REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli
Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

REKLAMA

REKLAMA

Polskie prawo jasno określa wymogi, które powinny spełniać zarówno autobusy szkolne, jak i kierowcy autobusów szkolnych. Jak przestrzeganie prawa w tych względach wygląda w praktyce, sprawdziła NIK.

W bieżącym roku Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę „Wykonywania przez gminy obowiązku dowożenia dzieci i uczniów do przedszkoli i szkół”. Wyniki nie są optymistyczne. 

REKLAMA

Za odpowiednie, zgodne z przepisami działania transportowe odpowiadają gminy. To właśnie na nie spada obowiązek zapewnienia bezpieczeństwa podróżującym do szkół i przedszkoli dzieciom. Według raportu NIK, w co trzeciej kontrolowanej gminie stan techniczny autobusów, którymi dowożono dzieci i uczniów, nie spełniał określonych przepisami wymagań. W skrajnych przypadkach stwarzał realne zagrożenie dla zdrowia i życia pasażerów. Niesprawne autobusy stanowiły także zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego.

Zobacz też: Najważniejsze zmiany przepisów dla kierowców w 2017 r.

Wymogi prawne względem autobusów szkolnych

REKLAMA

 Autobusy szkolne muszę spełnić szereg wymagań tak, by podróżujące nimi dzieci mogły bezpiecznie dotrzeć do celu. Przede wszystkim powinny być odpowiednio oznaczone tablicami „Autobus szkolny” z przodu i z tyłu pojazdu, również z przodu i z tyłu pojazdu powinna być umieszczona tablica „STOP” oraz kwadratowa tablica barwy żółtej z symbolem dzieci w kolorze czarnym.

Autobus szkolny powinien jeszcze między innymi być wyposażony w sygnał akustyczny ostrzegający na zewnątrz o cofaniu pojazdu oraz w urządzenie zapobiegające przed ruszeniem pojazdu z otwartymi drzwiami. Miejsce kierowcy nie powinno znajdować się w kabinie wydzielonej z przestrzeni pasażerskiej. Ze swojego miejsca kierowca powinien móc sterować drzwiami, otwierać je i zamykać, a każde ich otwarcie powinno być sygnalizowane sygnałem akustycznym. Siedzenia podróżujących powinny być skierowane do przodu i wyposażone w pasy bezpieczeństwa, a siedzenia skrajne dodatkowo muszą być zabezpieczone przed przemieszczeniem się w bok. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Każdy autobus szkolny oprócz wymagań specjalnych musi spełniać podstawowe wymagania techniczne, wśród których są między innymi: aktualne badanie techniczne, wyjścia awaryjne, gaśnica i apteczka” - tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoły, Radosław Jaskulski.

Zobacz też: Jakie kary grożą za niezapłacenie polisy OC w 2017 roku?

Wymogi prawne odnośnie kierowców autobusów szkolnych

 Bezpieczny autobus szkolny to nie tylko odpowiednio przygotowany pojazd, ale świadomy swojej funkcji, przygotowany kierowca. Po stronie kierowcy jest przestrzeganie przepisów ruchu drogowego, unikanie niebezpiecznych manewrów, dostosowywanie prędkości do panujących warunków. 

Kierowca podczas jazdy nie może używać telefonu, spożywać posiłków czy też palić papierosów. Kierowca zawsze przed otwarciem drzwi autobusu powinien upewnić się czy wysiadanie lub wsiadanie nie spowodują zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu lub jego utrudnienia.

Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

REKLAMA

Zdiagnozowane przez Najwyższą Izbę Kontroli problemy dotyczą zarówno stanu technicznego pojazdów, jak i zachowania kierowców. Autobusy nie były wyposażone w tak ważne z punktu widzenia bezpieczeństwa przewożonych dzieci urządzenia, jak sygnał dźwiękowy otwieranych drzwi i sygnał akustyczny przy cofaniu, odpowiednie fotele i zabezpieczające dzieci pasy bezpieczeństwa. Przeprowadzone przez Inspekcję Transportu Drogowego badania doprowadziły do zabrania aż 20% dowodów rejestracyjnych skontrolowanych autobusów. 

Dodatkowo wyniki badań niepokoją poziomem nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego. Kierowcy zatrzymują się po niewłaściwej stronie jezdni, w miejscach nieprzystosowanych, a czasami nawet niedozwolonych. Podczas kontroli okazało się, że miejsca, w których dzieci wsiadały i wysiadały, były nieprawidłowo oznaczone.

Przedstawione powyżej wyniki badań pokazują, że rzeczywistość odbiega mocno od oczekiwań i przepisów. Autobusy szkolne to pojazdy pod specjalnym nadzorem i tak je powinniśmy traktować. Musimy wykazywać się szczególną troską o ich stan, a także o odpowiednie przygotowanie kierujących. Celem jest bezwzględne bezpieczeństwo najmłodszych. 

Źródło: Materiały prasowe Skoda

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA