REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polacy kupują mniej samochodów? Dane są oczywiste.

Polacy kupują mniej samochodów? Dane są oczywiste.
Polacy kupują mniej samochodów? Dane są oczywiste.
Materiały prasowe Spotawheel

REKLAMA

REKLAMA

Polacy kupują mniej samochodów? To pytanie, które warto zadać. Co może odpowiadać za spowolnienie? Wyższe ceny i oczywiście inflacja.

W roku 2022 Polacy kupili mniej samochodów niż w pandemii

REKLAMA

Od stycznia do końca października zarejestrowano w Polsce 399 669 nowych samochodów osobowych i dostawczych do 3,5 t, czyli o 9% mniej niż w analogicznym okresie minionego roku. Co ciekawe wrzesień był pierwszym miesiącem 2022 r., kiedy zanotowano wzrost rejestracji aut w stosunku do tego samego okresu sprzed roku. A nawet tegoroczny wrzesień przyniósł trzeci wynik liczby rejestracji pojazdów od 2007 r., zatem widać naprawdę duże poruszenie na rynku motoryzacyjnym, co jest nieco zaskakujące.

REKLAMA

Sierpień 2022 r. był pod względem liczby udzielonych kredytów na zakup samochodu rekordowym miesiącem w historii obecności Cofidis na polskim rynku. Polacy tłumnie ruszyli do salonów, dealerów i komisów, w celu nabycia auta – najczęściej na kredyt – komentuje Dyrektor Generalny Cofidis Polska – Nuno de Oliveira.

Niestety mało prawdopodobne jest, że czwarty kwartał 2022 r. zakończymy z wyższą liczbą zarejestrowanych pojazdów, niż w 2021 r. To głównie za sprawą coraz trudniejszej sytuacji finansowej, która pogłębia się już od kilku miesięcy.

Samochody używane są droższe. Polacy kupują zatem starsze modele

REKLAMA

Jak wynika z danych Cofidis Polska, średnia cena pojazdu zakupionego w tym roku – finansowanego w całości lub części kredytem – wynosi ok. 41 tys. zł. Jest to wzrost aż o 12% w stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku. Co więcej, wzrost średniej ceny pojazdu idzie w parze także z wiekiem samochodu – średnia wynosi już 7,8 lat, co również stanowi wzrost – aż o 0,4 roku. Dane rynkowe wyglądają znacznie gorzej tzn. auta są starsze a ceny kupowanych pojazdów niższe, gdyż statystyka Cofidis opiera się o rynek profesjonalnych sprzedawców aut.

Realny wzrost ceny zakupu pojazdów jest wyższy i jest efektem nie tylko wzrostu ceny aut, ale też jest wynikiem wzrostu ceny kredytów. Dlatego też – jak podkreślają eksperci – warto postawić na możliwie jak najkorzystniejsze produkty finansowe – leasing lub kredyt samochodowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Średni wiek samochodów należących do Polaków jest jeszcze wyższy i wynosi nawet 15,5 lat. Polska flota samochodowa starzeje się i zyskuje na wartości za sprawą wciąż sporych niedoborów na rynku. Zmniejszona podaż wynika z szeregu czynników – mających miejsce w okresie pandemii, kiedy zostały przerwane łańcuchy dostaw, a produkcje wielu elementów ograniczone lub czasowo wstrzymane. Sytuacja na rynku wciąż nie została w unormowana, więc siłą rzeczy ograniczona podaż winduje ceny wszystkich pojazdów dostępnych na rynku – mówi Marcin Szulc, dyrektor ds. Handlowych i Rozwoju Biznesu w Cofidis Polska - SAMAR wskazuje, że w przypadku używanych pojazdów ceny wzrosły o ok. 14%, a z nasze dane to potwierdzają – dodaje.

Polacy kupują mniej samochodów. To forma oszczędzania

Jak wskazuje raport Związku Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce – „Sytuacja na rynku consumer finance” podsumowujący trzeci kwartał, zmniejsza się prawdopodobieństwo zakupu przez polskich konsumentów dóbr trwałych, samochodów czy mieszkań. W ciągu najbliższego roku jedynie 10,5% badanych rozważa zakup auta, a aż 78% (najwyższy odsetek) z respondentów planuje ten wydatek sfinansować w całości lub w części kredytem. Dla porównania – w drugim kwartale zakup pojazdu planowało 11,4% respondentów, a 74,1% rozważało wzięcie kredytu na ten cel.

17,2% inflacja, dynamiczny wzrost cen dóbr podstawowych – żywności, paliwa, mediów drenuje portfele Polaków, pozbawia ich oszczędności. Już w pierwszej połowie roku 13% polskich gospodarstw domowych korzystało z oszczędności, a nawet co dziesiąte zadłużało się. W obliczu takiej sytuacji wiele osób odkłada zakup auta na później – o ile to możliwe.

Czy Polacy zaczną kupować więcej samochodów w roku 2023?

Cofidis także szacuje, że w najbliższym czasie może pojawić się mniejsze zainteresowanie zakupem samochodu. Już teraz widać, że w przestrzeni w ostatnim czasie pojawia się coraz więcej reklam dealerów i importerów, co wskazuje na mniejszą liczbę zamówień.

Koszty funkcjonowania firm wzrosły skokowo – podobnie jak ceny pojazdów. Nic zatem dziwnego, że popyt na samochody może spadać. W nadchodzących miesiącach możemy się spodziewać, że ceny używanych aut wzrosną nawet o 8%. Na rynku nowych pojazdów sytuacja jest nieco trudniejsza do przewidzenia. Dostrzegamy, że zwiększa się akceptacja przedsiębiorców na zakup używanych aut, co w wielu przypadkach pozwala na uzyskanie oszczędności rzędu kilku tysięcy złotych. Warto rozważyć wsparcie zakupu auta tańszymi formami finansowania – leasingiem lub kredytem samochodowym – mówi Marcin Szulc - Natomiast 2023 r. najpewniej przyniesie wzrost cen transakcyjnych, ale będzie to już nieznaczna podwyżka – w porównaniu z wahaniami cen, które obserwowaliśmy w ostatnich miesiącach – dodaje.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Materiały prasowe

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA