Kategorie

Nowe stawki akcyzowe od aut już w 2017 roku?

Kamil Fraszkiewicz
Sprowadzanie starszych aut będzie nieoplacalne. Co zatem z rynkiem tzw. youngtimerów?  Fot. Fotolia
Sprowadzanie starszych aut będzie nieoplacalne. Co zatem z rynkiem tzw. youngtimerów? Fot. Fotolia
Ministerstwo Finansów planuje zmienić wysokość akcyzy od 1 stycznia 2017 roku. Akcyza zostanie obniżona tylko w przypadku nowych aut, starsze samochody zostaną objęte znacznie wyższą akcyzą. Kwota akcyzy będzie uzależniona od wieku pojazdu oraz pojemności jego silnika.

Stawki akcyzy od aut wzrosną w 2017 roku? 

W połowie 2016 roku pojawiła się informacja dotycząca rzekomego przygotowywania przez Komisje Infrastruktury projektu mającego na celu obniżenie wysokości akcyzy od aut wyposażonych w silniki o pojemności ponad 2000 cm sześciennych. Plany były ambitne. Zakładały one, że stawka podatku akcyzowego na takie samochody spadnie z 18,6% (jak ma to miejsce obecnie) do zaledwie 4,6 % wartości pojazdu. Oznaczałoby to aż 13,7 % obniżkę! W rezultacie akcyza za auta z silnikami o poj. do 2000 cm3 nie zmieniłaby się i wynosiłaby nadal 3,1%, a na samochody z motorami większymi niż 2000 cm3 tylko 4,6%. Niestety, życie bardzo szybko zweryfikowało te plany.

Zobacz też: Tańszy podatek akcyzowy od aut z silnikami powyżej 2000 cm3

Zobacz też: Podatek od zakupu samochodu 2018

Już pod koniec czerwca do sieci trafiły informacje sugerujące, że obniżka nie będzie aż tak duża. Zamiast 18,6% akcyza na większe silniki miałaby wynieść równe 8%. Trzeba przyznać, że na tle starej stawki nawet i taka zmiana byłby bardzo ciepła przyjęta przez osoby zainteresowane sprowadzaniem auta zza granicy. Dla przykładu akcyza za Hondę Accord 2.4 VTEC z 2008 roku o wartości 56 tys. zł wynosi przy obecnej stawce aż 10 416 zł. Przy 8 % stawce byłoby to 4480 zł! Różnica sięgnęłaby aż 5936 zł. Kilka miesięcy później plany dotyczące akcyzy uległy jednak gwałtownym przeobrażeniom.

Zobacz też: Jak pobrać elektroniczne potwierdzenie zapłaty akcyzy od samochodów osobowych?

Nowy projekt dotyczący akcyzy od aut w 2017 roku?

Ministerstwo Infrastruktury przygotowało bowiem projekt, w którym stawka akcyzy uzależniona miałaby być od wieku samochodu i pojemności skokowej jego silnika. Ma ona mieć wymiar kwotowy (a nie procentowy) i wybitnie piętnuje samochody starsze, wyposażone w duże silniki. W przypadku aut w wieku 12 lat i starszych, napędzanych co najmniej 4,0-litrowymi motorami, akcyza wyniesie aż 18 644 zł (niezależnie od ich wartości!).

Zakup starszego auta będzie zupełnie nieopłacalny!

Zakup np. BMW 540i z Niemiec z 2000, z przebiegiem 133 tys. km przestanie mieć sens. Mimo że auto ma relatywnie niewielki przebieg i całkiem atrakcyjną cenę 7700 Euro (33 tys.zł) to koszt samej akcyzy wyniesie aż 18 644 zł czyli ponad 56% wartości auta! Obecnie koszt akcyzy za takiego BMW to ok. 6138 zł! Poniższa tabela obrazuje dokładnie sposób naliczania nowej akcyzy (na chwilę obecną jest to projekt, ale niewykluczone, że zostanie on wdrożona już 1 stycznia 2017 roku).

Pojemność silnika [cm3] Rok produkcji samochodu i stawki akcyzy wyrażone w zł

Od 2016

2010 - 2015

2005 - 2009

2004 i starsze

poniżej 1199 424  474 524 574
1200-1499 638 820 1230 1476
1500-1999 1072 1378 2067 2481
2000-2499 1772 2278 3417 4101
2500-2999 3025 3592 5388 6466
3000-3499 4753 5281 7922 9506
3500-3999 6328 7031 10547 12656
4000 i więcej 12644 14644 16644 18644

Tabela przygotowana w oparciu o dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR

Na pierwszy rzut oka łatwo dostrzec, że akcyza najbardziej wzrośnie w przypadku starszych aut. Problem w tym, że sposób jej naliczania wcale nie faworyzuje aut bardziej ekologicznych (jak zapowiadano), a jedynie auta nowe lub prawie nowe. Gdyby powyższe założenia i wysokość stawek miały coś wspólnego z ekologią, to rozróżniałyby także podział na silniki Diesla i benzynowe. Oczywiście zakresy lat jakie przedstawione w tej tabeli powiązane są z normami emisji spalin EU, ale tak naprawdę nie wyeliminują tych najbardziej szkodliwych aut z rynku. Czy ktoś z Was drodzy czytelnicy naprawdę uważa, że 6 letni diesel, z wyciętym filtrem DPF (lub uszkodzonym), z przelewającymi wtryskami lub cieknącą turbosprężarką będzie bardziej ekologiczny od 10 letniego, 4-litrowego Jeepa Grand Cherokee zasilanego gazem LPG?

Czy nowa akcyza ograniczy import powypadkowych samochodów?

Wielu z Was zapewne sądzi, że dzięki nowej akcyzie ograniczony zostanie napływ powypadkowych aut w kiepskim stanie technicznym. I tu możecie się mocno zdziwić. Jestem absolutnie przekonany, że powyższy projekt zmian w akcyzie w żadnym wypadku nie poprawi naszego rynku samochodowego. Co prawda być może zostanie on odmłodzony, ale aut powypadkowych będzie pewnie jeszcze więcej niż teraz. Od kilku lat handlarze w Polsce sprowadzają do kraju bowiem młode auta po poważnych wypadach drogowych, bo na nich najlepiej się po prostu zarabia.

Nowa akcyza nie ograniczy importu rozbitych i powypadkowych aut z zagranicy. Wręcz przeciwnie, pojawi się jeszcze więcej "rozbitków" tyle, że młodszych.

Fotolia

Niska cena zakupu takiego wraka, mały przebieg (często wynoszący 15-30 tys. km) oraz łatwy dostęp do używanych części nadwoziowych sprawia, że stopa zwrotu z takiej "inwestycji" jest dla handlarza największa. Nikt nie ściąga obecnie starych, rozbitych aut do naprawy, bo koszt samych części (nawet z drugiej ręki) przerósł by potencjalny zysk ze sprzedaży takiego pojazdu. 

Nowa akcyza stworzona pod dilerów nowych aut?

Trudno nie odnieść wrażenia, że nowe stawki akcyzowe od aut faworyzują przede wszystkim dilerów sprzedających nowe auta, zwłaszcza te z wyższej półki. Pierwszy lepszy przykład. Nowe Audi A6 3.0 TDI, które kosztuje dilera 200 000 zł obwarowane jest obecnie dodatkowo akcyzą w wysokości 37 200 zł. W myśl nowych przepisów od 2017 roku diler zapłaci za to samo auto akcyzę w wysokości zaledwie 3025 zł czyli zaledwie 1,5%. Przeciętny Kowalski za 7-letnie Audi A6 3.0 TDI poniesie za to koszt akcyzy w wysokości 5388 zł! Przy średniej cenie takiego auta na poziomie ok. 45 tys. zł koszt akcyzy stanowi zatem aż 12% jego wartości. W przypadku popularnych aut pokroju np. Skody Octavii z silnikiem 2.0 TDI 140 KM z 2010 roku wycenionej w Niemczech na ok. 7500 Euro obecny koszt akcyzy wynosi 233 Euro czyli 1002 zł. W myśl nowych przepisów akcyza za Octavię wzrośnie do 1378 zł. Zamiast oczekiwanej obniżki akcyzy na auta z silnikami powyżej 2000 cm3 otrzymaliśmy promocję dla dilerów na zakup nowych aut i podwyżkę cen aut dla Kowalskiego. Pamiętajcie bowiem, że średni wiek sprowadzanego do naszego kraju auta to 10 lat. Czy zatem nikt z Ministerstwa nie badał charakterystyki naszego rynku samochodowego? Trudno w to uwierzyć...

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    19 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Opel Vectra B: gdzie się podziały tamte pryw… auta?

    Opel Vactra B: w zeszłym roku minęło 25 lat od premiery tego modelu, w przyszłym minie 20 lat od zakończenia jego produkcji. Co warto wiedzieć o nim?

    Continental SportContact 7: sportowa nowość na rynku

    Continental SportContact 7 to opona przeznaczona do sportowych kompaktów, aut sportowych, supersportowych i tuningowanych.

    Branża transportowa... przeżywa renesans

    Branża transportowa jak i mechanicy przeżywają renesans. Usługi w tych dwóch sektorach są obecnie trudniej dostępne i przede wszystkim poszukiwane.

    Roczny koszt utrzymania samochodu? Policz go z... Yanosikiem

    Roczny koszt utrzymania samochodu – ile może wynosić? Yanosik postanowił odpowiedzieć na to pytanie i udostępnił właśnie nową funkcję w aplikacji.

    Ford Mondeo Mk4: Budżetowe auto Bonda

    Ford Mondeo MK4: jeździł nim James Bond, a Top Gear okrzyknął go samochodem roku 2007. W skrócie jest lepszy niż... Ferrari.

    Zakup uszkodzonego samochodu: 1/3 używek po szkodzie

    Zakup uszkodzonego samochodu? W 2019 roku 1/3 aut na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Obecnie odsetek ten zbliża się do połowy.

    Ford Kuga I 2.0 TDCI: Super Użytkowy Vóz

    Dobry SUV musi ładnie wyglądać, być przestronny i oferować poprawne osiągi połączone z niskim spalaniem. To wszystko oferuje Ford Kuga I.

    Toyota RAV4 Adventure: czarne akcenty i napęd 4x4 w standardzie

    Toyota RAV4 Adventure - japoński SUV doczekał się nowej wersji specjalnej. Auto wyróżniają czarne akcenty, srebrny dach i napęd AWD-i w standardzie.

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek. Czy to dobry pomysł?

    Zakaz wyprzedzania się dla ciężarówek - to nowy postulat kierowców. Tylko czy odebranie tej możliwości kierowcom TIR-ów to dobry pomysł?

    Toyota Avensis II: japoński dziadkowóz

    Stereotypowy emeryt wybiera Mercedesa. Właśnie. Stereotypowy. Starsi ludzie wbrew stereotypom równie chętnie sięgają po Toyotę.

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022?

    Czy trzeba zmieniać tablice rejestracyjne po zakupie auta 2022? No i tu chyba mamy dobrą informację dla kierowców...

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina?

    Wtargnięcie pieszego na pasy: czyja wina? To ważne pytanie w kontekście nowych przepisów, które obowiązują przed pasami od czerwca 2021 r.

    Wymiana jednej opony? Ubezpieczyciel musi zapłacić za dwie

    Wymiana jednej opony? To częsta propozycja w przypadku polis na ogumienie. Takie rozwiązanie nie ma sensu z punktu widzenia bezpieczeństwa.

    Renault Megane I: raz na wozie, raz pod wozem

    Renault Megane I generacji to samochód bez wątpienia udany, ale borykający się z kilkoma problemami. Starość tego samochodu bywa bardzo różna.

    Test: Audi S3 Limousine - 4,8 s. do setki w kompakcie!

    Test Audi S3 pokazał jedno. To wilk w owczej skórze. Bo choć nadwozie nie wygląda przesadnie agresywne. Układ napędowy już jest agresywny.

    Opel Astra F: używany hit po trzech dekadach na drogach

    Opel Astra F została zaprezentowana 30 lat temu. To od niej zaczął się sukces mierzony dziś 15 milionami sztuk. Co warto wiedzieć o używanym Oplu?

    Stacje ładowania: dogonimy Niemców dopiero po 2150 roku

    Stacje ładowania samochodów elektrycznych w Polsce nie powstają zbyt dynamicznie. A to prowadzi do wniosku, że Niemcy są o 130 lat do przodu.

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak to problemy produkcyjne

    Półprzewodniki w samochodzie: ich brak hamuje produkcję aut, a niska produkcja musi oznaczać niższy poziom sprzedaży. Co dalej?

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. II część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć kolejnych propozycji.

    Cupra elektryczna? Wyłącznie elektryczna do 2030 roku!

    Cupra elektryczna? Tak, wszystko wskazuje na to, że piekło właśnie zamarzło. Rasowa, hiszpańska marka skupi się bowiem na e-napędach...

    Wyprzedzanie w tunelu. Co na to przepisy?

    Wyprzedzanie w tunelu: czy jest dozwolone, a jak tak to gdzie? Jak jest zabronione, to jaki grozi za nie mandat? Oto kompendium wiedzy.

    Auto dla studenta do 10 tys. zł. I część zestawienia

    Auto dla studenta do 10 tys. zł, bo choć budżet może wydawać się skromny, rynek wtórny daje ogromny wybór. Dziś pięć pierwszych propozycji.

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna?

    Czy nieopłacona polisa OC jest ważna? To zależy od tego czy kierowca nie wpłacił nawet złotówki tytułem OC, czy np. nie opłacił jednej z rat.

    Aplikacja Na Wypadek, czyli czy sprawca ma ważne OC?

    Aplikacja Na Wypadek została stworzona przez UFG. Pozwala sprawdzić czy w danym momencie auto sprawcy wypadku ma ważne OC.

    SERES w Polsce. Elektryczny SUV z Chin debiutuje

    SERES w Polsce, czyli nowa marka wkracza nad Wisłę z ofertą wysokiej jakości elektrycznych SUV-ów w atrakcyjnych cenach. Na początek SERES 3.