REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Goodyear w Polsce - 85 lat wspólnej historii

Goodyear fabryka centrum
Goodyear fabryka centrum
Goodyear

REKLAMA

REKLAMA

Koncern Goodyear jest związany z polskim rynkiem oponiarskim od 85 lat.

W tym roku mija 85 lat, od kiedy Goodyear zawitał do Polski. Dokładnie 15 kwietnia 1929 roku amerykańska firma otworzyła swoje przedstawicielstwo w Warszawie, przy ul. Nowogrodzkiej 42. Datę tę można uznać
za przełomową, bo dziś Polska to nie tylko ważny europejski rynek, ale też kraj, w którym mieści się jedna z największych fabryk Goodyeara.

REKLAMA

„Aż 85 lat obecności Goodyeara na polskim rynku to dla nas ważny jubileusz i okazja, aby przypomnieć przełomowe chwile w historii całej firmy Te chwile to zarówno innowacje technologiczne i produktowe, nowe zakłady produkcyjne, laboratoria badawcze oraz centra rozwoju, wchodzenie na kolejne rynki, jak i sukcesy sportowe. Bardzo ważną częścią historii jest także zaangażowanie – od blisko 20 lat jako inwestora strategicznego – koncernu Goodyear w fabrykę w Dębicy” – powiedział Jacek Pryczek, Prezes Zarządu Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. oraz Goodyear Dunlop Tires Polska Sp. z o.o.

Zobacz też: Samopompujące się opony Goodyear!

Historia marki Goodyear

1898 – Amerykański przemysłowiec Frank Seiberling zakłada firmę w Akron w stanie Ohio. Na cześć wynalazcy Charlesa Goodyear’a (1800-1860) nazywa ją Goodyear Tire and Rubber Company.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1899 – Rozpoczęcie produkcji. Początkowo są to gumowe podkładki pod końskie podkowy oraz inne drobne przedmioty z gumy.

REKLAMA

1901 – W reklamie na łamach Saturday Evening Post pojawia się znany do dziś logotyp firmy Goodyear – „Wingfoot”, czyli uskrzydlona stopa, atrybut greckiego patrona posłańców Hermesa (lub jego rzymskiego odpowiednika – Merkurego), którego przedstawiano w „uskrzydlonych” sandałach.

1908 – Przedstawicielstwo Goodyear w Detroit dostarcza 1200 kompletów opon
do przełomowego Forda Model T. Goodyear staje się kluczowym dostawcą ogumienia dla amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego. Współpraca  z koncernem Ford trwa do dziś.

1909 – Pierwsza opona Goodyear do samolotu. W ciągu następnych lat powstanie Goodyear Aviation – lotniczy oddział koncernu.

1911 – Światową sławę zdobywa pierwszy sterowiec zbudowany przez firmę Goodyear. Naukowcy z Akron opracowali unikalną tkaninę jako poszycie konstrukcji.

Zobacz też: Seat Ibiza skończył 30 lat

1914 – Podczas wyścigu 500 mil na torze Indianapolis wszyscy zawodnicy używają opon Goodyear. To mocne wejście koncernu w sport samochodowy.

1916 – Goodyear stał się największym producentem opon samochodowych
na świecie. Firmę promuje hasło „More people ride on Goodyear tires than on any other kind”.

1917 – Roczny dochód firmy przekracza 100 milionów dolarów. Produkcja ogumienia dla amerykańskich oddziałów walczących we Francji.

1924 – Goodyear kupił od niemieckiej firmy Zeppelin licencję na budowę sterowców. Rozpoczęcie prac na syntetycznym kauczukiem o nazwie Chemigum.

1929 – Oficjalne przedstawicielstwo firmy The Goodyear Tire and Rubber Company w Polsce. Niedługo potem opony Goodyear są już dostępne na terenie całej Polski. 

1941 – Po ataku na Pearl Harbour Goodyear przestawia się na produkcję wojenną.

1943 – Goodyear otrzymał kontrakt na produkcję elementów kadłuba do ciężkich bombowców strategicznych Boeing B-29 Superfortress (Superforteca). Większość załogi Goodyear stanowiły wtedy kobiety.

1949 – Początek budowy zakładów w Luksemburgu. Pierwsza telewizyjna reklama Goodyeara.

1963 – Craig Breedlove pobił rekord M. Thompsona, osiągając 407,75 mil na godzinę. Jego „Spirit of America” jechał na ogumieniu Goodyear.

1964 – Goodyear dołączył do elitarnego grona oficjalnych dostawców opon dla Formuły 1.

1965 – Paul Richard „Richie” Ginther (Honda) zwyciężył wyścig o Grand Prix Meksyku, zdobywając pierwsze z 368 zwycięstw zespołów wspieranych przez Goodyeara w Formule 1. To rekord pod względem liczby zwycięstw spośród producentów opon na świecie.

1970 – Opony Goodeyar XLT zamontowane w pojeździe MET (Modularized Equipment Transporter) lądują na Księżycu w ramach misji Apollo 14.

1984 – Zakup toru testowego Mireval we Francji.

1990 – Nieoficjalny import opon Goodyear do Polski i innych krajów postkomunistycznych.

1995 – Zakup większościowego pakietu akcji spółki T.C. Dębica przez Goodyeara. Początek inwestycji  Goodyeara w Polsce.

1998 – Ostatni wyścig samochodu na oponach Goodyear w Formule 1.

2001 – Goodyear GT3 – pierwsza seryjnie produkowana, ekologiczna opona, do produkcji której użyto m.in. ziarna kukurydzy.

2010 – Prototypowa opona BioIsopreneTM zaprezentowana na konferencji klimatycznej w Kopenhadze.

2011 – Goodyear pracuje nad technologią automatycznego utrzymywania ciśnienia w oponach (Air Maintenance TechnologyAMT).

2012 – Goodyear zaprezentował opony o ocenie AA na etykiecie. Koncepcyjne opony EfficientGrip AA Edition osiągają jedne z najlepszych wyników w zakresie przyczepności na mokrej nawierzchni i oporów toczenia.

2012 – naukowcy z Centrum Innowacji Goodyeara odkryli, że zastosowanie oleju sojowego w produkcji opon może potencjalnie wydłużyć żywotność bieżnika o 10% i zmniejszyć zużycie ropy naftowej wykorzystywanej do ich tworzenia nawet o 26,5 miliona litrów rocznie.

2013 – premiera innowacyjnej opony EfficientGrip Performance, która posiada klasę A w kategorii przyczepności na mokrej nawierzchni i klasę B w kategorii oporu toczenia.

2013 – Firma Goodyear Tire & Rubber Company po raz trzeci z rzędu znalazła się na liście 100 Najbardziej Innowacyjnych Firm na Świecie Thomson Reuters.

REKLAMA

„Fabryka w Dębicy to obecnie jeden z największych zakładów koncernu Goodyear na świecie, zatrudnia blisko 3 tysiące osób i jest jednym z największych polskich eksporterów. Właśnie na Podkarpaciu produkowane są nowoczesne opony, które wybierają kierowcy na całym świecie. Historia Goodyeara i Dębicy pokazuje, że w świecie motoryzacji wszystko jest możliwe” – dodał J. Pryczek.

Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 51 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji – w Akron w stanie Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia ok. 69 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A.

Źródło: materiały prasowe Goodyear

Opona Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2
Oponeo.pl
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA