REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Życie z elektrykiem w Polsce. Jedna ładowarka na 250 km

Życie z elektrykiem w Polsce. Jedna ładowarka na 250 km
Życie z elektrykiem w Polsce. Jedna ładowarka na 250 km
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Życie z elektrykiem w Polsce jest łatwe? W Holandii na 100 km głównych dróg przypada niemal 50 ładowarek. W Polsce to zaledwie… 0,4 ładowarki.

Zakaz sprzedaży aut spalinowych już w roku 2035

Stowarzyszenie ACEA, zrzeszające największych producentów samochodów obecnych na europejskim rynku, poważnie zaniepokoiło się planami Komisji Europejskiej dotyczącymi elektryfikacji. Kilka tygodni temu zaproponowała ona, aby producenci samochodów już do 2030 r. zredukowali emisje dwutlenku węgla w swoich samochodach o 55 proc. w stosunku do roku 2021. To oznaczałoby konieczność zejścia ze średnią do zaledwie 42 g/km CO2. Co jednak jeszcze gorsze, Bruksela planuje całkowicie wycofać samochody spalinowe z rynku już w 2035 roku. Czyli o co najmniej 10 lat wcześniej, niż zakładano jeszcze rok temu.

REKLAMA

Mało ładowarek. To największa bariera dla rozwoju

Zdaniem ACEA może się to fatalnie skończyć i to dla wszystkich – zarówno samych koncernów, jak i kierowców, a przede wszystkim dla gospodarek. Powód? Europejska infrastruktura do ładowania elektryków jest bardzo słaba. Z raportu przedstawionego przez Stowarzyszenie wynika, że aż 10 unijnych krajów nie ma nawet jednej ładowarki na każde 100 km głównych dróg. Jednocześnie w tych 10 krajach udział elektryków w całkowitej sprzedaży nowych samochodów jest poniżej 3 proc. (z wyjątkiem Węgier). Kolejnych 18 państw członkowskich UE ma mniej niż pięć punktów ładowania na każde 100 km drogi, a tylko cztery kraje mają więcej niż 10 ładowarek.

Ładowarki

Materiały prasowe

Bez ładowarek ciężko mówić o elektro-rewolucji

Oczywiście jest w Europie kilka krajów, w których infrastruktura do ładowania ma imponujące rozmiary. Na przykład w Niderlandach na każdych 100 km głównych dróg przypada 47,5  ładowarki. W Luksemburgu jest ich 35, a w Niemczech – prawie 20. To jednak wyjątki potwierdzające regułę, że generalnie jest po prostu fatalnie. – Obywatele Grecji, Litwy, Polski czy Rumunii muszą przejechać od 200 km do nawet 500 km, aby znaleźć ładowarkę. Nie łudźmy się, że w takich warunkach samochody elektryczne staną się popularne i zastąpią spalinowe – mówi wprost Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA. Zdaniem samej Komisji Europejskiej, żeby wszystkie samochody spalinowe docelowo zastąpić elektrykami, na każdych 100 km dróg musiałoby stanąć… 250 ładowarek! A w całym kraju powinno ich być 270 tys., podczas gdy obecnie mamy ich zaledwie 3 tys.

Ładowarki

Materiały prasowe

Hybrydy plug-in - to pomysł na dziś

Wszystko to sprawia, że póki co znacznie rozsądniejszym wyborem wydaje się zakup klasycznej hybrydy albo hybrydy plug-in. I zdaje się, że Polacy doskonale to wiedzą, bo w sierpniu tego roku nad Wisłą zarejestrowano ponad 5,4 tys. nowych hybryd (HEV + PHEV), podczas gdy elektryków tylko 519. Co ciekawe, hybryd było więcej niż… diesli!

Samochody hybrydowe: to rozwiązanie optymalne

Hybrydy mają tę przewagę nad elektrykami, że w ogóle nie trzeba ich ładować, a mimo to po mieście przez 60 do 80 proc. czasu jeżdżą głównie na elektryce. Plug-in’y z kolei mają znacznie mniejsze baterie niż elektryki , dzięki czemu można je bezproblemowo ładować ze zwykłych gniazdek domowych 230V. Przykładowo, naładowanie w takich warunkach do pełna baterii w Toyocie RAV4 plug-in albo w Lexusie NX 450+ zajmuje około 10 godzin. Koszt to około 5-6 zł, a samochód może przejechać wyłącznie na silniku elektrycznym nawet 70-80 km. A jak prąd się wyczerpie, jedziemy jak zwykłą hybrydą, nie martwiąc się o to, czy uda nam się dojechać do którejś z nielicznych ładowarek. I czy akurat nie będzie zajęta. Albo nieczynna. Albo tak wolna, że stracimy przy niej kilka godzin.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

REKLAMA

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

REKLAMA