Kategorie

Nowy Fiat Tipo – wrażenia z jazdy

Tomasz Korniejew
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!

Najnowszy sedan Fiata, model Tipo został zakwalifikowany do segmentu samochodów kompaktowych. Porównując wielkość nadwozia debiutanta do potencjalnych konkurentów, widać, że nowy Fiat zagospodarowuje segmentową niszę. Długość nadwozia Tipo sedan to 453,2 cm. Wysokość to 149,7 cm, a szerokość to 179,2 cm. Tym samym, pojazd jest dłuższy o 5 cm od Seata Toledo, o 10,5 cm dłuższy od Citroena C-Elysee, ale 12,6 cm krótszy od Opla Astry sedan. Rozstaw osi Tipo wynosi 263,6 cm.

Zobacz też: Fiat Tipo sedan – który silnik i wersję wyposażenia wybrać?

Linia nadwozia nowego Fiata jest spójna, a sylwetka proporcjonalna. Nie odnosimy wrażenia, że producent chciał na siłę przepoczwarzyć zgrabnego hatchbacka w sedana z dużym bagażnikiem. W projekcie widać konsekwencję i co najważniejsze, nie wygląda tanio. Zwłaszcza przyozdobiony opcjonalnymi siedemnastocalowymi obręczami kół ze stopów lekkich.

Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!

Tomasz Korniejew

nieznane

Nowy Fiat Tipo – przedział pasażerski

Dobre wrażenie nie mija po zajęciu miejsca wewnątrz. Przestrzeni zarówno dla osób siedzących z przodu, jak i z tyłu jest pod dostatkiem. Cieszy design kokpitu. Wykończenie wyższych wersji wyposażeniowych nie pozostawia wiele do życzenia. Przyczepić się można jedynie do twardego plastiku, którym wykończono górne partie boczków drzwi. Bardzo miła w dotyku jest obszyta skórą kierownica. Choć zdajemy sobie sprawę, że podstawowe wersje mają deski rozdzielcze wykonane z twardego, a nie miękkiego tworzywa i plastikową kierownicę.

Na tylnej kanapie wygodnie usiądą dwie dorosłe osoby i to nawet w przypadku, gdy przednie fotele zajmują rosłe osoby.

Bagażnik Tipo sedan ma objętość aż 520 l, co w zupełności wystarczy do spakowania na długie wakacje czteroosobowej rodziny.

Zobacz też: Fiat 500 Vintage '57 - powrót do korzeni

A długie podróże z pewnością uprzyjemni stosunkowo bogate wyposażenie. Już podstawowa wersja nowego Fiata, skomponowana specjalnie na polski rynek, nazwana Tipo, ma w wyposażeniu standardowym m.in. manualną klimatyzację, radioodtwarzacz oraz elektrycznie sterowane szyby przednie.

Za 800 zł można dokupić tempomat, który znacznie podnosi komfort podróżowania po drogach szybkiego ruchu.

Nowy Fiat Tipo – wrażenia z jazdy

W gamie napędowej pojazdu znalazły się cztery jednostki napędowe. Dwie benzynowe oraz dwie wysokoprężne (patrz tabela pod tekstem). Podstawowym źródłem napędu jest benzynowy silnik o pojemności 1,4 l, który rozwija moc maksymalną 95 KM przy 6000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy 127 Nm przy 4500 obr./min. Co istotne, już podstawowa wersja jest dostępna standardowo z manualną, sześciobiegową przekładnią.

Według danych producenta 95 konny Tipo przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,5 s oraz może się rozpędzić do 185 km/h.

Podczas prezentacji modelu mieliśmy okazję do krótkiej przejażdżki nowym sedanem Fiata, wyposażonym właśnie w podstawową, benzynową jednostkę, o pojemności 1,4 l.

M. in. dzięki niskiej masie pojazdu (1150 kg), dostępne pod maską 95 KM sprawnie napędza Tipo w ruchu miejskim. Auto jest żwawe i dobrze wyciszone nawet, gdy silnik pracuje na wyższych obrotach. Cieszy jakość tłumienia nierówności. Producent zastosował najprostsze rozwiązanie (z przodu McPherson, z tyłu belka skrętna), które w tej klasie pojazdów sprawdza się doskonale ale jednocześnie przyłożył się do pracy nad nastawem sztywności układu. W zestawieniu ze sztywnym nadwoziem dało to efekty zadowalające. Nowy Fiat bardzo sprawnie i cicho pochłania wszelkie nierówności nawierzchni, a nadwozie nie ma tendencji do nadmiernych przechyłów. Krótka przejażdżka przebiegła w zaskakująco komfortowych warunkach.

Zobacz też: Najnowsza odsłona Fiata 124 Spider

Podsumowanie

Reklama

Trzeba przyznać, że Tipo debiutuje z przytupem. Podstawowa odmiana nowego modelu Fiata, wyposażona w manualną klimatyzację, radioodtwarzacz, elektrycznie sterowane szyby z przodu i benzynowy silnik o mocy 95 KM (z sześciobiegową manualną przekładnią) kosztuje 42 600 zł. Wybierając najbogatszą odmianę Lounge, z tym samym silnikiem, będziemy musieli wydać 54 tys. zł. To wciąż atrakcyjna cena, jak za przestronne, bogato wyposażone auto z bagażnikiem o pojemności 520 l.

Najtańsza odmiana z silnikiem wysokoprężnym (1.3 Multijet/95 KM) kosztuje 52 600 zł. Chętni do nabycia wersji z automatyczną przekładnią i benzynowym silnikiem 1.6 E-Torq 16V o mocy 110 KM będą musieli wydać co najmniej 49 600 zł. A najbogatsza wersja wyposażeniowa napędzana najmocniejszym dostępnym silnikiem Diesla 1.6 Multijet 120 KM kosztuje 70 tys. zł.

Pierwsze spotkanie z Fiatem Tipo okazało się bardzo satysfakcjonujące. Potwierdzają je szybko rosnące zamówienia na ten model, nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie. W perspektywie najbliższego roku, półtora do sedana dołączą kolejne wersje nadwoziowe hatchback i kombi. A wtedy, Fiat ma szansę na dłużej powrócić na szczyt tabeli zestawiających sprzedaż nowych samochodów w Polsce.

Zobacz też: Test Fiat 500 1.3 Multijet 95 KM

Nowy Fiat Tipo – cennik

WERSJA WYPOSAŻENIA SILNIK i SKRZYNIA BIEGÓW MOC (KM) SKRZYNIA BIEGÓW CENA PREMIEROWA BRUTTO
TIPO 1.4 16v 95 manualna: 6 + wsteczny 42 600 zł
1.6 E-Torq 16v AT6  110 automatyczna: 6 + wsteczny 49 600 zł
1.3 Multijet 16v  95 manualna: 5 + wsteczny 52 600 zł
1.6 Multijet 16v  120 manualna: 6 + wsteczny 58 600 zł
POP 1.4 16v  95 manualna: 6 + wsteczny 46 600 zł
1.6 E-Torq 16v AT6  110 automatyczna: 6 + wsteczny 53 600 zł
1.3 Multijet 16v  95 manualna: 5 + wsteczny 56 600 zł
1.6 Multijet 16v  120 manualna: 6 + wsteczny 62 600 zł
EASY 1.4 16v  95 manualna: 6 + wsteczny 50 600 zł
1.6 E-Torq 16v AT6  110 automatyczna: 6 + wsteczny 57 600 zł
1.3 Multijet 16v  95 manualna: 5 + wsteczny 60 600 zł
1.6 Multijet 16v  120 manualna: 6 + wsteczny 66 600 zł
LOUNGE 1.4 16v  95 manualna: 6 + wsteczny 54 000 zł
1.6 E-Torq 16v AT6  110 automatyczna: 6 + wsteczny 61 000 zł
1.3 Multijet 16v  95 manualna: 5 + wsteczny 64 000 zł
1.6 Multijet 16v  120 manualna: 6 + wsteczny 70 000 zł

Nowy Fiat Tipo – dane techniczne

BENZYNA BENZYNA DIESEL DIESEL
1.4 95 KM MT 1.6 110 KM AT6 1.3 Multjet 95 KM MT 1.6 Multijet 120 KM MT
Silniki
Liczb. cylindrów, rozmieszczenie 4, rzędowo 4, rzędowo 4, rzędowo 4, rzędowo
Średnica x skok (mm) 72,0 x 84,0 77,0 x 85,8 69.6 x 82.0 79.5 x 80.5
Pojemność (cm3) 1368 1598 1248 1598
Stopień sprężania 11 ± 0,2 11,0 ± 0,15 16,8 (+0,2/-0,4) 16,5 ± 0,4
Moc maks.: kW (KM) przy obr./min 70 (95) / 6000 81 (110) / 5500 70 (95) / 3750 88 (120) / 3750
Maks. moment obrotowy: Nm przy obr./min 127 / 4500 152 / 4500 200 / 1500 320 / 1750
Norma emisji spalin Euro 6 Euro 6 Euro 6 Euro 6
Przeniesienie napędu
Napęd Przedni Przedni Przedni Przedni
Skrzynia biegów: ilość biegów manualna
6 biegów + wsteczny
automatyczna
6-biegowa + wsteczny
manualna
5 biegów + wsteczny
manualna
6 biegów + wsteczny
Typ skrzyni C514 - 6M AWF6F25 6-Speed  C510 C635
Układ kierowniczy
Wspomaganie kierownicy elektryczne elektryczne elektryczne elektryczne
Średnica zawracania (m) 10,93 10,93 10,93 10,93
Hamulce - T (tarczowe) - B (bębnowe)
Przód: średnica (mm) Tarczowe: Ø284 x 22 Tarczowe: Ø284 x 22 Tarczowe: Ø284 x 22 Tarczowe: Ø284 x 22
Tył: średnica (mm) Bębnowe: Ø228 x 40 Bębnowe: Ø228 x 40 Bębnowe: Ø228 x 40 Tarczowe: Ø251 x 10
Zawieszenie
Przednie McPherson McPherson McPherson McPherson
Tylne Belka skrętna Belka skrętna Belka skrętna Belka skrętna
Wymiary
Rozstaw osi (mm) 2636 2636 2636 2636
Długość (mm) 4532 4532 4532 4532
Wysokość (mm) 1497 1497 1497 1497
Rozstaw kół przód/tył (mm) 1542 / 1543 1542 / 1543 1542 / 1543 1542 / 1543
Szerokość bez lusterek (mm) 1792 1792 1792 1792
Pojemność bagażnika (dm3) 520 520 520 520
Szerokość / Głębokość / Wysokość bagażnika (mm) 1000 / 1020 / 615 1000 / 1020 / 615 1000 / 1020 / 615 1000 / 1020 / 615
Zwis przedni/ tylny (mm) 893/1003 893/1003 893/1003 893/1003
Koła i opony 195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
195/65 R15
205/55 R16
225/45 R17
Masy
Masa pojazdu gotowego do jazdy (kg) 1225 1280 1280 1345
Masa własna (kg) 1150 1205 1205 1270
Masa przyczepy ciągniętej hamowanej (kg) 1200 800 1200 1200
Ładowność (kg) 500 500 500 500
Poj. zbiornika paliwa (litry) 45 45 45 45
Osiągi
Prędkość maks. (km/h) 185 192 180 199
Przyspieszenie. (sek.): 0 ÷ 100 km/h 11,5 11,2 11,7 9,7
Zużycie paliwa (l/100km)
Zużycie paliwa w cyklu miejskim 7,7 8,5 5,2 5,2
Zużycie paliwa w cyklu pozamiejskim 4,6 5,0 3,5 3,6
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym 5,7 6,3 4,1 4,2
Emisja CO2 (g/km) 133 146 108 110
Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Fiat
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Tomasz Korniejew
Fiat wprowadził do oferty na polskim rynku nowy model Tipo. Na początek zaprezentowany został sedan, ale w zanadrzu czekają jeszcze dwie inne wersje nadwoziowe – hatchback i kombi. Mieliśmy okazję przyjrzeć się debiutantowi z bliska. Wrażenia? Wszystko wskazuje na to, że szykuje się nowy hit sprzedaży!
Tomasz Korniejew
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    1 sie 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.