REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Minimalna suma gwaracyjna polis komunikacyjnych OC

Minimalna suma gwarancyjna OC jest w Polsce za niska bo umowy ubezpieczeniowe zawarte przed wejściem w życie 5-tej dyrektywy nie zostały zaktualizowane - tak uważa Komisja Europejska Fot. Fotolia
Minimalna suma gwarancyjna OC jest w Polsce za niska bo umowy ubezpieczeniowe zawarte przed wejściem w życie 5-tej dyrektywy nie zostały zaktualizowane - tak uważa Komisja Europejska Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Finansów chce wdrożyć spóźnione przepisy dotyczące minimalnej sumy gwarancyjnej polis OC dotyczących szkód komunikacyjnych. To efekt nacisków ze strony Komisji Europejskiej, która zarzuca Ministerstwu niewłaściwe i złe wdrażanie tzw. piątej dyrektywy komunikacyjnej.

Za niskie minimalne sumy gwarancyjne w umowach polis OC

Właściwie wdrożenie regulacji unijnej dyrektywy komunikacyjnej - to cel projektu autorstwa Ministerstwa Finansów. Zmiana dotyczy przepisu przejściowego związanego z minimalnymi sumami gwarancyjnymi w przypadku OC dla szkód komunikacyjnych.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi o projekt nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz ustawy o działalności ubezpieczeniowej z 2007 r. Resort finansów przewidział w projekcie jedynie zmianę przepisu przejściowego. Zgodnie z propozycją MF "do umów ubezpieczenia obowiązujących w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy tej ustawy".

W uzasadnieniu do projektu MF wyjaśniło, że podjęcie prac nad zmianą wynika z wszczętego przez Komisję Europejską postępowania w sprawie niewłaściwego wdrożenia tzw. piątej dyrektywy komunikacyjnej w zakresie minimalnych sum gwarancyjnych.

Ministerstwo Finansów popełniło szereg błędów godzących w ubezpieczonych

REKLAMA

"Komisja Europejska zarzuca stronie polskiej, że mimo podwyższenia odpowiednimi przepisami minimalnych sum gwarancyjnych do poziomów wymaganych przepisami obecnej, ujednoliconej dyrektywy (...) w sprawie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdów mechanicznych i egzekwowania obowiązku ubezpieczenia od takiej odpowiedzialności, polskie władze nie dopilnowały, aby umowy ubezpieczenia zawarte w przed wejściem w życie aktu prawnego transponującego tę dyrektywę, uwzględniały te zmiany" - wyjaśniło MF.

Zgodnie z obowiązującymi obecnie przepisami dotyczącymi odszkodowań OC w komunikacji, suma gwarancyjna nie może być niższa niż równowartość: w przypadku szkód na osobie – 5 mln euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych; w przypadku szkód w mieniu – 1 mln euro w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki są objęte ubezpieczeniem bez względu na liczbę poszkodowanych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Według KE chociaż nowe progi sum gwarancyjnych nie mogą mieć zastosowania z mocą wsteczną do roszczeń powstałych przed wejściem w życie nowych progów, to same umowy ubezpieczenia powinny zostać dostosowane do nowo obowiązujących progów "na przyszłość", na podstawie krajowych przepisów wprowadzających minimalne sumy gwarancyjne. Tymczasem, jak zauważyła KE, w zmianie przepisów dotyczących sum gwarancyjnych napisano, że do umów ubezpieczenia zawartych przed wejściem w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

W związku z zastrzeżeniami Brukseli resort finansów postanowił zmienić przepisy i wprowadzić regulację, zgodnie z którą do umów ubezpieczenia obowiązujących w dniu wejścia w życie zmiany stosuje się przepisy tej ustawy.

"W wyniku proponowanej zmiany do umów ubezpieczenia OC komunikacyjnego obowiązujących w dniu wejścia w życie ww. ustawy o zmianie ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych (...), tj. w dniu 11 czerwca 2007 r. będą miały zastosowanie regulacje zawarte w tej ustawie" - doprecyzowało MF w uzasadnieniu projektu.

Źródło: materiały prasowe PAP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA