REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W jaki sposób rząd chce obniżyć koszty budowy dróg w Polsce

PAP
autostrada, droga Fot. Fotolia
autostrada, droga Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Plany budowy dróg w Polsce w kolejnych latach są ambitne, ale brakuje na nich funduszy. Rząd chce zatem obniżyć koszty ich budowy. W jaki sposób?

Chcemy obniżyć koszty budowy dróg, pracuje nad tym specjalnie powołany zespół - powiedział PAP wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Podał, że niektórzy eksperci mówią o możliwości nawet 30-proc. obniżki tych kosztów.

REKLAMA

Zastrzegł, że zaoszczędzone pieniądze trafią na budową innych dróg. Podał, że program budowy dróg krajowych obejmuje zadania szacowane na blisko 200 mld zł, a w planie finansowym programu jest 107 mld zł.

PAP: Na jakim etapie jest realizacja programu budowy dróg krajowych do roku 2023 przyjętego przez poprzedni rząd, czy będą jakieś zmiany w tym programie?

J. Sz.: Czekamy na wyniki generalnego pomiaru ruchu drogowego. To są badania, które prowadzone są na wszystkich drogach krajowy w całej Polsce mniej więcej co 5 lat. W grudniu ubiegłego roku odbyły się kolejne badania i czekamy teraz na wyniki, które powinny w lutym do nas trafić. To będzie bardzo ważne narzędzie do oceny, w jakiej kolejności i które odcinki dróg należy modernizować i budować.

Zobacz też: Dofinansowanie budowy dróg na Mazowszu w 2016 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Chcemy też wykorzystać do analizy takie narzędzie jak badanie modelu ruchu, które pozwala ocenić na ile będzie się rozwijał ruch między poszczególnymi ośrodkami miejskimi i jak będą obciążone poszczególne drogi. Natomiast na pewno chcemy domykać ciągi komunikacyjne, chcemy zakończyć budowę A4, zakończyć budowę A1, czy budować drogę Via Carpatia jako ważną dla nas arterię komunikacyjną. Jest też szereg projektów, o które dopominają się poszczególne obszary Polski.

Program budowy dróg krajowych obejmuje zadania, których wartość została wyszacowana na blisko 200 mld zł natomiast w planie finansowym tego programu jest 107 mld zł. Dlatego pracujemy nad realnym obniżeniem kosztów budowy dróg. Zostały powołane zespoły, są przygotowywane opracowania w tym zakresie.

PAP: Na czym mają polegać oszczędności w budowie dróg?

J.Sz.: Pierwszy obszar to zmiana przepisów dotyczących budowy dróg w Polsce np. tych dotyczących ochrony środowiska. Chodzi nam o to, żeby ustalić razem ze specjalistami od ochrony środowiska jak chronić zwierzęta, ludzi, ale w racjonalny sposób tak, żeby nie wydawać niepotrzebnie pieniędzy. Dzisiaj tak naprawdę nie ma bowiem przepisów, które by określały jak powinny wyglądać, jakie powinny mieć parametry czy w jakich warunkach powinny być instalowane te wszystkie urządzanie dot. ochrony przyrody. Dzisiaj są to najczęściej tzw. dobre praktyki.

Jak rząd zaoszczędzi na budowie dróg w Polsce?

Drugi aspekt to kwestia ustandaryzowania budowy obiektów mostowych. Obecnie mamy taką sytuację, że każdy most jest niejako od początku projektowany. Oczywiście to ciekawie wygląda i są to bardzo ładne konstrukcje, ale to po prostu kosztuje i nas dzisiaj na to nie stać.

Nie ma katalogu obiektów mostowych a taki katalog pozwoliłby na prostsze projektowanie i tańsze wykonawstwo. To potwierdzają wszyscy specjaliści zajmujący się tym tematem.

REKLAMA

Kolejne sprawa to kwestia prowadzenia prac archeologicznych. Obecnie mamy taką sytuację, że prace archeologiczne rozpoczynają się albo tuż przed rozpoczęciem budowy albo niejako prowadzone są w ramach prowadzonych już prac budowlanych, a to często wstrzymuje budowę na kilka miesięcy.

Nie ma powodu, dla którego archeolodzy nie mogliby prowadzić swoich prac już w momencie, kiedy grunt jest wykupowany pod zaprojektowaną drogę. Archeolodzy mają bardzo dobrze skatalogowane miejsca, które chcieliby przebadać i wiedzą gdzie chcieliby prowadzić prace. Również analizujemy różne rozwiązania technologiczne pozwalające obniżyć koszty budowy dróg.

PAP: O ile te działania mogą obniżyć koszty budowy dróg?

J. Sz.: Nie mogę na razie mówić o liczbach, niektórzy jednak twierdzą, że nawet ok. 30 proc. można zaoszczędzić. Czy to rzeczywiście będzie prawdą to się przekonamy. Ale wszyscy eksperci twierdzą, że tutaj obniżanie kosztów jest możliwie. Obecnie pracuje nad tym specjalny zespół.

Zobacz też: Koszt budowy ostatniego odcinka autostrady A4

Chce też powiedzieć jasno, że nie chodzi nam o oszczędzanie na budowie dróg tylko o obniżaniu kosztów ich budowy, a pieniądze w ten sposób zaoszczędzone trafią na budową innych dróg. To nie jest tak, że one wypłyną z branży budowlanej.

PAP: Czy planowane są zmiany w funkcjonowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad?

J. Sz.: Za wcześniej jeszcze, aby o tym mówić. Są propozycje do przeanalizowania takie jak przekształcenie GDDKiA w agencją budowy dróg, czy GDDKiA jako ta instytucja, która zajmuje się utrzymaniem dróg, kwestiami planowania czy tworzenia strategii transportowych. Ale na razie najważniejsze jest dla nas obniżenie kosztów budowy dróg.

PAP: Czy będą powoływane spółki specjalnego przeznaczenia przy budowie dróg?

J. Sz.: Traktujemy to jako jedną z opcji tańszego i efektywnego budowania dróg w Polsce. Prowadzimy prace na ile takie spółki byłyby opłacalne i na jakich odcinkach dróg mogłaby się utrzymać z opłat za ruch.

Rozmawiał Krzysztof Markowski

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]
Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

REKLAMA

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

REKLAMA