REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalna suma gwaracyjna polis komunikacyjnych OC

Minimalna suma gwarancyjna OC jest w Polsce za niska bo umowy ubezpieczeniowe zawarte przed wejściem w życie 5-tej dyrektywy nie zostały zaktualizowane - tak uważa Komisja Europejska Fot. Fotolia
Minimalna suma gwarancyjna OC jest w Polsce za niska bo umowy ubezpieczeniowe zawarte przed wejściem w życie 5-tej dyrektywy nie zostały zaktualizowane - tak uważa Komisja Europejska Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce wdrożyć spóźnione przepisy dotyczące minimalnej sumy gwarancyjnej polis OC dotyczących szkód komunikacyjnych. To efekt nacisków ze strony Komisji Europejskiej, która zarzuca Ministerstwu niewłaściwe i złe wdrażanie tzw. piątej dyrektywy komunikacyjnej.

Za niskie minimalne sumy gwarancyjne w umowach polis OC

Właściwie wdrożenie regulacji unijnej dyrektywy komunikacyjnej - to cel projektu autorstwa Ministerstwa Finansów. Zmiana dotyczy przepisu przejściowego związanego z minimalnymi sumami gwarancyjnymi w przypadku OC dla szkód komunikacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej z 2007 r. Resort finansów przewidział w projekcie jedynie zmianę przepisu przejściowego. Zgodnie z propozycją MF "do umów ubezpieczenia obowiązujących w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy tej ustawy".

W uzasadnieniu do projektu MF wyjaśniło, że podjęcie prac nad zmianą wynika z wszczętego przez Komisję Europejską postępowania w sprawie niewłaściwego wdrożenia tzw. piątej dyrektywy komunikacyjnej w zakresie minimalnych sum gwarancyjnych.

Ministerstwo Finansów popełniło szereg błędów godzących w ubezpieczonych

REKLAMA

"Komisja Europejska zarzuca stronie polskiej, że mimo podwyższenia odpowiednimi przepisami minimalnych sum gwarancyjnych do poziomów wymaganych przepisami obecnej, ujednoliconej dyrektywy (...) w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczenia od takiej odpowiedzialności, polskie władze nie dopilnowały, aby umowy ubezpieczenia zawarte w przed wejściem w życie aktu prawnego transponującego tę dyrektywę, uwzględniały te zmiany" - wyjaśniło MF.

Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami dotyczącymi odszkodowań OC w komunikacji, suma gwarancyjna nie może być niższa niż równowartość: w przypadku szkód na osobie – 5 mln euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych; w przypadku szkód w mieniu – 1 mln euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według KE chociaż nowe progi sum gwarancyjnych nie mogą mieć zastosowania z mocą wsteczną do roszczeń powstałych przed wejściem w życie nowych progów, to same umowy ubezpieczenia powinny zostać dostosowane do nowo obowiązujących progów "na przyszłość", na podstawie krajowych przepisów wprowadzających minimalne sumy gwarancyjne. Tymczasem, jak zauważyła KE, w zmianie przepisów dotyczących sum gwarancyjnych napisano, że do umów ubezpieczenia zawartych przed wejściem w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

W związku z zastrzeżeniami Brukseli resort finansów postanowił zmienić przepisy i wprowadzić regulację, zgodnie z którą do umów ubezpieczenia obowiązujących w dniu wejścia w życie zmiany stosuje się przepisy tej ustawy.

"W wyniku proponowanej zmiany do umów ubezpieczenia OC komunikacyjnego obowiązujących w dniu wejścia w życie ww. ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (...), tj. w dniu 11 czerwca 2007 r. będą miały zastosowanie regulacje zawarte w tej ustawie" - doprecyzowało MF w uzasadnieniu projektu.

Źródło: materiały prasowe PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

REKLAMA

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

REKLAMA

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

REKLAMA