REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za wjazd do centrum - Berlin, Paryż, Oslo, Londyn

Sebastian Tomaszewski
Opłaty za wjazd do centrum - Berlin, Paryż, Oslo, Londyn/ fot. Fotolia
Opłaty za wjazd do centrum - Berlin, Paryż, Oslo, Londyn/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce dopiero trwa dyskusja na temat wprowadzenia zakazu wjazdu dla samochodów niespełniających unijnych norm emisji spalin. Tymczasem, u naszych zachodnich sąsiadów, takie przepisy działają już od kilku lat. Wyjeżdżając na wakacje do Europy warto sprawdzić, w jakich miastach obowiązują opłaty za wjazd do centrum i ile wynoszą.

Opłaty za wjazd do centrum – Niemcy, Berlin

W Berlinie i wielu innych miastach w Niemczech (m.in. Kolonia, Hannover, Dortmund, Mannheim, Pleidelsheim) od 2008 roku wprowadzono tzw. strefę środowiskową, do której mogły tylko wjeżdżać pojazdy spełniające określone normy emisji spalin – czerwoną (EURO 2), żółtą (EURO 3), zieloną (EURO 4). Sytuacja zmieniła się w 2010 roku, kiedy zaostrzono przepisy środowiskowe. Od tamtego czasu, do centrum Berlina mogą wjeżdżać pojazdy tylko z zieloną nalepką, spełniające wymogi emisji spalin EURO 4. Gdzie ją kupić i ile kosztuje?

REKLAMA

Plakietki umieszczane na szybkie są dostępne od ręki na stacjach Dekry nie tylko w Niemczech, ale także w Polsce. Można ją też kupić przez Internet – plakietka Umweltzone wraz z wysłaniem listem poleconym kosztuje 79 zł (https://www.dekra.de/de/feinstaubplakette/). W Niemczech to 5 euro. Warto wiedzieć, że upoważnia do wjazdu we wszystkich miastach, w których jest wymagana.

Za brak plakietki ekologicznej grozi kara w wysokości 80 euro.

Opłaty za wjazd do centrum – Francja, Paryż

Francja chce wyeliminować w najbliższej przyszłości samochody z konwencjonalnym napędem ze swoich dróg. W zależności od rodzaju silnika i spełnianej normy spalin, każdy zarejestrowane auto we Francji musi posiadać ważą ekologiczną winietę Crit'Air przyklejoną do szyby. W stolicy Francji dostępnych jest aż sześć rodzajów winiet – od samochodów z napędem elektrycznym, do z silnikiem diesla. W 2017 roku powstało 28 stref ekologicznych uzależnionych od warunków pogodowych (ZPA) i stałych (ZCR). Każda gmina indywidualnie wprowadza ograniczenia na swoim obszarze. Cena winiety wynosi 4,20 euro. Można ją kupić na stronie: https://www.certificat-air.gouv.fr/en/. Samochody bez nalepki mogą jeździć w weekendy oraz w dni robocze (20.00-8.00).

Za brak winiety obowiązuje kara w wysokości od 65 do 135 euro (równowartość). Strefy ekologiczne istnieją również m.in. w Grenoble, Lyon, Strasburgu, Tuluzie, Lille.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opłaty za wjazd do centrum – Norwegia, Oslo

REKLAMA

Przy wjeździe do wszystkich większych miast w Norwegii (np. Stavanger, Bergen), przed wjazdem należy uiścić opłatę. Norwegia chce w ten sposób przekonać kierowców, żeby pozostawiali swoje samochody poza granicami miast i dojeżdżali do centrum komunikację miejską.

W Oslo działa całkowicie elektroniczny system kamer i czujników AutoPASS, które rejestrują każdy przejeżdżający samochód na drogach objętych opłatami, nie tylko w centrach miast. Najlepiej zarejestrować się na stronie Euro Parking Collection. Aby założyć konto, musimy podać numer rejestracyjny samochodu i dane karty płatniczej (http://www.autopass.no/en/visitors-payment) - wówczas możemy swobodnie korzystać ze wszystkich płatnych dróg. Istnieje też możliwość niezałożenia konta i oczekiwania, aż faktura za przejazd przyjdzie na nasz adres domowy – kierowcy mają na to sześć miesięcy. Warto pamiętać, że za płatne odcinki zawsze więcej zapłacą posiadacze diesli i kierowcy podróżujący w godzinach szczytu. Z opłat zwolnieni są właściciele samochodów elektrycznych

Wjazd do centrum Oslo kosztuje 34 korony norweskie, czyli równowartość ok. 16 zł


Opłaty za wjazd do centrum – Wielka Brytania, Londyn

Podobnie jak w Oslo, za wjazd do Londynu jest realizowany elektronicznie przy pomocy niemal identycznego systemu. Opłatę można uiścić telefonicznie (0343 222 2222) albo w systemie Tfl (tfl.gov.uk/cc). Płatność z karty płatniczej może być automatycznie pobierana co miesiąc. Opłata jest jednorazowa na cały dzień w wysokości 11.50 funtów (ok. 55 zł) i obowiązuje w dni powszednie od godz. 7 do 18, z wyłączeniem świąt państwowych i okresu od 25 grudnia do 1 stycznia włącznie. Od października ub.r. podniesiono stawki, dla właścicieli aut niespełniających normy Euro 4, czyli zarejestrowanych przed 2006 rokiem, do 21,5 funta.

Opłaty najlepiej dokonać przed 22:00. Za wjazd do ekologicznej strefy można także zapłacić następnego dnia, ale wtedy opłata wyniesie aż 14 funtów.

Płatność umożliwia swobodne opuszczanie i wracanie do strefy bez dodatkowych opłat. Strefa płatnego wjazdu obejmuje niemal ok. 20 kilometrów powierzchni miasta Londynu. Opłaty za wjazd obowiązują w następujących dzielnicach: Mayfair, częściowo Marylebone, Victoria, St James, Waterloo, Borough, City of London, Clerkenwell, Finsbury, Holborn, Bloomsbury, Soho.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • Rad
    2022-06-09 11:54:13
    Żałośni biurokraci. Sami latają prywatnymi odrzutowcami, a nam ograniczają swobodę do korzystania z samochodów. A to my ich utrzymujemy!
    0
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

"Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

REKLAMA

Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

REKLAMA

Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

REKLAMA