reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Moto > Motonews > Rynek > Polski przemysł motoryzacyjny daleko w tyle za sąsiadami

Polski przemysł motoryzacyjny daleko w tyle za sąsiadami

W Polsce spada sprzedaż i produkcja aut, osiągamy najgorsze wyniki w tym regionie. Jeśli chodzi o inwestycje motoryzacyjne, to już teraz prześcignęła nas Słowacja, a inne państwa Europy Środkowo - Wschodniej depczą nam po piętach.

Według serwisu wyborcza.biz, polski przemysł motoryzacyjny znalazł się w dołku. Stowarzyszenie Europejskich Producentów Samochodów ACEA ogłosiło statystyki, zgodnie z którymi przez pierwsze dwa miesiące 2011 roku Polacy zarejestrowali o 4,2% mniej samochodów niż rok temu, co daje najgorszy wynik wśród państw UE w Europie Środkowej. Czechy zanotowały na przykład wzrost o 12%, Węgry o 20%, a Słowacja aż o 44%.

Zobacz też: Rekord sprzedaży Skody

W styczniu i lutym 2011 z polskich fabryk wyjechało też o 7% mniej aut niż przed rokiem. Produkcja spada u nas już od trzech lat i firmy borykają się z coraz większymi problemami. Fiat Auto Poland ogłosił, że w 2010 roku miał rekordową stratę netto prawie 82 milionów złotych, co tłumaczy niekorzystnym kursem złotego do euro. W marcu 2011 natomiast warszawska Fabryka Samochodów Osobowych zwolniła 1,2 tys. pracowników.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda u sąsiadów, choć ich również dotyczyły wahania kursu walut. Jednak czeska Skoda zarobiła w 2010 roku prawie 350 milionów euro, czyli trzy razy więcej niż rok wcześniej. Koreański Huyndai planuje zwiększyć w Czechach produkcję z 200 000 do 300 000 aut rocznie i zatrudnić około tysiąca nowych pracowników. W Czechach fabryki ma też Toyota i spółka Peugeot-Citroen.

Wszystko wskazuje na to, że w produkcji aut wyprzedzi nas też Słowacja, z którą rząd Polski przegrał rywalizację o nowe fabryki KIA i Peugeot-Citroen oraz fabrykę turbosprężarek Honywell. Na Słowacji samochody produkuje też Volkswagen, który zapowiada 1 miliard euro nowych inwestycji i produkcję rzędu 400 tysięcy sztuk rocznie.

Zobacz też: Lawinowy wzrost sprzedaży nowych samochodów w Niemczech

Już dwa lata temu także Węgry wygrały rywalizację z Polską o fabrykę Mercedesa, u nich też znajdzie się nowa fabryka Audi, która za trzy lata ma produkować ponad 120 000 aut rocznie, a w 2018 nawet 300 000. U Węgrów produkuje też japońskie Suzuki.

Do góry pnie się Rumunia - to tam Ford będzie produkować nowego minivana B-Max i tam Renault produkuje tanie i popularne auta Dacia. Jeśli sprawdzą się prognozy analityków, za trzy lata rumuński przemysł motoryzacyjny również dogoni pogrążony w kryzysie przemysł polski.

reklama

Przydatne formularze online

Czytaj także

Narzędzia przedsiębiorcy

reklama
reklama
reklama

POLECANE

reklama

Nasze recenzje

Ostatnio na forum

reklama

Prawne ciekawostki

reklama

Eksperci portalu infor.pl

RT Tax Poland

Założona w 2000 roku firma jest obecnie jednym ze światowych liderów. Oferuje usługi zwrotu podatku dla osób, które pracowały za granicą. RT Tax posiada około 400 przedstawicielstw w 40 krajach na całym świecie.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama