REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Lotos chce eksploatować złoża ropy na szelfie w Norwegii

Dystrybutor, paliwo, benzyna, ropa
Dystrybutor, paliwo, benzyna, ropa

REKLAMA

REKLAMA

Lotos Norge czyli spółka należąca do Grupy Lotos, podpisała z ExxonMobil Exploration and Production Norway umowę dotyczącą kupna pakietu aktywów w obszarze Sleipner na norweskim Szelfie Kontynentalnym. Polska firma zwiększa w ten sposób zakres eksploatowanych złóż ropy w Europie.

Lotos będzie eksploatować złoża w Norwegii?

Kupowany przez Lotos Norge pakiet obejmuje udziały w obszarze Sleipner oraz składa się z 15 proc. udziałów w złożach produkcyjnych: Sleipner Ost, Sleipner Vest, Gungne oraz Loke. Operatorem na wszystkich tych złożach jest Statoil.

REKLAMA

"Sleipner stanowi jeden z kluczowych tzw. "hubów" gazowych (tj. centrum dystrybucji) na Norweskim Szelfie Kontynentalnym, połączonym rurociągami z Europą kontynentalną i Wielką Brytanią" - napisano w komunikacie Lotosu.

Nabyty pakiet obejmuje dodatkowo 28 proc. udział w złożu Alfa Sentral, które jest w fazie przygotowania do zagospodarowania. Rozpoczęcie produkcji z tego złoża szacowane jest na 2020 rok.

Szacowana średnia dzienna wielkość produkcji na 2015 rok z przejętych złóż, przypadająca na Lotos Norge, to około 16 000 boe/d, (tj. baryłek ekwiwalentu ropy dziennie) w proporcjach 70 proc. gazu do 30 proc. kondensatu, tj. lekkiej ropy.

Zobacz też: Europa dopłaca 2600 euro do każdego auta z dieslem

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Szacowana średnia dzienna wielkość produkcji na lata 2016–2018 to około 9500 boe/d.

REKLAMA

Rezerwy wydobywalne produkcyjnych złóż gazu (70 proc.) i kondensatu (30 proc.) przypadające na przejęte przez Lotos Norge udziały w kategorii rezerw 2P (tj. pewnych i prawdopodobnych) kształtują się na poziomie 20,8 mln boe. Rezerwy odkrytych obiektów przed zagospodarowaniem określone w kategorii 2C (tj. rezerw warunkowych) wynoszą dla udziału Lotos Norge 17,6 mln boe.

Szacunkowa cena zakupu wynosi 160 mln USD, czyli około 620 mln zł. Dodatkowa płatność 25 mln USD, czyli około 97 mln zł, uzależniona jest od zatwierdzenia planu zagospodarowania dla złoża Alfa Sentral przez norweskiego regulatora (tj. Ministerstwo Ropy i Gazu).

Dodatkowo strony uzgodniły mechanizm kompensacji ceny uzależniony od kształtowania się cen ropy w latach 2016–2020. Transakcja zostanie sfinansowana z środków własnych Lotos Norge.

"Przejęcie pakietu aktywów w obszarze Sleipner potwierdza zaangażowanie spółki w budowanie silnej pozycji na Norweskim Szelfie Kontynentalnym. Akwizycja jest elementem realizacji strategicznego celu wydobywczego spółki oraz działań prowadzących do odzyskiwania środków zainwestowanych w projekt YME" - napisano w komunikacie Lotosu.

Umowa zakupu udziałów została zawarta pod warunkami zawieszającymi m.in. uzyskania wymaganych zgód administracyjnych w Norwegii. Warunki zawieszające muszą być spełnione w terminie pozwalającym na zamknięcie transakcji do końca 2015 roku.

Zamknięcie transakcji planowane jest na grudzień 2015 roku.

Źródło: materiały prasowe PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

REKLAMA

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

REKLAMA

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA