REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za wjazd do centrum – Bruksela, Madryt, Lizbona, Mediolan, Sztokholm

Sebastian Tomaszewski
Opłaty za wjazd do centrum – Bruksela, Madryt, Lizbona, Mediolan, Sztokholm/ fot. Fotolia
Opłaty za wjazd do centrum – Bruksela, Madryt, Lizbona, Mediolan, Sztokholm/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce dopiero trwa dyskusja na temat wprowadzenia zakazu wjazdu dla samochodów niespełniających unijnych norm emisji spalin. Tymczasem, u naszych zachodnich sąsiadów, takie przepisy działają już od kilku lat. Wyjeżdżając na wakacje do Europy warto sprawdzić, w jakich miastach obowiązują opłaty za wjazd do centrum i ile wynoszą.

Opłaty za wjazd do centrum – Belgia, Bruksela

Strefa niskiej emisji w Brukseli działa od 1 stycznia br., ale pierwsze pomysły na jej wprowadzenie pojawiły się niemal 10 lat temu. Początkowo rząd pozwolił na wprowadzenie strefy w czasie wysokich poziomów zanieczyszczenia powietrza. Rządzący stolicą Belgii mają ambitne plany rozwoju elektromobilności w swoim mieście. Do 2030 roku wszystkie autobusy mają być elektryczne, a na mapie miasta pojawi się łącznie do 600 punktów ładownia samochodów elektrycznych.

REKLAMA

Strefa niskiej emisji obowiązuje przez całą dobę, siedem dni w tygodniu, a kontrolowana będzie przez system kamer w mieście. Bruksela walczy ze spalinami. Od tego roku auta z silnikiem diesla wyprodukowane przed 1997 rokiem oraz niespełniające normy spalin Euro 2 nie wjadą do centrum. Zakaz dotyczy kierowców pojazdów o masie do 3,5 tony. Wkrótce, zakaz wjazdu zacznie obejmować pojazdy powyżej 7,5 ton, które dowożą towarów do sklepów.

Za złamanie zakazu wjazdu grozi kara od 150 do nawet 350 euro.

Opłaty za wjazd do centrum – Hiszpania, Madryt

REKLAMA

Madryt także chce ograniczyć ruch miejski na swoich ulicach. Od 3 lat władze miasta stopniowo zmniejszają udział prywatnych samochodów w mieście, utrudniając życie kierowcom – to tzw. pozytywna dyskryminacja. Podwyższanie opłat parkingowych, coraz częściej występująca strefa bez samochodu, zmuszają kierowców do zmienienia używanego środka transportu na komunikacje miejską. Pomysły na ograniczenia ruchu w mieście należą głównie do mieszkańców, którzy widzą w tym możliwość zarobienia dodatkowych pieniędzy, np. w branży gastronomicznej. Planuje się by Madryt był miastem dla pieszych, a nie dla kierowców.

Wjazd do stref ekologicznych będzie przewidziany tylko dla mieszkańców tej strefy. Dla osób spoza strefy, wjazd będzie możliwy tylko pod warunkiem zarezerwowania sobie miejsca na jednym z trzynastu parkingów w mieście. Zakaz nie obowiązuje motocyklistów wjeżdżających pomiędzy 7 rano a 22.00 oraz pojazdów dostawczych w godz. 10-13.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za złamanie zakazu, przewidziana jest kara 90 euro.

Opłaty za wjazd do centrum – Portugalia, Lizbona

W gorącej stolicy Portugalii wprowadzono przepis zakazujący wjazdu samochodom wyprodukowanym później niż 1992 roku wjazdu do centrum w dni powszednie. Bardziej rygorystyczne przepisy dotyczą taksówek (starszych niż z 1996 r.) oraz autobusów miejskich (nie starszych niż z 2000 r.). Troskę o czyste powietrze widać także u władz miasta, którzy wymienili swoją całą flotę na samochody elektryczne za 3,2 mln euro (według urzędników roczna oszczędność na paliwie wyniosła ok. 180 tys. euro).

Za złamanie przepisu grozi mandat w wysokości 24 euro. Podobnie jak w innych miastach, chodzi o spopularyzowanie transportu publicznego.

Opłaty za wjazd do centrum – Włochy, Mediolan

REKLAMA

Bogatsza i lepiej rozwinięta północna część Włoch zwraca zdecydowanie więcej uwagi na ekologię w swoim miastach. Od 6 lat w Mediolanie obowiązuje opłata w wysokości 5 euro za wjazd do centrum w strefę ograniczonego ruchu (Areca C) od 7.30 do 19.30 w dni powszednie. System opiera się na kamerach i czujnikach, które rejestrują tablice rejestracyjne przejeżdżających pojazdów. Opłaty można dokonać w parkometrach, kupić bilet w sklepie albo w internecie. Kupiony bilet trzeba aktywować przez Internet, Call Center lub SMS.

Ekologiczna strefa ponadto zakazuje wjazdu pojazdom z normą emisji spalin poniżej Euro 1 oraz dłuższych niż 7,5 m. Bilet ważny jest przez całą dobę, a opłatę można wpłacić nawet 24 godzin od wjazdu do strefy. W razie złamanie przepisu kara może wynieść nawet 80 euro. Więcej informacji) (comune.milano.it/wps/portal/ist/en/area_c)

Opłaty za wjazd do centrum – Szwecja. Sztokholm

Opłaty za wjazd do ekologicznej strefy śródmiejskiej w Sztokholmie obowiązują od 2007 roku i są wynikiem referendum. Identyczny system od 2013 roku jest w Goeteborgu. Jak zarzekają się rządzący, pieniądze z opłat za wjazd do centrum przeznaczane są na rozbudowę linii metra o kolejne stacje oraz rozwój infrastruktury drogowej. Wysokość opłaty za wjazd do centrum uzależniona jest od pory dnia. Do niedawna najmniejsza stawka wynosiła ok. 5 zł, a najwyższa mogła osiągnąć nawet 30 zł dla wszystkich. Od 2016 roku podwyższono opłaty – dziś maksymalnie w ciągu dnia można nawet zapłacić ok. 60 zł.

Opłaty nie są pobierane w weekendy, w okresie świątecznym oraz przez cały lipiec. Nie trzeba kupować żadnej winiety albo biletu – system automatycznie rachunek na nasz adres. Więcej informacji (https://www.transportstyrelsen.se/en/road/Congestion-taxes-in-Stockholm-and-Goteborg/)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA