Kategorie

Citroen Mistrzem Świata w wyścigach z serii WTCC

Citroen C-Elysee WTCC 2013/2014
Citroen
W swoim debiutanckim sezonie w serii WTCC Citroen Citroen zdominował rywalizację a jego auto - model C-Elysee - nie miało sobie równych.

Citroen C-Elysee najlepszy w WTCC

Zespół Citroëna zaimponował już w kwalifikacjach wyścigu w Szanghaju, plasując cztery swoje samochody wśród pięciu najszybszych. Start biegu nr 1 odbył się przy trybunach wypełnionych przez publiczność, w sporej części kibicującą chińskiemu kierowcy Citroëna – szczególnie, że Ma Qing Hua, drugi w kwalifikacjach, ruszał z pierwszej linii.

Już na początku wyścigu czołówkę uformowali José María López, Ma Qing Hua i Yvan Muller. Sébastien Loeb, startujący z piątego pola, ruszył mniej udanie i pierwsze okrążenie zakończył na siódmej pozycji. Ma Qing Hua, uskrzydlony jazdą na własnym terenie, zdecydowanie atakował Pechito Lópeza. Lider wyścigu obronił się, zachowując prowadzenie kosztem kilku hamowań z blokowaniem kół, nie był jednak w stanie ani trochę zwiększyć posiadanej przewagi.

Zobacz też: Tor w Le Mans - najtrudniejsze zakręty

Reklama

W tym samym czasie Sébastien Loeb rozpoczął widowiskowy pościg. Na kolejnych okrążeniach Tiago Monteiro, Gabriele Tarquini i Norbert Michelisz jeden po drugim kapitulowali, przyciskani przez niedawnego rajdowego arcymistrza. Na krótko przed połową wyścigu Loeb był już czwarty, w efekcie czego na czele stawki jechały cztery Citroëny.

Kolejność nie zmieniła się aż do mety. Przed minięciem szachownicowej flagi Citroëny C-Elysée jedynie nieco zwarły szyk, aby w tym bardziej spektakularny sposób utrwalić historyczną chwilę dla francuskiej marki. José María López, Ma Qing Hua, Yvan Muller i Sébastien Loeb zajęli cztery pierwsze miejsca, zapewniając tym samym swemu zespołowi tytuł Wyścigowego Mistrza Świata producentów.

Reklama

Na świętowanie sukcesu trzeba było poczekać, bo po krótkiej przerwie nastąpić miał start biegu numer dwa. W związku z odwróceniem kolejności na mecie, najlepszą pozycję startową spośród kierowców Citroëna miał Sébastien Loeb, ruszający z trzeciej linii. Po kilku pierwszych zakrętach Yvan Muller dogonił swego kolegę z zespołu. Loeb próbował akurat wyprzedzić Hugo Valente – Muller wykorzystał tę okazję i w efekcie Sébastien zamiast zyskać, stracił pozycję.

Usiłując zrewanżować się, Sébastien Loeb niechcący potrącił samochód Yvana, który w wyniku kolizji stracił tylne koło i odpadł z wyścigu. José María López swoim zwyczajem stopniowo przebijał się przez peleton i zyskiwał kolejne miejsca, aż doszedł do trzeciej pozycji. Argentyńczyk minął linię mety jako trzeci, zaliczając w ten sposób cenne punkty, zbliżające go do tytułu mistrzowskiego w klasyfikacji kierowców. Sébastien Loeb, czwarty na mecie, otrzymał od sędziów karę 30 s. za swój nieostrożny manewr, przez co sklasyfikowany został poza pierwszą dziesiątką. Ma Qing Hua, współautor pięknych pojedynków z Norbertem Micheliszem i Tomem Coronelem, zajął piąte miejsce.

* Wynik ten będzie oficjalny po zatwierdzeniu i opublikowaniu ostatecznych wyników przez FIA.

POWIEDZIELI NA MECIE:

Julien Montarnal, Dyrektor Citroëna ds. marketingu, komunikacji i sportu: „Te zwycięstwa i ten tytuł mistrzowski stanowią dla Citroëna wielki powód do dumy. Dzięki profesjonalnej postawie, determinacji i pasji zespołu Citroën Racing, odnieśliśmy sukces przekraczający nasze najśmielsze oczekiwania. Z początku przeznaczaliśmy pierwszy rok na naukę nowej dla nas dyscypliny, tymczasem okazuje się, że już w tym debiutanckim sezonie zwyciężamy! Serdecznie dziękuję wszystkim członkom zespołu – wszystkim, którzy przyczynili się do zajęcia przez Citroëna miejsca, na które zasługujemy czyli pierwszego! Zdobywając tytuł właśnie w Szanghaju, gdzie wyścigi WTCC cieszą się ogromną popularnością, realizujemy wymarzony dla nas scenariusz. Chiny są naszych największym rynkiem – po drogach tego kraju jeździ co czwarty sprzedany przez nas Citroën. Dzięki dzisiejszemu osiągnięciu wszyscy nasi goście, dilerzy i klienci mogli ujrzeć na własne oczy owoce technicznej kompetencji Citroëna”.

Yves Matton, Dyrektor Citroën Racing: „Bieżący sezon jeszcze się nie kończy, ale już teraz możemy powiedzieć, że jest to dla nas wielki rok. Rok, który tak naprawdę rozpoczęliśmy przed osiemnastoma miesiącami – w dniu, w którym przystąpiliśmy do pracy nad tym projektem. Zarówno w naszym ośrodku technicznym w Wersalu, jak i w terenie cały zespół dawał z siebie wszystko, abyśmy osiągnęli na czas gotowość do pierwszych startów w kalendarzu Mistrzostw. Dzięki dobrej konstrukcji bazowego samochodu i skuteczności naszych znakomitych kierowców osiągnęliśmy wyjątkowe wyniki. Chciałbym tu szczególnie wyróżnić Yvana Mullera za jego wielkie zaangażowanie i wkład w pracę zespołu. Szczególne uczucia wzbudza w nas także fakt, że w Chinach odnosimy poczwórne zwycięstwo, a Ma Qing Hua na własnym terenie zajmuje miejsce na podium”.

José-María López: „Wiedziałem, że będzie to niezwykle ważny weekend i odczuwałem przed nim większe napięcie niż zwykle. Zdobycie wraz z zespołem Citroën Racing tytułu Wyścigowego Mistrza Świata w klasyfikacji producentów to wielkie przeżycie. Gratuluję tego sukcesu wszystkim członkom naszej ekipy i bardziej niż kiedykolwiek rozumiem, że wyścigi samochodowe są sportem zespołowym, choć ostatecznie największa część chwały spływa na kierowcę. Zaliczenie siódmej wygranej w tym sezonie nie przyszło mi łatwo, bo Ma Qing Hua ani na chwilę nie przestał wywierać na mnie presji. Ma udowodnił tym samym, że jego triumf na torze w Moskwie bynajmniej nie był przypadkowy”.

Ma Qing Hua: „Przede wszystkim, dziękuję zespołowi Citroën Total! Dziękuję i gratuluję: brawo! Ten weekend jeszcze raz podkreśla, jak dobrze wiedzie się nam w bieżącym sezonie. Zespół naprawdę robi wszystko, by zrekompensować moje względnie niewielkie doświadczenie i to poczucie otrzymywanego wsparcia daje mi wielką motywację. Zajęcie w biegu nr 1 drugiego miejsca, tuż za zwycięzcą, jest dla mnie dobrym rezultatem, który cenię jeszcze bardziej niż wygraną w Moskwie”.

Yvan Muller: „Dla mnie osobiście nie jest to zbyt udany weekend. Więcej, cały sezon nie jest dla mnie zbyt udany! Jestem natomiast szczęśliwy, że mój zespół odnosi takie sukcesy. Rozpoczęliśmy współpracę zaledwie piętnaście miesięcy temu – z tego punktu widzenia zdobycie tytułu mistrzowskiego jest nadzwyczajnym osiągnięciem. Cieszę się z niego wraz z mechanikami, inżynierami – ze wszystkimi.”

Sébastien Loeb: „Pierwszy wyścig był pełen emocji. Wystartowałem niezbyt dobrze, ale później skutecznie walczyłem z konkurentami i wyprzedzałem ich, dochodząc do czwartego miejsca. To poczwórne zwycięstwo dla nasz wszystkich pozostanie pięknym wspomnieniem. W drugim wyścigu nieco zbyt optymistycznie oceniłem jeden z punktów hamowania i nieumyślnie uderzyłem w samochód Yvana. Jest mi bardzo przykro, że spowodowałem w ten sposób jego odpadnięcie z walki, a swoją karę przyjmuję jako naturalną konsekwencję. Na szczęście tym, co zapamiętamy z dzisiejszego dnia, jest tytuł mistrzowski dla zespołu”.

Źródło: materiały prasowe Citroen

Citroen C-Elysee WTCC 2013/2014
Citroen
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    12 cze 2021
    Zakres dat:

    Jak założyć PKK przez internet?

    Jak założyć PKK przez internet? Wystarczy że kandydat na kierowcę odwiedzi rządową stronę i po wypełnieniu zatwierdzi wniosek profilem zaufanym.

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu? Czy się da?

    Jak usunąć wpis taxi z dowodu rejestracyjnego pojazdu? No i tu pojawia się pewien problem. Bo przepisy mówią nie o usunięciu, a raczej wykreśleniu.

    Gaz nie wbity w dowód: jak zalegalizować LPG w aucie?

    Gaz nie wbity w dowód? Jak zalegalizować obecność instalacji LPG w aucie? Błąd podczas montażu będzie kosztować kierowcę trochę... czasu!

    Mandat za brak wbitego haka. Ile wynosi?

    Mandat za brak wbitego haka: czy policjant może ukarać kierowcę grzywną? Jakie jeszcze konsekwencje oznacza brak haka w dowodzie rejestracyjnym?

    Test: Skoda Octavia Plug-in - nie świetna, ale zaskakująco dobra!

    Skoda Octavia plug-in nie jest idealna. Mimo wszystko test zakończyłem z uśmiechem na twarzy. Powód? Nie tylko hybrydy z Japonii są oszczędne!

    Volkswagen Polo 2021: częściowa autonomia jazdy to nowość!

    Volkswagen Polo 2021 jest oferowany z systemem IQ.Drive Travel Assist. Częściowa autonomia jazdy jest nowością w segmencie B.

    Samochód elektryczny: cena może czynić cuda?

    Samochód elektryczny: cena może sprawić, że elektryka kupiłby każdy Polak. Jaka jednak musiałaby być ta cena? Taka sama jak w spalinowcach.

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? W miejscu...

    Zgłoszenie nabycia pojazdu: gdzie złożyć wniosek? Ministerstwo Infrastruktury nie ma wątpliwości - zgłoszenie składa się w miejscu zamieszkania.

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny?

    Dożywotni zakaz prowadzenia pojazdów jest legalny? Do Trybunały Konstytucyjnego wpłynęła właśnie skarga. Jaka będzie decyzja?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu 2021?

    Jak wygląda rejestracja nowego samochodu z salonu w 2021 roku? Teraz salon dealerski może zarejestrować pojazd online. Jak wygląda procedura?

    Opel Astra 2022. Tak będzie wyglądać Astra L!

    Opel Astra 2022 pokazuje pierwsze szczegóły stylistyczne. Co zwraca uwagę? Astra L otrzyma przedni pas w stylu nowej Mokki i wirtualny kokpit.

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej

    Zasady korzystania z hulajnogi elektrycznej. Czyli dziś opowiemy o tym, o czym po 20 maja 2021 roku muszą pamiętać kierowcy tego typu pojazdów.

    Samochody wpływają na środowisko? Zdaniem Polaków... nie!

    Samochody wpływają na środowisko? Aż 46 proc. Polaków uważa, że auta nie powodują żadnej szkody, a 21 proc. nie ma zdania.

    Jak dostać się do grupy Speed?

    Jak dostać się do grupy Speed? To pytanie nurtuje kierowców. Odpowiedź? Stanowiska w tej formacji nie wypełnia się raczej z konkursu...

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym

    Zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym: na czym polega i w jaki sposób jest karane? Dziś wyjaśnimy to pojęcie z prawnego punktu widzenia.

    Wbicie haka w dowód. Na czym polega?

    Wbicie haka w dowód - czyli dziś opowiemy o tym jak zalegalizować montaż haka przed wakacyjnym wyjazdem. Zapomnisz o tym? Możesz mieć problem!

    e-TOLL: rejestracja przy pomocy mObywatel

    e-TOLL: rejestracja do systemu jest skomplikowana? W żadnym razie! Teraz rejestrację można autoryzować nawet mObywatelem.

    Test: Nissan Leaf 62 kWh: 217-konny elektryk z dużym zasięgiem

    Nissan Leaf 62 kWh pojawił się przed naszą redakcją. Pierwsze wrażenie? Wydaje się taki zwykły jak na elektryka. Czy to dobrze? Naszym zdaniem...

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej?

    Od ilu lat można jeździć na hulajnodze elektrycznej? To pytanie, które dość często przewija się po nowelizacji przepisów. Jaka jest odpowiedź?

    Zakaz używania telefonu na pasach

    Zakaz używania telefonu na pasach zacznie obowiązywać od 1 czerwca 2021 roku. Co oznacza dla pieszych? Chociażby mandat za komórkę.

    Dodatki do OC. Które warto wybrać?

    Dodatki do OC to nie zawsze sposób na powiększenie kwoty składki. Czasami to metoda na wybór ciekawej polisy, która może realnie pomóc kierowcy.

    Telefon na pasach. Odszkodowanie będzie mniejsze?

    Telefon na pasach a odszkodowanie. Czyli dziś opowiemy o tym, co nowe przepisy obowiązujące od 1 czerwca 2021 roku mogą oznaczać dla pieszych.

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen

    Wodorowy Peugeot e-Expert Hydrogen trafi do sprzedaży w roku 2021. Kompaktowy furgon dostawczy będzie zasilany ogniwem paliwowym.

    Test: Audi Q5 Sportback. SUV na sportowo? Pierwsza jazda.

    Audi Q5 Sportback oficjalnie pojawiło się w Polsce. Jakie są nasze pierwsze wrażenie z jazdy? To prawie zwykłe Q5. A prawie robi wielką różnicę!

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem. Co warto wiedzieć?

    Telefoniczna ugoda z ubezpieczycielem to coraz częściej stosowana forma rozliczenia szkody. Co warto wiedzieć o niej i co tak właściwie oznacza?