REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Autobusy Toyoty zasilane wodorem wchodzą do sprzedaży!

Autobus zasilany wodorem Toyoyta FC Bus
Autobus zasilany wodorem Toyoyta FC Bus
Toyota

REKLAMA

REKLAMA

Już na początku 2017 roku Toyota rozpocznie sprzedaż autobusów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi. Jeśli się sprawdzą, ich flota zostanie rozszerzona jeszcze przed igrzyskami w Tokio w 2020 roku.

Wodorowe autobusy od Toyoty

W przyszłym roku Biuro Transportu władz Tokio zakupi do swojego parku pojazdów dwa autobusy wodorowe Toyoty. Będzie to sposobność dla japońskiego koncernu do zintensyfikowania działań na rzecz zwiększenia świadomości Japończyków na temat korzyści z wykorzystywania pojazdów napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi w transporcie publicznym. Sprzedaż nowego pojazdu zostanie zwiększona w 2018 roku, aby przed rozpoczęciem Igrzysk Olimpijskich osiągnąć liczbę 100 wodorowych autobusów, wożących pasażerów na regularnych trasach komunikacji miejskiej. Większość nowych pojazdów trafi do floty autobusowej tokijskiej metropolii.

REKLAMA

Zobacz też: Autobusy hybrydowe w Częstochowie

Podczas opracowywania autobusu FC Bus Toyota skorzystała z doświadczenia zdobytego dzięki współpracy z Hino Motors, producentem autobusów i pojazdów ciężarowych należącym do Toyota Group. System ogniw paliwowych Toyoty (Toyota Fuel Cell System, TFCS1) został pierwotnie opracowany z myślą o debiutującej w 2014 roku Toyocie Mirai, a następnie dostosowany do potrzeb większego pojazdu. Autobusy Toyota FC Bus przeszły wielokrotne testy drogowe, których celem było sprawdzenie praktycznych aspektów ich użytkowania w systemie transportu publicznego wielkiego miasta. Pojazdy wykorzystujące technologię ogniw paliwowych przynoszą wiele korzyści swoim użytkownikom, społeczeństwu i środowisku naturalnemu. Napęd na ogniwa paliwowe Toyoty wyróżnia się znacznie większą wydajnością energetyczną w porównaniu z silnikami spalinowymi. Jednocześnie nie emituje żadnych spalin, a jedynie parę wodną, przyczyniając się do ograniczenia skażenia powietrza w mieście i do ochrony środowiska.

autobus hybrydowy Toyoyta FC Bus

Autobus z napędem wodorowym Toyota FC Bus

Toyota

Toyota

Autobusy FC będą pełniły ważną funkcję w polityce bezpieczeństwa japońskich miast. Toyota zamontowała w nich system produkcji energii o dużej pojemności na potrzeby zewnętrznych odbiorników. Toyota FC Bus dostarcza maksymalnie 9 kW mocy i 235 kWh2 energii, może być zatem wykorzystywana jako źródło energii w sytuacjach kryzysowych, m.in. do zasilania miejsc ewakuacji ludności czy centrów zarządzania kryzysowego.

Zobacz też: Elektryczny Solaris Urbino 12 Autobusem Roku 2017

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W 2014 roku firma wprowadziła na rynek napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi sedana Mirai. W krótkim czasie Toyota zebrała kilka tysięcy zamówień na ten rewolucyjny pojazd od klientów indywidualnych, biznesowych oraz instytucjonalnych. Japoński koncern inwestuje w rozwój kolejnych produktów napędzanych wodorem – autobusów i wózków widłowych, nowych modeli aut osobowych oraz stacjonarnych agregatów wykorzystujących ogniwa paliwowe do zasilania domów i biur. Toyota współpracuje z inwestorami prywatnymi oraz władzami lokalnymi i państwowymi w wielu krajach na rzecz rozbudowy infrastruktury produkcji i dystrybucji wodoru, opartych na odnawialnych źródłach energii. W ten sposób japoński koncern dąży do realizacji idei społeczeństwa wodorowego.

Dane techniczneg hybrydowego autobusa Toyota FC Bus

Pojazd

Długość / szerokość / wysokość

10 525 / 2 490 / 3 340 mm

Liczba miejsc (miejsca siedzące + stojące + kierowca)

77 (26+50+1)

Zestaw ogniw paliwowych

Nazwa

Toyota FC Stack

Typ

Ogniwa paliwowe z elektrolitem polimerowym

Moc maksymalna

114 kW × 2 zestawy (155 KM ×2)

Silnik

Typ

Synchronizatory AC

Moc maksymalna

113 kW × 2 zestawy (154 KM × 2)

Maksymalny moment obrotowy

335 Nm× 2

Wysokociśnieniowe zbiorniki wodoru

Liczba zbiorników

10

Ciśnienie wodoru

70 MPa (około 700 barów)

Procentowe stężenie wagowe

5,7 wt%

Wewnętrzna pojemność zbiorników

600 l

Akumulatory

Typ

Niklowo-wodorkowy

System zasilania zewnętrznych odbiorników energii o wysokiej pojemności

Moc maksymalna

9 kW

Pojemność energetyczna

235 kWh

1System ogniw paliwowych Toyoty łączy technologię hybrydową z technologią wodorowych ogniw paliwowych oraz z wysokociśnieniowymi zbiornikami wodoru.

2Po konwersji DC/AC we wzmacniaczu napięcia. Pojemność energetyczna zależy od wydajności wzmacniacza napięcia, ilości dostępnego wodoru i zapotrzebowania na energię.

Źródło: materiały prasowe Toyota

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA