REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Po 20 latach Mazda 787B wróci na tor w Le Mans

Mazda 787B jest jedynym japońskim samochodem oraz jedynym samochodem z silnikiem rotacyjnym, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze w Le Mans. Fot. Mazda
Mazda 787B jest jedynym japońskim samochodem oraz jedynym samochodem z silnikiem rotacyjnym, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze w Le Mans. Fot. Mazda

REKLAMA

REKLAMA

W 20. rocznicę zwycięstwa Mazdy w 24-godzinnym wyścigu w Le Mans Mazda zaprezentuje model Mazda 787B. Dzięki niemu w 1991 roku Mazda została pierwszym i jedynym japońskim producentem samochodów, który wygrał wyścig w Le Mans.

Z okazji rocznicy oraz na zaproszenie organizatorów imprezy, Automobile Club de L'Ouest (ACO), 11 czerwca 2011 przed rozpoczęciem 24-godzinnego wyścigu Mazda zaprezentuje zwycięski model Mazda 787B na torze Circuit de la Sarthe w Le Mans.

REKLAMA

Start 79. edycji 24-godzinnego wyścigu na torze w Le Mans zaplanowano na godzinę 15 (czasu lokalnego) w sobotę 11 czerwca 2011 roku. Zakończenie przewidziano o tej samej porze następnego dnia. Mazda planuje prezentację 787B na torze Circuit de la Sarthe na godzinę 12:30, 11 czerwca. Model 787B będzie także uczestniczył w Paradzie Kierowców w centrum Le Mans w piątek 10 czerwca.

Zobacz również: Silnik Audi 2.5 TFSI nagrodzony

REKLAMA

Mazda 787B jest jedynym japońskim samochodem oraz jedynym samochodem z silnikiem rotacyjnym, który wygrał 24-godzinny wyścig na torze w Le Mans. Skonstruowany wspólnie przez Mazdę i Mazdaspeed, organizację kierującą programem wyścigowym Mazdy, model 787B wyposażony był w podwozie spełniające przepisy techniczne samochodów wyścigowych grupy C i był napędzany silnikiem rotacyjnym o mocy 700 KM z czterema wirującymi tłokami.

Ze względu na zmiany przepisów wyścigu, rok 1991 był ostatnią edycją imprezy, w której dopuszczone były silniki rotacyjne. Mazda, po 17 latach starań, wykorzystała tę ostatnią szansę i spełniła długo wyczekiwane marzenie, wygrywając w wyścigu Le Mans. Zwycięstwo nie należało tylko do Mazdy, ale było efektem wielu lat ciężkiej pracy Mazdaspeed, kierowców, dostawców i wielu innych osób.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Takashi Yamanouchi, prezes i dyrektor wykonawczy Mazdy, powiedział: „Mazda zawsze dążyła do ‘przełamywania konwencji’. Duch tego motta jednoczy pracowników Grupy Mazda na całym świecie i inspiruje nas do realizacji trudnych celów, jakie sami przed sobą stawiamy. Dokładnie 50 lat temu, w 1961 roku, Mazda rozpoczęła prace nad rozwojem silnika z wirującym tłokiem. Droga, która prowadzi od tego momentu do zwycięstwa w Le Mans w 1991 roku i dalej do obecnego programu technologii SKYACTIV, jest efektem podejmowania przez nas nowych wyzwań. Rok 2011 będzie kolejnym ważnym rokiem dla całej Grupy Mazda, ponieważ wkraczamy w erę technologii SKYACTIV, wprowadzając nową generację modeli Mazdy na całym świecie ”.

Zobacz również: Statystyki policyjne: w kwietniu odnotowano prawie 11 tysięcy wypadków

REKLAMA

Od 1991 roku zwycięska Mazda 787B była prezentowana głównie w muzeum Mazdy w Hiroszimie. W ramach przygotowań do prezentacji w Le Mans, Mazda 787B została odrestaurowana i przywrócona do jazdy po raz pierwszy od przeglądu wykonanego po zwycięstwie w 1991 roku. Prace przeprowadzili obecni pracownicy firmy Mazda, którzy uczestniczyli w projekcie Le Mans Challenge wraz z inżynierami spółki zależnej Mazdy – Mazda E&T. Odbudowana Mazda 787B została przetestowana przez jednego z najlepszych kierowców testowych Mazdy, a jej osiągi potwierdzili dawni kierowcy fabryczni: Yoshimi Katayama, Takashi Yorino i Yojiro Terada na torze Mazdy – Mine – na zachodzie Japonii.

W ramach obchodów 20. rocznicy zwycięstwa na torze w Le Mans pojawią się inni członkowie teamu Mazda z 1991 roku. Do zwycięskiego kierowcy, Johnny’ego Herberta (Anglia), dołączą inni kierowcy Mazdy z tego roku, David Kennedy (Irlandia), Pierre Dieudonné (Belgia) oraz inni członkowie zespołu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
To już pewne: samochód zarejestrujesz przez Internet, koniec z kolejką w urzędzie po tablice. Znamy termin

Samych tablic rejestracyjnych jeszcze z sieci nie ściągniemy – choć kto wie, może za jakiś czas będzie można je wydrukować techniką 3D albo zmienią się przepisy i auta dopuszczone do ruchu będą inaczej znakowane niż formie tablic – ale wkrótce formalności związane z rejestracją załatwimy sami przez Internet. Teraz to jest możliwe tylko jeśli upoważnimy do tego dealera w salonie – i to nie każdego.

Zguba w Uberze. Co zostawiają pasażerowie? I jak odzyskać pozostawiony przedmiot?

Zguby w Uberze bywają naprawdę nietypowe. Przykład? W 2023 r. w taksówce znaleziona została np. sztuczna szczęka. Całe szczęście przedmioty pozostawione podczas przejazdu łatwo odzyskać. Pomaga w tym aplikacja.

Drogowa kumulacja na Śląsku. Pijany kierowca z potrójnym zakazem prowadzenia i poszukiwany w jednym aucie

Myśleliście, że nic już was nie zdziwi? No to przeczytajcie tę historię. Policjanci z będzińskiej drogówki zatrzymali do kontroli drogowej Opla. Jak się okazało, jego kierowca był pijany. I miał potrójny zakaz prowadzenia. A to dopiero początek czarnej serii.

Jak sprawdzić kontrahenta w branży TSL?

Podstawą każdej współpracy biznesowej jest zaufanie. A nic tak nie wzmaga jego poziomu, jak... kontrola i wcześniejsze sprawdzenie kontrahenta. Jak zweryfikować partnerów z branży TSL? To ważne pytanie, aby nie dać się złapać w oszustwo "na zlecenie transportowe".

REKLAMA

Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

REKLAMA