REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Leasing pojazdów coraz chętniej wybierany przez firmy

Leasing to cały czas najchętniej wybierany przez firmy sposób zakupu maszyn, w tym pojazdów. fot. Fotolia
Leasing to cały czas najchętniej wybierany przez firmy sposób zakupu maszyn, w tym pojazdów. fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Polskie przedsiębiorstwa coraz częściej decydując się na leasing pojazdów niż ich zakup. Decyduje o tym zarówno ich mały kapitał operacyjny, jak i możliwość rozłożenia kosztów w czasie.

Leasing w Polsce nadal rośnie w siłę

Z opublikowanych przez Związek Polskiego Leasingu danych z I półrocza wynika, że branża ma się dobrze. Coraz więcej firm korzysta lub ma zamiar skorzystać z tego sposobu pozyskania sprzętu. Nadal jednak pojawiają się głosy o ryzyku związanym z takimi transakcjami

REKLAMA

REKLAMA

Od początku 2015 roku do czerwca aż 67% pojazdów dla firm zostało sfinansowanych za pośrednictwem leasingu (w tym usługi car fleet management i rent a car). Popularność tej formy finansowania stale rośnie. Ponieważ polscy przedsiębiorcy zarabiają coraz więcej, zaczynają inwestować, by rozwijać swoje biznesy, więc prognozy rynkowe dla branży leasingowej także są optymistyczne.

Jednak wciąż nie brakuje przeciwników leasingu. Wśród najczęściej wymienianych obaw są surowe sankcje w przypadku zalegania ze spłatą rat i konieczność spłaty zobowiązań nawet
w przypadku utraty przedmiotu leasingu. Oczywiście zdarzają się czasem sytuacje, których nie można było przewidzieć. Istnieje jednak szereg rozwiązań, które w trudnej dla nas sytuacji może zaproponować nam firma leasingowa.

- Kiedy klient ma przejściowe kłopoty z terminowym realizowaniem czynszów leasingowych, każdorazowo może się zwrócić do Raiffeisen-Leasing z prośbą o zmianę harmonogramu rat lub odroczenie spłaty – mówi Piotr Warmuła, dyrektor sprzedaży ds. rynków strategicznych
w Raiffeisen-Leasing Polska.


Akceptacja wniosku o zmianę harmonogramu lub odroczenie przebiega podobnie, jak umowy leasingu – decyzję w tej sprawie podejmują upoważnione jednostki w firmie. Wiadomo,
że wniosek o obniżenie czynszów ma większą szansę na akceptację niż całkowite zawieszenie spłacania czynszów leasingu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Klient przechodzący kryzys finansowy może też zaproponować zmianę leasingobiorcy na nowy podmiot. Wówczas, jeżeli umowa leasingu była zawarta przed końcem roku 2012, jej okres trwania musi się zakończyć i dopiero wtedy podpisywana jest nowa umowa na wartość rynkową pojazdu. W niektórych przypadkach może to oznaczać znaczny wzrost ceny i tym samym utratę spłaconej już części kapitału. Wynika to z odgórnych wymogów ustawowych, dlatego leasingodawca nie może rozliczyć takiej zmiany w inny sposób. Odmienne zasady obowiązują w przypadku umów zawartych po 1 stycznia 2013r.: wtedy dokonuje się tylko zmiany podmiotowej umowy i tym samym klient nie traci wpłaconych czynszów leasingowych, a jego zobowiązania przejmuje nowy podmiot.


Co natomiast się dzieje, jeżeli „pożyczony” sprzęt ulegnie wypadkowi? Sposób postępowania w wypadku szkód jest zgodny z Ogólnymi Warunkami Umów Leasingu i jest niezależny od przedmiotu leasingu.

Przy szkodach całkowitych, takich jak kasacja lub  kradzież przedmiotu leasingu, umowa wygasa z końcem miesiąca, w którym leasingodawca otrzymał informację od ubezpieczyciela o zakwalifikowaniu szkody jako całkowitej bądź otrzymał notatkę policyjną o zaistniałej kradzieży. Po wygaśnięciu umowy klient nie otrzymuje kolejnych faktur. Po otrzymaniu odszkodowania leasingodawca rozlicza ostatecznie umowę z klientem.

Dodatkowym zabezpieczeniem, które minimalizuje ryzyko, że wartość odszkodowania przekroczy wysokość kapitału pozostałego do spłaty, jest ubezpieczenie GAP. Zabezpiecza ono przed ryzykiem straty finansowej w przypadku kradzieży lub szkody całkowitej, pokrywając różnicę między wysokością odszkodowania ubezpieczeniowego, a zobowiązaniem kredytowym lub wartością fakturową na pożyczce samochodowej czy umowie leasingowej.

Często leasingodawca dysponuje siecią naprawczą, do której kieruje klientów. Klient skierowany do sieci serwisowej może skorzystać z preferencyjnych warunków naprawy uszkodzonego pojazdu, a dodatkowo firma leasingowa pokryje podatek VAT od wartości naprawy.

Leasingodawcy najczęściej zdają sobie sprawę z tego, że prowadzenie biznesu wiąże się z przejściowymi trudnościami. Warto dać się przekonać, że w każdej takiej sytuacji można znaleźć rozwiązanie zadowalające obie strony i zrezygnować z obaw związanych z różnorodnością form finansowania.

Źródło: materiały prasowe Raiffeisen-Leasing Polska.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

    Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

    Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

    Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

    Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

    Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    REKLAMA

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    REKLAMA

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    REKLAMA