REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Mercedes-Benz przedstawia nowe reflektory LED

reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Mercedes udoskonalił swoje reflektory LED. Liczba diod LED wzrosła z początkowych 24 do 84, a w niedalekiej przyszłości pojawią się nawet 1024-diodowe reflektory. W czym tkwi różnica?

Reflektory LED-owe Mercedesa

Mercedes-Benz – pionier w technologii oświetlenia – prezentuje reflektory bliższej i dalszej przyszłości. Złożone z 24 diod LED moduły świateł drogowych, stosowane w najnowszym CLS-ie, już niedługo zastąpią zespoły z 84 LED-ami każdy. Zapewnią one jeszcze lepszą jakość światła i wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy nocą. W perspektywie średnioterminowej za optymalne oświetlenie drogi w każdy warunkach – i to bez oślepiania innych użytkowników – będą odpowiadać czipy LED-owe z osobno sterowanymi 1024 pikselami.

REKLAMA

Zobacz też: Nowoczesne reflektrory Audi Matrix LED w najnowszych Audi A8!

REKLAMA

Mercedes-Benz kontynuuje rozwój zaawansowanych technologii oświetlenia, stosowanych w najnowszych modelach spod znaku gwiazdy. W ubiegłym roku na drogi wyjechała nowa Klasa S – pierwszy samochód pozbawiony choćby jednej żarówki, korzystający wyłącznie z diod LED. Łącznie, na pokładzie limuzyny zastosowano ich około 500. W czerwcu br. na rynku pojawił się odnowiony CLS z innowacyjnymi przednimi lampami MULTIBEAM LED.

Reflektory MULTIBEAM LED zapewniają dodatkowe bezpieczeństwo w rzeczywistym ruchu drogowym: w przeciwieństwie do statycznych świateł drogowych, dzięki niezależnym sterowaniu każdej z diod, pozwalają one w ułamku sekundy maskować inne pojazdy w strumieniu światła bez konieczności przełączania na światła mijania. W rezultacie kierowca dysponuje najlepszą wydajnością lamp przez cały czas, i to bez oślepiania kierowców mijanych pojazdów.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O tym, jak ważną rolę pełni precyzyjne oświetlenie, przekonują statystyki. Nocą na drogach pozamiejskich ginie pięciokrotnie więcej pieszych niż w ciągu dnia. I chociaż kierowcy pokonują po zmroku tylko 20 proc. całkowitego przebiegu, dochodzi wówczas do 40 proc. śmiertelnych wypadków (źródło: BASt, Niemiecki Federalny Urząd ds. Dróg i Transportu).

W niedalekiej przyszłości Mercedes-Benz wzbogaci LED-owe przednie lampy o dodatkowe, diodowe światła drogowe dalekiego zasięgu, pozwalające oświetlać drogę na ponad 600 m w przód. W przeciwieństwie do stosowanych obecnie „lamp laserowych”, technologia LED-owa osiąga taką wydajność bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów czy montażu skomplikowanej aparatury. Równocześnie pozwala praktycznie całkowicie wykorzystać poziom oświetlenia dopuszczony europejskimi przepisami.

Rozwój reflektorów LED-owych

REKLAMA

Jeśli chodzi o liczbę pikseli, lampy LED-owe nie różnią się od cyfrowych aparatów – im więcej, tym lepiej. Wyższa liczba sterowanych osobno punktów pozwala lepiej kontrolować strumień światła i dostosowywać go do zróżnicowanych warunków. Oto przegląd technologii LED-owego oświetlenia Mercedes-Benz stosowanego dziś oraz w bliższej i dalszej przyszłości.

Kilka miesięcy temu Mercedes-Benz w odnowionej Klasie CLS wprowadził innowacyjne przednie lampy MULTIBEAM LED, zaopatrzone w moduły 24 wysokowydajnych LED-ów. Każda dioda ma niezależną, elektroniczną regulację, co umożliwia osobne kontrolowanie strumienia przedniego i lewego reflektora oraz dynamiczne oświetlanie wybranych obszarów przed autem, zgodnie z warunkami panującymi na drodze. Układ sterowania łączy matryce świetlne ze sprawdzoną, mechaniczną technologią systemu inteligentnego oświetlenia LED ILS (Intelligent Light System). Wysokowydajne LED-y zapewniają zasięg do 485 m.

Już wkrótce Mercedes-Benz zaprezentuje reflektory MULTIBEAM LED z modułami złożonymi z 84 LED-ów, o jeszcze wyższej rozdzielczości. Skorzystają na tym zarówno pozostali uczestnicy ruchu, którzy będą skuteczniej chronieni przed oślepianiem, jak i kierowca. Swobodna konfiguracja strumienia światła oraz w pełni cyfrowa realizacja wszystkich funkcji świateł drogowych i mijania, bez konieczności stosowania mechanicznego sterowania, pozwoli wprowadzić zupełnie nowe funkcje oświetlenia adaptacyjnego.

W średnioterminowej perspektywie technologia ta ustąpi jednak miejsca innej: jeszcze lepszą widoczność i wyższy poziom bezpieczeństwa podczas jazdy nocą zapewnią czipy LED-owe z 1024 osobno kontrolowanymi pikselami (indywidualnymi źródłami światła).

Firmy partnerskie – Infineon, Osram, Fraunhofer Gesellschaft IZM, Hella oraz Daimler – dokonały właśnie przełomu w projekcie badawczym „µAFS” i opracowały czip LED-owy o wyjątkowo złożonej strukturze. Tworzą go warstwy półprzewodników na podłożu silikonowym, które poprzez integrację z elementami obwodu umożliwia osobne sterowanie każdego z ponad 1024 pikseli przypadających na pojedynczy czip LED (piksele składają się z dwóch rodzajów półprzewodników krzemowych – z niedoborem i nadmiarem ładunku). Technologia ta rozwijana jest w ramach projektu sponsorowanego przez Niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych. Już w przyszłym roku będzie testowana na pokładzie nowego samochodu badawczego Mercedes-Benz.

Nagroda Nobla w Mercedesie

W przyszłym miesiącu trzej fizycy – Shuji Nakamura (ur. 1954), Isamu Akasaki (ur. 1929) oraz Hiroshi Amano (ur. 1960) – odbiorą nagrodę Nobla za opracowanie niebieskiej diody LED. Wynalazek ten pozwolił uzyskać światło LED-owe barwy białej i dał początek prawdziwej rewolucji w technologii oświetlenia. Szybko trafił do reflektorów samochodowych. Obecnie możliwe jest skonstruowanie źródła światła korzystającego nawet ze 100 diod LED umieszczonych w odległości paru milimetrów za soczewką.

Pomysł dynamicznych świateł drogowych jest jednak znacznie starszy niż się wydaje. W latach 50., w obliczu coraz większego natężenia ruchu, pionier informatyki Konrad Zuse (1910-1995) zaproponował, by maksymalną iluminację drogi połączyć z ograniczeniem zjawiska oślepiania innych uczestników ruchu. W tym celu wykorzystał kilka reflektorów, z których każdy oświetlał inną część drogi i mógł być wyłączony za pomocą fotokomórki, jeśli ta wykryłaby nadjeżdżający pojazd. W 1958 roku niemiecki urząd patentowy zarejestrował jego „system oświetlenia kontrolowany fotoelektrycznie poprzez światło w kontrze” pod numerem 1190413. Dynamiczne światła drogowe weszły jednak do produkcji seryjnej dopiero niedawno, wraz z premierą reflektorów MULTIBEAM w odnowionej Klasie CLS.

Działanie reflektorów MULTIBEAM LED w szczegółach:
www.youtube.com/watch?v=KHuNOXWtxwA

Źródło: materiały prasowe Mercedes-Benz

reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
reflektory LED Mercedes-Benz 2014/2015
Mercedes-Benz
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA