REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiat Panda Cross: do jazdy w terenie

Fiat Panda Cross
Fiat Panda Cross
Fiat

REKLAMA

REKLAMA

Fiat Panda w wersji terenowej wchodzi do sprzedaży. Czym różni się od pozostałych wersji tego modelu?

Fiat Panda Cross: nadwozie

Przód samochodu charakteryzuje się całkiem nowym wyglądem, dzięki nowemu zderzakowi, który  wyróżnia pokaźna płyta podwozia w kolorze srebrnym „ultrashine" służąca do zabezpieczania elementów mechanicznych, z charakterystycznymi otworami, które nawiązują do „kwadratokółek" (ang. "squircle") Pandy. Solidność oraz off-roadowy charakter podkreślone są przez haki holownicze w czerwonym, błyszczącym kolorze, które są natychmiast rozpoznawalne. Całkowicie nowe są też lampy zespolone, dzięki reflektorom oraz nowym światłom przeciwmgłowym wbudowanym w okolicach grilla oraz światłom do jazdy dziennej DRL z technologią LED, wbudowanym w płytę podwozia.

REKLAMA

Zobacz też: Indywidualne tablice w Fiacie 500!

Również tył tego samochodu jest bardzo wyrazisty i obejmuje nowy zderzak z płytą osłonową nawiązujący swoim kształtem i wykończeniem do przedniej płyty podwozia, nowe, polerowane obramowanie zestawu lamp tylnych oraz chromowaną końcówkę wydechu.

Fiat Panda Cross: wnętrze

Siedzenia wykonane są z naturalnej tkaniny o „technicznym wzorze", a ich boki wykończone brązową eko-skórą - identycznie, jak panele drzwiowe. Siedzenia przednie zdobi logo Cross z metalizowanego poliuretanu.
Deskę rozdzielczą wykonano w nowym, miedzianym kolorze, a na jej tle wyróżnia się nowe, srebrne wykończenie „ultrashine" zestawu wskaźników. W tej samej barwie wykończono konsolę centralną, w której znajduje się selektor do jazdy off-road „Terrain Control"'. Całości dopełnia obszyta skórą kierownica z przyciskami sterowania audio oraz skórzana gałka dźwigni zmiany biegów. Bagażnik ma pojemność 225 litrów.

Fiat Panda Cross: napęd 4x4

Nowa Panda Cross wyposażona jest w układ napędowy 4x4 „Torque-on-Demand" z dwoma mechanizmami różnicowymi oraz elektronicznie sterowanym sprzęgłem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Jest to system napędu na cztery koła pozostający pod kontrolą modułu elektronicznego, który na podstawie analizy sygnałów docierających z samochodu kieruje rozdziałem mocy na oś przednią i tylną, odpowiednio do warunków przyczepności podłoża. Zaletą tego systemu jest pełna automatyka działania bez konieczności obsługi ze strony kierowcy.

Panda Cross wyposażona jest w standardzie w system elektronicznej stabilizacji jazdy ESC wraz z funkcją ELD, czyli elektroniczną blokadą mechanizmu różnicowego, która wspomaga ruszanie i jazdę na podłożu o niskiej przyczepności (śnieg, lód, błoto... itp.).

Fiat Panda Cross: tryby napędu 4x4

Jako jedyna w swoim segmencie, Panda Cross oferuje selektor jazdy, który pozwala amatorom off- roadowej jazdy włączyć napęd 4x4, w zależności od panujących warunków, wybierając jeden z trzech trybów pracy: Auto, Off-road i Hill Descent Control.

W trybie Auto, moment obrotowy jest rozkładany optymalnie pomiędzy oboma osiami pojazdu, zależnie od stopnia przyczepności podłoża oraz bez konieczności włączania przez kierowcę napędu.

REKLAMA

Na normalnym podłożu, na przykład w mieście albo na autostradzie, Panda Cross porusza się z napędem na przód, wtedy 98% momentu kierowane jest na koła przednie. Natomiast kiedy podłoże jest śliskie albo jazda odbywa się po nierównościach, system kieruje automatycznie moment obrotowy tam, gdzie jest potrzebny, dzięki pracy sprzęgła, które stale dozuje napęd na oś tylną.

Tak więc, sprawdzone i przetestowane sprzęgło sterowane elektro-hydraulicznie, przenosi do 190 Nm momentu obrotowego na tył (co odpowiada całemu momentowi obrotowemu dostarczanemu przez silnik) w zaledwie jedną dziesiątą sekundy: oznacza to, że zdolność samochodu do przystosowania się do warunków niskiej przyczepności jest niemal natychmiastowa.

W trybie Off-road, napęd 4x4 jest stały do 50 km/h, tak aby reakcja samochodu była natychmiastowa i włączana jest też elektroniczna blokada mechanizmu różnicowego (ELD), która wstępnie kieruje  moment obrotowy na tył, dzięki czemu następuje szybsze włączenie 4x4; zapobiega włączeniu się ASR, aby poprawić kontrolę niskiej przyczepności i w pełni wykorzystać moment obrotowy silnika. Działa, hamując koła, które tracą przyczepność lub ślizgają się bardziej niż inne, przenosząc w ten sposób siłę napędową na te, które lepiej trzymają się podłoża. W ten sposób udoskonalany jest napęd na niejednolitym podłożu.

Służący do optymalnej kontroli prędkości zjazdu z wyjątkowo stromych wzniesień lub bardzo nierównych tras, tryb HDC (Hill Descent Control) utrzymuje stałą prędkość samochodu podczas zjazdu, poprzez samodzielne i zróżnicowane oddziaływanie na hamulce. W ten sposób system wspiera kierowcę, pomagając mu pokonać duże stromizny, przy użyciu tylko pedału hamulca i przyspieszenia. Poza tym, Hill Descent Control pomaga zachować linię zjazdu, niwelując uślizgi boczne na nierównej powierzchni o zróżnicowanej przyczepności. Integralna część systemu ESC, funkcja HDC włącza się automatycznie, jeśli prędkość spada poniżej 25 km/h i pozostaje w gotowości do 50 km/h.

Fiat Panda Cross: zdolności terenowe

Wychodząc od doskonałej bazy - Pandy 4x4, jedynego w historii miejskiego samochodu, który otrzymał wyóżnienie „SUV Roku" - w nowej Pandzie Cross wykonano kilka technicznych zabiegów ukierunkowanych na poprawę właściwości off-roadowych. Przede wszystkim, do 161 mm wzrósł prześwit w wersji TwinAir, a do 158 mm w wersji Multijet: jest to zasługa przeprojektowania przedniego i tylnego zderzaka oraz zastosowania specyficznych sprężyn i opon większych o 10 mm. Również lepsze niż w Pandzie 4x4 są kąty charakterystyczne dla samochodów terenowych: kąt najazdu 24°, zejścia 34°, rampowy 21°. Są to wartości bardzo zbliżone do tych spotykanych w „rasowych" samochodach terenowych i wyższe, niż w głównych SUV-ach występujących na rynku. Tak więc, Panda Cross może pokonać maksymalne nachylenie 70% oraz pochylenie boczne 55%.

Panda Cross to uterenowiony maluch również w małych, technicznych detalach oraz zastosowanych środkach bezpieczeństwa. Na przykład, osłony pod podwoziem wraz ze stalowymi tarczami, pozwalają jej pokonać nawet najtrudniejszą trasę, bez uszkodzenia znajdujących się na spodzie części mechanicznych. Poza tym, kanał ssący jest podniesiony od ziemi o 739 mm w wersji diesel i o 711 mm w wersji benzynowej. Dzięki temu Panda Cross nie ma trudności nawet na głębokich wgłębieniach terenu, na przykład podczas pokonywania brodów.

Fiat Panda Cross: opony

Aby zapewnić maksymalną przyczepność na każdym niemalże podłożu, nowy model wyposażony został w opony „All Season" 185/65/R15 (większe niż w Pandzie 4x4), o charakterystyce  zoptymalizowanej pod kątem lepszych własności trakcyjnych na drogach ośnieżonych, ale także precyzji i łatwości kierowania na nawierzchniach mokrych i suchych oraz skuteczności w warunkach off-roadowych.

Fiat Panda Cross: silniki

Klient może polegać na najmocniejszych silnikach z gamy, pozostających w doskonałej harmonii z terenową „orientacją" nowej Panda Cross, a wyposażonych w Start&Stop: turbodieselu 1.3 Multijet i benzynie 0.9 TwinAir Turbo, które, w porównaniu z silnikami dostępnymi dla innych wersji, oferują większą moc, odpowiednio do 80 i 90 KM.

Prekursor nowej rodziny dwucylindrowych silników benzynowych Fiata, jednostka 0.9 TwinAir Turbo rozwija moc 90 KM (66 kW) przy 5500 obr/min i moment obrotowy 145 Nm w zakresie 1900 obr/min (stały do 3.000 obr/min). Aby jazda była bardziej ekologiczna, a spalanie paliwa mniejsze, wystarczy na desce rozdzielczej nacisnąć przycisk ECO, powodujący ograniczenie momentu obrotowego do 100 Nm przy 2000 obr/min. W cyklu mieszanym silnik ten zużywa 4,9 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 114 g/km.

Mając ciągle na uwadze poszanowanie środowiska oraz przyjemność z jazdy, Panda Cross może zostać wyposażona w silnik 1.3 turbodiesel MultiJet II z montowanym w standardzie filtrem cząstek stałych (DPF), rozwijający moc 80 KM (59 kW) przy 4000 obr/min i moment 190 Nm przy 1500 obr/min. Prawdziwe arcydzieło technologii w miniaturze - ważący łącznie z osprzętem tylko 140 kg- silnik ten należy do drugiej generacji jednostek MultiJet i wyposażony jest w turbosprężarkę o stałej geometrii oraz intercooler, udoskonalony pod kątem rozwijania momentu obrotowego na niskich obrotach. W cyklu mieszanym silnik 1.3 MultiJet II spala 4,7 l/100 km, a emisja CO2 wynosi 125 g/km.

Fiat Panda Cross: skrzynia biegów

W wersji z silnikiem TwinAir Turbo w Pandzie Cross oferowana jest specjalna, sześciostopniowa skrzynia przekładniowa o "skróconym" przełożeniu pierwszego biegu akcentującym charakterystykę off-roadową pojazdu i szczególnie przydatnym przy ruszaniu pod górę. "Skrócony" pierwszy bieg ułatwia także jazdę off-road, umożliwiając utrzymanie niewielkiej prędkości przy obrotach jałowych silnika i maksymalną kontrolę nad pojazdem.

Źródło: materiały prasowe Fiat

Fiat Panda Cross
Fiat
Fiat Panda Cross
Fiat
Fiat Panda Cross
Fiat
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA