REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy powstanie obwodnica Płocka?

PAP
Budowa obwodnicy Płocka ma zostać zakończona w 2018 roku
Budowa obwodnicy Płocka ma zostać zakończona w 2018 roku
GDDKiA

REKLAMA

REKLAMA

Do 2018 roku ma zostać zakończona budowa obwodnicy Płocka. W ramach inwestycji powstać mają dwa odcinki trasy, za łączną kwotę 120 mln zł.

Płock będzie mieć obwodnicę w 2018 roku

Do 2018 r. Płock (Mazowieckie) planuje dokończyć budowę obwodnicy miasta. To dwa odcinki trasy, które z wykorzystaniem środków unijnych z perspektywy 2014-20, mają powstać kolejno w latach 2016-17 oraz 2017-18. Łączny koszt inwestycji to ponad 120 mln zł.

REKLAMA

Pierwszy odcinek obwodnicy Płocka, prowadzący od dróg krajowych nr 60 i 62 do drogi wojewódzkiej nr 567 o długości 1,6 km oddano do użytku w listopadzie 2014 r. Koszt jego budowy wyniósł 43 mln zł, z czego 30 mln zł zrefinansowano ze środków unijnych, jeszcze w ramach poprzedniej perspektywy 2007-13.

Dokończenie przedsięwzięcia, czyli budowa drugiego odcinka trasy o długości ok. 2,1 km oraz trzeciego o długości 2,3 km, pozwoli na całkowite wyprowadzenie z Płocka ruchu pojazdów ciężarowych, w tym z ładunkami niebezpiecznymi, ułatwi połączenie z kompleksem rafineryjno-petrochemicznym PKN Orlen i terenami przemysłowymi miasta, położonymi w rejonie tamtejszego lotniska Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej oraz z drogą krajową nr 60 w kierunku Ciechanowa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Środki przeznaczone na kontynuowanie tej strategicznej dla Płocka inwestycji zostały zapisane w uchwalonym już budżecie miasta na 2016 r., który zamyka się kwotą blisko 848 mln zł - w sumie na inwestycje przewidziano tam 188 mln zł, z czego 103 mln zł to środki własne samorządu, natomiast pozostała część ma pochodzić z dotacji z UE.

Jak poinformował w środę PAP wiceprezydent Płocka Jacek Terebus, na dokończenie budowy obwodnicy w budżecie miasta na 2016 r. zarezerwowana została kwota ponad 52 mln zł, na którą składa się 20 proc. wkładu własnego samorządu i 80 proc. środków unijnych, pochodzących z nowego Regionalnego Programu Operacyjnego woj. mazowieckiego.

„Czekamy obecnie na uruchomienie środków unijnych. Mamy sygnały, że może to nastąpić na przełomie pierwszego i drugiego kwartału. To jest dla nas bardzo dobra prognoza, gdyż w zasadzie jesteśmy już gotowi na rozpisanie przetargu, który obejmowałby oba etapy inwestycji. Jej harmonogram wyglądałby w ten sposób, że do końca 2017 r. chcielibyśmy wybudować drugi odcinek obwodnicy, a trzeci realizowany byłby po części równolegle, od 2017 do 2018 r.” – oświadczył Terebus.

Dodał, że wartość całego przedsięwzięcia, czyli obu odcinków obwodnicy, szacowana jest łącznie na ponad 120 mln zł, przy czym najkosztowniejszy będzie ostatni etap, w ramach którego powstanie w sumie pięć dużych obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty i mosty.

Terebus przypomniał, że drugi i trzeci odcinek obwodnicy Płocka realizowany będzie w ramach Regionalnych Inwestycji Terytorialnych (RIT), czyli autorskiego projekt samorządu Mazowsza, zaakceptowanego przez Komisję Europejską, którego głównym celem jest równomierny rozwój regionu poprzez inwestycje o znaczeniu subregionalnym. Maksymalny poziom dofinansowania unijnego poszczególnych przedsięwzięć prowadzonych z wykorzystaniem tego instrumentu może wynieść do 80 proc. kosztów.

Jak zaznaczył Terebus, termin dokończenia budowy obwodnicy Płocka planowany na 2018 r. to jeden z wymogów Komisji Europejskiej, która wyznaczyła tzw. +kamienie milowe+ przy realizacji przedsięwzięć w ramach perspektywy 2014-20. „Przygotowując RIT należało wskazać zadania, które będą w tym czasie wykonane. To one będą dla Komisji Europejskiej w stosunku do płockiego samorządu sprawdzeniem właściwego zaawansowania inwestycji i właściwego wydatkowania środków” – wyjaśnił.

Terebus przyznał, że w przypadku ewentualnego opóźnienia w uruchomieniu środków unijnych, Płock i tak rozpocznie budowę drugiego odcinka obwodnicy w 2016 r. z wykorzystaniem środków własnych, ale zakres i harmonogram całości inwestycji, z uwzględnieniem jej trzeciego, ostatniego etapu, będzie musiał być wówczas poddany korekcie.

Pod koniec 2014 r. porozumienie w sprawie RIT (wtedy projekt określany był jako Regionalny Instrument Terytorialny) podpisały władze Płocka oraz jedenastu okolicznych samorządów, w tym powiatów płockiego, gostynińskiego i sierpeckiego, a także gmin Słupno, Radzanowo, Stara Biała, Nowy Duninów i Łąck oraz miasta: Gąbina, Sierpc i Wyszogród. W ramach RIT planowanych jest kilkanaście inwestycji strategicznych oraz mniejszych przedsięwzięć, jak np. rewitalizacja nabrzeży Wisły w Płocku i Wyszogrodzie, rewitalizacja najstarszej części Gąbina czy budowa ścieżek rowerowych, w tym wokół Jeziora Zdworskiego, największego naturalnego zbiornika wodnego na Mazowszu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Za 175 niezapłaconych mandatów skonfiskowali mu SUV-a. Choć dalej nim jeździ...

    60-latek z Florencji idzie na rekord. W ostatnich latach dostał 175 mandatów. Opiewają one na kwotę ponad 30 tys. euro. Żadnej z grzywien jednak nie opłacił. Dlatego skonfiskowali mu SUV-a.

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Powód? Tym są zachowania kierowców

    Rowerzyści boją się jeździć po ulicy. Czasami jednak nie mają innego wyjścia... Dobra informacja mimo wszystko jest taka, że jazda rowerem w Polsce staje się coraz bezpieczniejsza. Tak przynajmniej twierdzą statystyki.

    Dziś jest statystycznie najbardziej "wypadkowy" dzień tygodnia. To w piątki na drogach ginie nawet 270 osób

    Piątek, piąteczek, piątunio? Ukochany dzień Polaków niestety bezpieczny nie jest. W 2023 r. w każdy piątek miało miejsce średnio 3555 wypadków. W zdarzeniach tych ginęło średnio 268 osób, a 4091 odnosiło obrażenia. Czemu tak się dzieje?

    Mandaty dla kierowców po nowemu. Pojawi się możliwość wznowienia postępowania. Dziś to niemożliwe

    Dziś mandatu karnego praktycznie nie da się uchylić. Po podpisaniu staje się ostateczny. Od lat mówiono o tym, że sytuacja odbiera kierowcom prawo do obrony. MS wreszcie wysłuchało apeli i zapowiada zmiany. Pojawi się możliwość wznawiania postępowania mandatowego.

    REKLAMA

    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    REKLAMA