Kategorie

Wakacje 2018: prawie 100 wypadków każdego dnia

Wakacje 2018: prawie 100 wypadków każdego dnia / fot. Policja
Wakacje 2018: prawie 100 wypadków każdego dnia / fot. Policja
Policja
Ostatni tydzień wakacji to trudny okres - to czas wzmożonego ruchu na drogach, stresu spowodowanego korkami oraz częstszych kolizji i wypadków. Koniec wakacji to także moment, w którym można wstępnie podsumować wypadkowe statystyki. W trakcie tegorocznych wakacji na polskich drogach dochodziło do prawie 100 wypadków dziennie.
Reklama

Jak co roku czas letnich wakacji wypełniają doniesienia o kolejnych wypadkach drogowych – od czerwca do sierpnia takich zdarzeń jest zdecydowanie najwięcej. Z danych policji wynika, że w tym roku doszło w tym okresie do prawie 8,7 tys. wypadków, czyli średnio do aż 97 zdarzeń każdego dnia1. Niechlubny rekord 128 wypadków padł 13 lipca. Szczególnie głośno jest zazwyczaj o tych zdarzeniach, które miały miejsce na autostradach – także za granicą. Tylko w ostatnich tygodniach można było usłyszeć o takich zdarzeniach jak karambol z udziałem 3 TIR-ów i samochodu osobowego na 195. kilometrze A2, wypadku z udziałem trzech aut na A1 czy też zakończony potężnym wybuchem karambol niedaleko Bolonii. Każda taka sytuacja powoduje olbrzymie korki, które utrudniają pracę jadącym do wypadku służbom ratowniczym i porządkowym. Niestety wielu kierowców wciąż nie wie, jak należy się zachować, aby umożliwić przejazd pojazdom uprzywilejowanym.

Tworzenie tzw. korytarzy życia na zakorkowanej drodze jest nieocenioną pomocą dla służb ratowniczych, a przede wszystkim zwiększa szanse uratowania życia poszkodowanych. Polega ono na wygospodarowaniu przestrzeni na jezdni dla pojazdów uprzywilejowanych, dzięki czemu mogą one bez przeszkód dotrzeć na miejsce zdarzenia i zabrać osoby potrzebujące pomocy medycznej. Pojazdy znajdujące się na lewym pasie powinny zjechać maksymalnie na lewo, a te znajdujące się na pasie prawym na prawo. Należy też pamiętać, że w czasie pracy służb ratowniczych nie wolno wysiadać z pojazdów tworzących korytarz życia – mówi Karolina Tworzydło, Dyrektor Biura Marketingu i PR w Compensie, która wspólnie z Centrum Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (CBRD) w Łodzi prowadzi ogólnopolską kampanię społeczną Bezpieczna Autostrada.

W przypadku dróg o więcej niż dwóch pasach ruchu sytuacja wygląda podobnie, tzn. pojazdy znajdujące się na lewym pasie powinny zjechać do lewej strony, a kierowcy znajdujący się na pozostałych pasach powinni skierować się w prawo. Korytarz życia tworzony jest pomiędzy skrajnie lewym pasem a kolejnym, znajdującym się po jego prawej stronie.

Za granicą mandaty, w Polsce jeszcze nie

Reklama

Choć polski kodeks drogowy nie reguluje zasad tworzenia ciągów ewakuacyjnych w momencie wypadku, to w innych państwach, np. Niemczech czy Austrii istnieje wręcz obowiązek ich formowania. Kto się nie dostosuje, naraża się na mandat. W Niemczech kary dla kierowców sięgają kilkuset euro i mogą się wiązać również z czasowym zatrzymaniem prawa jazdy w zależności od skali przewinienia, np. gdy kierowca wręcz blokuje przejazd pojazdu uprzywilejowanego. Z kolei w Austrii wysokość mandatu może przekroczyć nawet 2000 euro.

W Polsce od niedawna trwa dyskusja nad koniecznością wprowadzenia przepisów, nakładających na kierowców obowiązek tworzenia korytarzy życia. Na razie funkcjonuje to tylko w formie zalecenia. Niezależnie od tego, warto pamiętać, że jego formowanie wymaga pracy zespołowej wszystkich uczestników ruchu i poprzez odpowiednią edukację, np. w trakcie kursów nauki jazdy, powinno stać się nawykiem kierowców. Kierowcy powinni wiedzieć nie tylko, w którą stronę zjechać ze swojego pasa, ale też, że korytarz życia powinien być formowany wtedy, gdy tworzy się zator na drodze, a nie, jak to ma najczęściej miejsce obecnie, gdy służby ratownicze zbliżają się do zakorkowanego fragmentu drogi – dodaje Tomasz Zagajewski, Dyrektor Generalny CBRD w Łodzi.

Prawidłowe zachowanie się na autostradach jest tym ważniejsze, że należą one do najbardziej niebezpiecznych dróg w Polsce. Z danych NIK wynika, że na każdy tysiąc kilometrów dróg szybkiego ruchu przypada aż 5 razy więcej wypadków niż pozostałych drogach. Kilkukrotnie większa jest także śmiertelność. W 2017 r. na autostradach odnotowano 478 wypadków, w których zginęło 70 osób i 697 zostało rannych. A zatem w zeszłym roku liczba wypadków na autostradach wzrosła o 15% w porównaniu z wcześniejszym rokiem, a liczba ofiar aż o 40%. Do głównych przyczyn wypadków należały: niedostosowanie prędkości (35% wypadków), niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami (23%), zmęczenie, zaśnięcie (12%), nieprawidłowa zmiana pasa ruchu (8%).

1Dane z okresu 1 czerwca – 29 sierpnia 2018 roku.

Źródło: Materiały prasowe

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    31 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.