka przekazuje zatem pierwsze informacje o modelu. A te brzmią dość rewolucyjnie.

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? DHL kupiło właśnie pięć Volvo FM Electric

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? Powoli stają się elementem drogowego krajobrazu. A zakupy DHL nie ograniczają się do pięciu Volvo FM Electric.

    Kręci nas recykling. Oponeo i druga odsłona jego akcji

    Kręci nas recykling? Oponeo ma zamiar dokładnie dziś odpalić drugą edycję swojej akcji. W jej ramach będzie sprzątać odpady i sadzić drzewa.

    Pechowy kolor samochodu, czyli kolory o największej szkodowości

    Pechowy kolor samochodu? Dziś mamy listę kolorów aut z największym ryzykiem szkody. Zestawienie jest naprawdę ciekawe.

    Continental PremiumContact 7. Nowość letnia z Niemiec

    Continental PremiumContact 7 dopracowuje kwestią trakcji na mokrej nawierzchni. Ale nie tylko! Nowy model ogumienia można zamawiać już dziś.

    Goodyear Urbanmax Commuter, czyli opona dla autobusów

    Goodyear Urbanmax Commuter to opona przeznaczona do autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym, jak i elektrycznym.

    Zakup samochodu przez internet? Trochę tak. Od sieci zaczynają się poszukiwania

    Zakup samochodu przez internet? 80 proc. nabywców nowych aut i prawie 100 proc nabywców używanych poszukiwania zaczyna w internecie.

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Obydwaj mają problem

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Teraz konsekwencje poniosą obydwaj. Grozić im może kara nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

    Postęp na rynku opon. Przed jakimi wyzwaniami stoją producenci?

    Postęp na rynku opon. Bo na przestrzeni ostatnich dwóch trzech dekad zmieniły się nie tylko oczekiwania kierowców, ale i samochody.