REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

9-stopniowa skrzynia biegów Mercedes-Benz

Automatyczna skrzynia biegów Mercedes-Benz 9G-TRONIC
Automatyczna skrzynia biegów Mercedes-Benz 9G-TRONIC
Mercedes-Benz

REKLAMA

REKLAMA

Nowa automatyczna skrzynia biegów Mercedesa posiada 9 przełożeń. Czym charakteryzuje się jeszcze nowa przekładnia?

skrzynia 9-biegowa Mercedes-Benz 9G-TRONIC

Nowa 9-biegowa skrzynia automatyczna z przekładnią hydrokinetyczną świętuje swoją premierę w Klasie E 350 BlueTEC – jednym z najoszczędniejszych 6-cylindrowych turbodiesli w segmencie. Wysoki poziom wydajności nowej konstrukcji pozwolił na obniżenie średniego zużycia paliwa modelu do 5,3 l/100 km (cykl NEDC).

REKLAMA

Zobacz też: Mercedes-Benz S500 Coupe - pierwsze zdjęcia

Mercedes-Benz E 350 BlueTEC, dostępny jako limuzyna i kombi, napędzany jest wysokoprężną jednostką V6 o mocy 185 kW (252 KM), która seryjnie współpracuje z nową przekładnią 9G-TRONIC. Model zużywa średnio jedynie 5,3 l/100 km (dane dla limuzyny; kombi: 5,5 l/100 km). Wyższa liczba biegów oraz szersza całkowita rozpiętość przełożeń przyczyniają się do obniżenia zapotrzebowania na paliwo i zwiększają poziom komfortu.

Mercedes  E 350 BlueTEC ze skrzynią 9G-TRONIC

Zmniejszenie prędkości obrotowej silnika pozwala na ograniczenie wibracji i drgań, a jednocześnie wpływa na zwiększenie komfortu akustycznego. Co istotne dla otoczenia, poziom hałasu na zewnątrz spadł nawet o 4 dB(A).

Zobacz też: Mercedes-Benz S Coupe 2014: opis modelu

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Mniejsze zapotrzebowanie na paliwo modelu E 350 BlueTEC ze skrzynią 9G-TRONIC to zasługa wysokiej wydajności nowej przekładni. Szeroka rozpiętość przełożeń od pierwszego do dziewiątego (9,15) umożliwiła wyraźne zmniejszenie prędkości obrotowych silnika (dla przykładu, na 9. biegu przy prędkości 120 km/h obrotomierz wskazuje zaledwie 1350 obr./min), a krótszy czas zmiany biegów i reakcji zwiększa przyjemność z jazdy - zwłaszcza w trybach M i S skrzynia reaguje jeszcze bardziej spontanicznie.

Gładka pracy nowej konstrukcji - znak rozpoznawczy automatycznych przekładni Mercedes-Benz – zapewnia kompleksowy zestaw rozwiązań, w tym nowatorski system bezpośredniego sterowania, pozwalający na szybkie, ledwie wyczuwalne przełączanie biegów, oraz połączenie podwójnego tłumika drgań skrętnych i wahadła odśrodkowego w przekładni hydrokinetycznej.

Zaawansowana technologia czuwa nad transmisją siły napędowej

REKLAMA

Projektanci nowej, 9-biegowej przekładni skupili się również na jej kompaktowej, lekkiej konstrukcji. Pomimo dwóch dodatkowych przełożeń oraz zdolności przenoszenia momentu obrotowego o wartości do 1000 Nm, zajmuje ona tyle samo miejsca co poprzedniczka, i to przy niższej masie własnej (95 kg z olejem). Obudowa skrzyni ma dwuczęściową konstrukcję – wykonano ją z aluminium (przekładnia hydrokinetyczna) oraz magnezu (skrzynia z plastikową miską olejową).

Kolejnym celem było ograniczenie liczby zestawów planetarnych oraz elementów przełączających. Zrealizowano go dzięki przeprowadzeniu analiz komputerowych i zbudowaniu makiet - w skrzyni pracują jedynie cztery zestawy planetarne oraz sześć elementów przełączających. Trzy czujniki prędkości monitorują jej pracę i dostarczają do systemu sterowania dane potrzebne do efektywnej zmiany przełożeń. W rezultacie podczas przyspieszania lub hamowania przekładnia może "przeskoczyć" albo "zrzucić" kilka biegów naraz, o ile warunki na drodze tego wymagają.

Zobacz też: Mercedes GLA 45 AMG: SUV o osiągach sportowego coupe

Aby zapewnić niezawodne i wydajne zaopatrzenie w syntetyczny olej drugiej generacji, nową skrzynię wyposażono w dwie pompy. Mniejsza z nich, mechaniczna pompa główna o konfiguracji niewspółosiowej umieszczona jest obok głównego wałka i napędzana łańcuchem. Wspomaga ją osobna, pomocnicza pompa elektryczna. Taka architektura pozwala kontrolować przepływ oleju zależnie od potrzeb, a jednocześnie umożliwia zastosowanie systemu start/stop oraz funkcji „żeglowania” (utrzymanie stałej prędkości bez udziału silnika spalinowego). Dzięki pierwszemu na świecie systemowi bezpośredniego sterowania w 9-biegowej skrzyni automatycznej z przekładnią planetarną, możliwe było również znaczne zwiększenie efektywności hydraulicznej wewnątrz skrzyni, decydującej o ograniczeniu strat w przenoszeniu momentu obrotowego. Efektywność przekładni hydraulicznej względem skrzyni 7G-TRONIC wzrosła z 85 do 92 proc.

Niezawodność nowej skrzyni potwierdzają testy prototypów, przeprowadzone w różnych warunkach klimatycznych (temperatury od -40 do +60 stopni Celsjusza) na dystansie 5 milionów kilometrów. Na potrzeby badań stanowiskowych konstrukcję wyposażono w przeźroczystą obudowę z wysokowytrzymałego tworzywa sztucznego, zainstalowano na specjalnym stanowisku obrotowym i testowano przy temperaturach oleju od -20 do +120 stopni Celsjusza, monitorując jego przepływ przy użyciu kamer HD.

22 miliony przekładni automatycznych Mercedes-Benz od 1961 roku

Mercedes-Benz projektuje i produkuje znane z wydajności oraz trwałości skrzynie automatyczne od ponad 50 lat. Do dzisiaj fabrykę w Stuttgarcie opuściło około 22 mln przekładni automatycznych do aut osobowych.

Przekładnia 9G-TRONIC nadaje się do stosowania w autach z napędem na tylną lub osie, a także z napędem hybrydowym. W najbliższych latach będzie stosowana w niemal wszystkich modelach oraz odmianach napędowych.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    REKLAMA

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    REKLAMA

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    REKLAMA