REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Tor w Le Mans - najtrudniejsze zakręty

Audi R18 w Le Mans
Audi R18 w Le Mans
castrol

REKLAMA

REKLAMA

24-godzinny wyścig w Le Mans to jedna z najsłynniejszych imprez motoryzacyjnych na świecie. Eksperci z Goodyear opisali najtrudniejsze sekcje tego obiektu.

Le Mans 24h - tor

REKLAMA

Już po raz trzeci Dunlop prezentuje przewodnik po zakrętach, w którym Mark Hales, Olivier Pla i  Sebastien Montet opowiadają o różnych odcinkach toru Le Mans, a każdy z ekspertów przedstawia swój punkt widzenia. Filmowe przewodniki Dunlopa są produkowane przez Marka Halesa, uznanego pisarza, dziennikarza, instruktora jazdy i kierowcę wyścigowego. Mark ma na koncie prawie 200 zwycięstw w wyścigach na różnych torach na świecie, dzięki czemu posiada najlepsze kwalifikacje, by skompilować precyzyjny, szczegółowy i użyteczny przewodnik pokonywania zakrętów. Olivier Pla jest kierowcą zespołu
G-Drive Racing i zwycięzcą pierwszych dwóch rund World Endurance Championship, natomiast Sebastien Montet to menedżer w dziale Dunlop Motosport, odpowiedzialny za projektowanie i rozwój opon wyścigowych. 

Opinia instruktora – Mark Hales

Video przewodniki:

Zakręty Porsche: https://www.youtube.com/watch?v=bBIizTGdidM

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakręt Dunlop: https://www.youtube.com/watch?v=Mjcxddr37g8

Zakręt Mulsanne: https://www.youtube.com/watch?v=ti9122YqkwM

Opinia kierowcy – Olivier Pla z G Drive Racing

O zakrętach Porsche

„To jeden z najtrudniejszych odcinków toru Le Mans. Bardzo szybki zakręt z gwałtowną zmianą kierunku, dlatego opony odgrywają wyjątkowo istotną rolę.
Na tym odcinku potrzeba naprawdę dużej przyczepności, dlatego tak dobrze sprawdzają się tu opony Dunlop.”

O zakręcie Dunlop

„To pierwszy zakręt za prostą do boksów. Hamowanie nie jest łatwe, gdyż trzeba robić to na pochylonych kołach, a do takiego manewru potrzeba bardzo stabilnej maszyny. Prawidłowe wejście w zakręt Dunlop jest bardzo ważne podczas zmniejszania prędkości na tym odcinku. Szykana jest dość ciasna, a na wyjeździe bardzo istotna jest trakcja, ponieważ determinuje ona dojazd do Tertre Rouge.”

O zakręcie Mulsanne

„Dojazd do podwójnego zakrętu Mulsanne jest jednym z najtrudniejszych punktów hamowania na całym Le Mans. Samochód klasy LMP2 zwalnia z około 300 km/godz. do 70 km/godz. na odcinku stu metrów! To ogromne zmniejszenie prędkości. Wyjazd z Mulsanne jest bardzo ważny i tam również potrzebna jest naprawdę dobra trakcja, ponieważ od tego zależy wyjazd na długą prostą prowadzącą do Indianapolis. Nocą odcinek między Mulsanne a Arnage jest najciemniejszym odcinkiem toru.”

Arnage

„Przejazd Arnage to delikatna sprawa, bo tutaj mamy najsłabszą przyczepność podczas hamowania. W tym miejscu kierowcy często popełniają błędy, szczególnie nocą. Wydaje się, że można hamować naprawdę późno, ale te kilka dodatkowych centymetrów może prowadzić do błędu. To naprawdę bardzo trudne miejsce, szczególnie nocami, gdy tor jest chłodniejszy.”

Opinia Dunlop – Sebastien Montet, menedżer ds. projektowania i rozwoju opon wyścigowych Dunlop Motorsport

Zakręty Porsche

„Zakręty Porsche narzucają oponom duże obciążenia boczne. Jedną z najważniejszych kwestii w specyfikacji opon na sezon 2014 było właśnie poprawienie bocznego zachowania naszego ogumienia. Osiągnęliśmy cel, co potwierdzają zwycięstwa w czterech pierwszych wyścigach (WEC i ELMS). Poprawa ogólnej przyczepności opon w sezonie 2014 da naszym partnerom pewność jazdy na granicy możliwości w zapierających dech w piersiach szybkich zakrętach.”

Zakręt Dunlop

„Poprawa przyczepności opon tylnych na sezon 2014, dzięki nowemu profilowi i konstrukcji, spowodowała również udoskonalenie parametrów opon przednich. Wzrosła siła hamowania oraz nośność boczna, które potrzebne są podczas pokonywania zakrętów Dunlop. Opony na sezon 2014 znakomicie sprawdzą się w tym łuku – pozwolą samochodom jadącym na oponach Dunlop szybko pokonać trudną szykanę i przejechać pod legendarnym mostem Dunlop.”

Zakręt Mulsanne

REKLAMA

„O ile zakręty Porsche i Dunlop stanowią poważne obciążenie dla opon pod każdym względem, w zakręcie Mulsanne chodzi nade wszystko o obciążenia wzdłużne. Przód musi być bardzo mocny, by wytrzymać jeden z najtrudniejszych punktów hamowania. Następnie cała moc i obciążenie przenoszą się na tylne opony, które muszą zapewnić bardzo dobrą trakcję na prostej Indianapolis. Sprawdziliśmy już, że nasze nowe opony na sezon 2014 radzą sobie w tych warunkach, co potwierdziły wyniki rundy WEC na torze Spa. Pierwszy zakręt Spa jest dość podobny do tego odcinka i choć warunki hamowania nie są tak wymagające, to trakcja jest bardzo ważna, ponieważ za zakrętem znajduje się najszybszy odcinek toru.”

„Mieszanki przygotowane na sezon 2014 zostały zaprojektowane dla szerszego zakresu temperatur, a tegoroczne warunki pogodowe już pozwoliły je przetestować. Mieliśmy do czynienia z zimnym i twardym torem, takim jak Silverstone, na którym nowa twarda mieszanka sprawdziła się bardzo dobrze. Jeździliśmy też na torze Imola, gdzie w wysokich temperaturach doskonale radziła sobie nowo wprowadzona miękka mieszanka. Nasze opony na sezon 2014 nie mogą zapewnić kierowcom lepszej widoczności nocą, ale mogą dać większą przyczepność i pewniejsze prowadzenie, utrzymując przy tym lepszą odporność na zmiany temperatury toru.”

Dunlop, marka należąca do The Goodyear Tire & Rubber Company, jest jednym z wiodących światowych producentów opon klasy high i ultra high performance, z imponującą historią sukcesów i rekordów w sportach motorowych. Bogate doświadczenie firmy w dziedzinie wyścigów opiera się na ciągłym rozwoju innowacyjnych technologii projektowania i produkcji opon do codziennej jazdy. W 2013 roku minęła 125. rocznica powstania marki i wynalezienia przez jej założyciela opony pneumatycznej.

Po ustanowieniu pierwszych rekordów prędkości, Dunlop zwyciężył po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1924 r. i jest rekordzistą wśród producentów opon pod względem liczby sukcesów w tym wyścigu, mając na koncie 34 zwycięstwa. W 2013 r.  opony Dunlop wybrali mistrzowie klasy LMP2 w europejskiej serii Le Mans i Mistrzostw Świata FIA w jeździe na wytrzymałość, a także zwycięzcy
24-godzinnego wyścigu na Nurburgringu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA