REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Budowa obwodnicy Czarnowąsów - kiedy koniec?

Budowa obwodnicy Czarnowąsów - kiedy koniec? Fot. Fotolia
Budowa obwodnicy Czarnowąsów - kiedy koniec? Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Aż osiemnastu wykonawców zgłosiło się do przetargu na budowę obwodnicy Czarnowąsów (woj. Opolskie). Kiedy według założeń inwestycja ma zostać zrealizowana?

18 firm chce podjąć się budowy obwodnicy miejscowości Czarnowąsy (Opolskie), jednej ze strategicznych inwestycji woj. opolskiego. Szacunkowy koszt tej inwestycji to 160 mln zł. Budowa obwodnicy ma się zacząć jeszcze w tym roku, a zakończyć w roku 2017.

REKLAMA

Informację o liczbie oferentów zainteresowanych tą inwestycją podano na wtorkowej konferencji prasowej zarządu woj. opolskiego. Członek zarządu Tomasz Kostuś podkreślił, że jest to największe i najważniejsze zadanie drogowe regionu, które ma być zrealizowane do 2017 r.

Zobacz też: Rząd przyjął Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023

Dyrektor departamentu infrastruktury i gospodarki opolskiego urzędu marszałkowskiego Bartłomiej Horaczuk w rozmowie z PAP tłumaczył, że obwodnica ta jest przede wszystkim elementem korytarza transportowego północ-południe biegnącego przez Opolszczyznę, a podstawowe kryterium realizacji tej inwestycji związane jest z natężeniem ruchu na tym odcinku, który według badań z 2010 r. wynosił 12 tys. pojazdów na dobę. Horaczuk dodał, że w tym roku badanie natężenia ruchu jest powtarzane. „Spodziewamy się, że obecnie ruch okaże się jeszcze większy, niż pięć lat temu” – dodał wyjaśniając, że wynika to m.in. z tego, że „Opole rozwija się mocno w kierunku północnym".

Obwodnica Czarnowąsów ma pomóc także rozwiązać problemy komunikacyjne związane z dojazdem do rozbudowywanej Elektrowni Opole.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kostuś poinformował na wtorkowej konferencji, że cała inwestycja składać ma się z dwóch części: budowy fragmentu obwodnicy od węzła drogowego przy ul. Sobieskiego do granic miasta Opola i od granicy Opola w stronę Dobrzenia Wielkiego.

Tłumaczył, że aby skoordynować obie części we wtorek sejmik woj. opolskiego podjął uchwałę, która umożliwi realizację tego zadania przez jednego inwestora i jednego wykonawcę. „To milowy krok do tego, by w sposób terminowy tę inwestycję wykonać” – mówił. Dodał, że na podstawie tej uchwały marszałek woj. opolskiego będzie też mógł podpisać umowę z prezydentem Opola na przekazanie przez prezydenta kwoty 8,5 mln zł jako wkładu miasta w inwestycję. Uchwałę ws. przekazania tej kwoty woj. opolskiemu rada miasta Opola podjęła w lipcu.

Zobacz też: Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 r. - 110 inwestycji w Małopolsce  

REKLAMA

Kostuś zaznaczył, że procedura przetargowa dotycząca budowy obwodnicy Czarnowąsów trwa. Wyjaśnił, że oferty 18 potencjalnych wykonawców będą teraz oceniane pod względem formalno-prawnym. „Dopiero po takim ich przefiltrowaniu nastąpi drugi etap procedury, gdy zwrócimy się do oferentów o propozycje cenowe” – dodał i zaznaczył, że zarząd woj. opolskiego chciałby, aby wykonawca został wyłoniony najpóźniej do końca października. „Pierwsze prace przy budowie obwodnicy Czarnowąsów powinny się rozpocząć w listopadzie” – dopowiedział.

Marszałek woj. opolskiego Andrzej Buła dodał, że po ocenie formalnej ofert potencjalni wykonawcy, którzy zostaną zakwalifikowani, otrzymają tzw. ślepe kosztorysy, pomiary i specyfikację istotnych warunków zamówienia. „Wtedy będą składać ofertę cenową. Prawdopodobnie będą mieli na to ok. miesiąca” – dodał Buła zaznaczając, że projekt obwodnicy jest już gotowy.

Trasa obwodnicy rozpocznie się od węzła drogowego na ul. Sobieskiego w Opolu przy północnej obwodnicy miasta na drodze krajowej 45, a kończyć się będzie włączeniem do drogi wojewódzkiej 454 między miejscowościami Czarnowąsy i Borki pod Opolem.

REKLAMA

W ramach inwestycji ma być m.in. wybudowane 5,3 km dróg, zbudowane sześć skrzyżowań, w tym pięć rond. Powstaną też cztery wiadukty, jeden most - nad rzeką Mała Panew; jak też np. ekrany akustyczne, ledowe oświetlenie, miejsce kontroli pojazdów ze stanowiskiem do ważenia. Przebudowana będzie także istniejąca infrastruktura - m.in. sieć wodociągowa, ciepłownicza, gazowa, kanalizacja sanitarna czy sieć elektroenergetyczna.

Horaczuk poinformował, że budowa obwodnicy, jako projekt strategiczny woj. opolskiego, będzie realizowana tzw. w procedurze pozakonkursowej. „Pula środków na to zadanie została uzgodniona z KE przy negocjacjach dotyczących Regionalnego Programu Operacyjnego woj. Opolskiego” – wyjaśnił.

Szacunkowy koszt inwestycji to 160 mln zł. Dofinansowanie unijne ma wynieść 85 proc., czyli 136 mln zł, a wkład własny z budżetu woj. opolskiego to 24 mln zł. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

Polskie Porsche 911. Na świecie jest tylko jeden egzemplarz

Wiedzieliście o tym, że Polacy tworzą unikalne Porsche 911? Zajmuje się tym firma Indecent. Jej nowe auto o oznaczeniu 005 powstało na bazie generacji 991. To jedyny taki egzemplarz na świecie.

Przegląd roweru na wiosnę. Co trzeba sprawdzić i jak przygotować rower do sezonu?

Wiosna to czas, w którym z garaży i piwnic kierowcy wyprowadzają rowery. Przed rozpoczęciem eksploatacji jednośladu warto jednak upewnić się, że jest on gotowy na sezon. Co trzeba sprawdzić w rowerze na wiosnę? Oto opis przeglądu krok po kroku.

Nowa Dacia Spring to elektryk i jedno z najtańszych aut na rynku w Polsce!

Marka zaprezentowała cennik nowej Dacii Spring. Ten startuje od 76 900 zł. Przy tej cenie Spring jest nie tylko najtańszym elektrykiem w Polsce. To także jeden z najtańszych fabrycznie nowych samochodów w kraju.

REKLAMA

Nawet 100 tys. zł za każdego pasażera na gapę. Tyle kosztuje przewóz nielegalnych imigrantów do Wielkiej Brytanii

Nawet 50 tys. zł za każdego nielegalnego imigranta. Tyle zapłaci zarówno kierowca, jak i jego pracodawca. Co gorsze, drakońską karę może zapłacić także ten przewoźnik, który przewiezie "pasażera" nieświadomie. Choć jest sposób na zmniejszenie kary.

Umowa leasingu tylko na piśmie? To już przeszłość. No może prawie... Czy zmieni się też kwestia wykupu auta?

Umowę leasingu musi być spisana na piśmie. Pod rygorem nieważności. Takie przepisy obowiązują od 24 lat. I teraz mogą się zmienić. Pojawił się projekt ustawy, który zezwoli na elektroniczne zawieranie takich umów. To oznacza sporo większą wygodę transakcji.

Komu, komu... Ostatnie egzemplarze GR Yaris do wzięcia w Polsce. Pula powoli się kończy

Nowa Toyota GR Yaris tania nie jest. Kosztuje co najmniej 214 900 zł. Powstaje jednak w limitowanej serii, a do tego oferuje 280-konny silnik. To prawdziwy sportowiec! Zakup tego auta może zatem stanowić gratkę. A jest ku temu jeszcze okazja. Być może ostatnia.

Kiedy pieszy nie ma pierwszeństwa na pasach?

Polskie przepisy przewidują przypadki, w których pieszy wcale nie ma pierwszeństwa na przejściu dla pieszych. Dziś je zatem omówimy. Wskażemy także, jaki pieszy może dostać mandat za wymuszenie pierwszeństwa na pasach.

REKLAMA

Nissan Qashqai 2024. Lifting japońskiego hitu sprzedaży stawia na nowości technologiczne

Trzecia generacja Nissana Qashqaia po 3 latach obecności rynkowej otrzymuje delikatny lifting. Zmiany stylistyczne? To początek. Bo tu ważniejsza jest technologia. Auto dostanie m.in. nową kamerę 360 stopni 3D, asystenta głosowego Google czy możliwość zdalnych płatności Google Pay.

Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

REKLAMA