reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Rynek > Klienci niezadowoleni z aut klasy premium?

Klienci niezadowoleni z aut klasy premium?

W najnowszym badaniu jakości J.D. Power, marki takie Volvo, Audi, czy Land Rover wylądowały na samym końcu rankingu. Na całej liście jest znalazł się tylko jeden, chlubny wyjątek.

J.D. Power Initial Quality Study to jeden z najbardziej obiektywnych i wiarygodnych raportów na temat aut. Głównie dlatego, że opinię o nich wyrażają sami zainteresowani, czyli kierowcy. Co prawda Ci ze Stanów Zjednoczonych, ale jeżeli chodzi o europejskie markami. Istotna jest też skala badania – na potrzeby tegorocznego rankingu J.D. Power przepytało aż 90 tys. właścicieli aut! Każdy z nich musiał wypełnić ankietę składającą się z ponad 200 pytań i zrobić to dokładnie po 90 dniach od chwili, gdy wyjechał samochodem z salonu. Czemu akurat po takim czasie? Bo zdaniem ekspertów właśnie po trzech miesiącach zaczyna się dostrzegać pierwsze mankamenty i wady auta, pojawiać się mogą również pierwsze usterki. Mija moment zachwytu nad samochodem i właściciel potrafi obiektywnie go ocenić. I to bardzo dokładnie.

W ankietach kierowcy oceniają wszystko - od praktyczności, przez wygodę foteli, pracę skrzyni biegów i silnika, działanie multimediów, jakość wykonania, zawieszenie, a na asystentach jazdy i ekonomii skończywszy. Liczy się wytknięcie wszystkich błędów i wskazanie wszystkich problemów, jakie w tym czasie wystąpiły w aucie. Im mniej „wad” wskazali w swoich samochodach użytkownicy po 90 dniach użytkowania, tym lepsze miejsce marka zajęła w całym rankingu.

Jak w zestawieniu J.D. Power poradził sobie segment premium?

Oczywiście ocenianie są w ten sposób wszystkie marki, ale z racji tego, że w USA te popularne oferują najczęściej zupełnie inne modele samochodów niż w Europie, to ich wyniki niewiele nam powiedzą. Inaczej wygląda sprawa z klasą premium, bo o ile amerykańskie marki z tego segmentu (np. Buick czy Cadillac) oficjalnie w Europie nie występują, to w te europejskie czy japońskie w USA już tak. I na obu kontynentach mają niemal identyczną gamę modelową.

W tym roku średni wynik dla całej branży (uwzględniając również popularne marki) to 166 problemów na każde 100 samochodów. I niemal wszystkie marki premium wypadły gorzej.

  • Lexus - 159
  • Średnia - 166
  • Mini - 174
  • BMW - 176
  • Porsche - 186
  • Jaguar - 190
  • Mercedes - 202
  • Volvo - 210
  • Audi - 225
  • Land Rover - 228
  • Tesla - 250

Jak dobrze widać, tylko Lexus został oceniony powyżej średniej. Następne w kolejności Mini i BMW (jeden koncern) wypadły już gorzej, a prawdziwym zaskoczeniem jest wynik Volvo, Audi czy Land Rovera. Te dwie ostatnie zamykają cały ranking z rezultatem gorszym o 60 punktów od średniej!

Premium, czyli z dodatkowymi wyzwaniami

Eksperci taki wynik tłumaczą tym, że klienci kupujący auta klasy premium prostu mają po prostu wyższe oczekiwania – więcej płacą za auto więc i więcej oniż inni wymagają. Z kolei sami producenci pakują do samochodów najnowszą technologię, która nie zawsze jest dopracowana. Dotyczy to zarówno nowatorskich rozwiązań w silnikach, jak i multimediów czy systemów wsparcia kierowcy. – Bardzo często klienci skarżą się np. na problemy ze sparowaniem telefonu z autem, niedoskonałe systemy autonomii, czy zapalające się nagle i bez powodu kontrolki silnika, czemu często towarzyszy także chwilowy spadek mocy – wyliczają eksperci J.D. Power. Nie bez znaczenia może być też fakt, że koncerny starają się oferować bardzo różnorodne produkty. Audi aktualnie ma w ofercie prawie 30 modeli (wliczając w to różne wersje nadwozia i sportowe RS) i kilkanaście silników, przy czym co 4-5 lat wprowadza nową generację danego modelu. Dla porównania Lexus ma tylko 9 modeli w ofercie, a rozwija właściwie już tylko napędy hybrydowe i pojedyncze motory benzynowe. Całe badanie J.D. Power może być zatem potwierdzeniem tezy, że jeżeli chodzi o jakość i zadowolenie klienta, to czasami mniej znaczy więcej.

reklama

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Arkadiusz Zuzmak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa cywilnego, handlowego i administracyjnego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama