REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spada liczba pijanych kierowców - efekt kampanii społecznych?

wino, alkohol, uzależnienia, picie, nałóg, nałogi/fot. Fotolia
wino, alkohol, uzależnienia, picie, nałóg, nałogi/fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Coraz mniej pijanych kierowców jeździ po polskich drogach. Tak przynajmniej mówią statystyki Policji. W pewnym stopniu przyczyniły się do tego kampanie społeczne. Jaka jest ich skuteczność?

Kampanie przeciw pijanym kierowcom

Coś co wydawało się niemożliwe, staje się rzeczywistością – spada liczba pijanych kierowców na polskich drogach.  W ubiegłym  roku policja  zatrzymała 140 182 osoby, które pod wpływem alkoholu usiadły za kierownicą i jest to wynik najniższy od ponad 20 lat. Wygląda na to, że prowadzone od lat kampanie społeczno-informacyjne wreszcie zadziałały.  Prezentujemy najciekawsze z nich.

REKLAMA

Naklejka „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”

Znaczek „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu”, który w 2008 roku pojawił się na puszkach i butelkach, znają już chyba wszyscy.  Dziś widoczny jest także w reklamach telewizyjnych i na każdym „piwnym” bilbordzie.  Pomysłodawcą kampanii jest Związek Pracodawców - Browary Polskie. Co ciekawe, obowiązki związane z publikacją oznaczenia są dobrowolną inicjatywą branży, wynikającą z zasad samoregulacji, a nie z konkretnych przepisów. Cel prowadzonych działań? Dotarcie z przekazem do jak największej liczby osób i zaangażowanie ich do wspólnej walki o wyeliminowanie nietrzeźwych z ruchu drogowego.
Od zeszłego roku partnerem inicjatywy jest Komenda Główna Policji wraz z 50. innymi instytucjami i organizacjami z całej Polski. Są wśród nich instytucje państwowe i samorządowe, parlamentarzyści, organizacje pozarządowe, branża motoryzacyjna, media, sieci paliw, ośrodki WORD, sportowcy i osoby prywatne. Naklejki związane z akcją rozdawane są m.in. podczas policyjnych kontroli – w ubiegłym roku w ręce kierowców trafiło ich ponad 1,2 mln.  Promowanie znaku wspierane było także takimi akcjami jak „Prowadzący-niepijący”, oraz Klub DRIvera, którego profil na Facebooku zrzesza już ponad 30 tys. osób.

Zobacz też: Dopuszczalna zawartość alkoholu we krwi kierowcy - Polska i Europa

Zostań bohaterem - walcz z pijaństwem za kierownicą

REKLAMA

„Powstrzymaj pijanego kierowcę” to ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna. Inicjatorem projektu, który ruszył w zeszłym roku jest Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych działająca w porozumieniu z Ministerstwem Zdrowia. 

Celem akcji jest podniesienie poziomu świadomości polskiego społeczeństwa na temat możliwych form interwencji wobec pijanych kierowców. Jak pokazują badania przeprowadzone na zlecenie Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, aż 35% Polaków było świadkami prowadzenia samochodu pod wpływem alkoholu. Zazwyczaj obserwacja dotyczy „dalszych znajomych” (93%) oraz przyjaciół (80%), a także członków rodziny (blisko połowa). Polacy rzadko podejmują interwencje wobec pijanych za kierownicą. Tłumaczą to obawą przed oskarżeniem o donosicielstwo, niechęcią do wtrącania się w „nie swoje sprawy” czy lękiem przed próbą zemsty. Na rzecz kampanii opracowano serię filmów edukacyjnych pokazujących, jak reagować na nietrzeźwych kierujących. Spoty wyemitowała TVP, a o kampanii mówiono na antenie najważniejszych stacji telewizyjnych i radiowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kontrola trzeźwości we własnym zakresie

W działania informacyjne włączają się także firmy z sektora prywatnego.  Marka Certen przygotowała kampanię „Kupujesz procenty, sprawdź promile”, której twarzą został Krzysztof Hołowczyc, jeden z najbardziej znanych orędowników bezpieczeństwa na polskich drogach. Celem akcji  jest edukacja kierowców poprzez kreowanie nowego nawyku u klientów – nabywania alkotestu nie tylko przed wyruszeniem w drogę, ale już podczas kupowania alkoholu. Akcja obejmuje prasę, internet i punkty sprzedaży.

Samorządy walczą z pijanymi kierowcami

Pozytywne efekty przynosi też kampania skierowana do samorządów „Przeciw pijanym kierowcom”.  W projekcie biorą udział gminy z całej Polski, a w działania profilaktyczne włączają się różne  środowiska. Przy dystrybucji materiałów kampanii gminy współpracują m.in. z parafiami. W ramach akcji przygotowano materiały tematyczne dla różnych grup docelowych – kierowców, ale także do pasażerów, świadków jazdy po alkoholu, uczniów szkół nauki jazdy, młodzieży gimnazjalnej oraz punktów sprzedaży alkoholu.

Piłeś? Nie jedź!

Hasło kampanii Polskiego Przemysłu Spirytusowego jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych sloganów walki z nietrzeźwymi kierowcami. Mimo że ostatnia edycja „Piłeś? Nie jedź” została zorganizowana w 2012 roku, cała akcja miała ogromny wpływ na kształtowanie społecznych postaw i była jedną z pierwszych poruszających problematykę pijanych kierowców. Na przestrzeni lat spoty kampanii były emitowane w telewizji TVN, TVN24, TVN Turbo, TVN Style, TVN Meteo. Przekaz wyświetlany był na ekranach AMS stacji koncernu paliwowego BP, a także na stacjach metra w Warszawie. Ponadto ulotki przestrzegające przed konsekwencjami prowadzenia po alkoholu były rozdawane kierowcom podczas zakupu napojów alkoholowych na 300 stacjach benzynowych sieci LOTOS oraz ponad 400 stacjach benzynowych zrzeszonych w Polskiej Izbie Paliw Płynnych.

Źródło: materiały prasowe Certen

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA