REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Plan rządu - do 2023 r. 100 mld złotych na drogi

Rząd planuje wydać 100 mld złotych na drogi
Rząd planuje wydać 100 mld złotych na drogi
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Jednym z priorytetów rządu jest poprawa bezpieczeństwa na polskich drogach. Zgodnie z planami rządu, do 2023 r. Polska wyda 100 mld złotych na budowę nowych drógr.

Bezpieczeństwo na drogach jest dla nas priorytetem - mówiła w Legionowie premier Ewa Kopacz. Przypomniała, że rząd chce do 2023 r. wydać na budowę dróg i autostrad ok. 100 mld zł. Oceniła też, że obowiązujące od maja zaostrzone kary dla "piratów drogowych" przynoszą efekty.

REKLAMA

"Bezpieczeństwo na drogach jest bardzo ważne. Dla nas jest priorytetem" - podkreślała premier podczas wizyty w Centrum Szkolenia Policji w Legionowie. Nawiązując do obowiązujących od 18 maja przepisów zaostrzających kary dla piratów drogowych i pijanych kierowców, oceniła, że ich efekty są wyraźne.

Zobacz też: Konsultacje społeczne dot. projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023

REKLAMA

Premier powołała się przy tym na dane statystyczne dot. wypadków za czerwiec bieżącego roku i ubiegłego roku. Wynika z nich, że w czerwcu br. o ok. 600 spadła liczba wypadków, a o 76 - liczba osób, które w nich zginęły. "Życie ludzkie nie ma ceny, zwalnianie, zdjęcie nogi z gazu (w związku ze zmianami - PAP) powoduje, że dziś czujemy się bezpieczniej na naszych drogach" - powiedziała.

Premier zapewniła równocześnie, że rząd chce podejść do poprawy bezpieczeństwa w sposób kompleksowy. Jak przypomniała, ma temu służyć tzw. trójpak drogowy, w skład którego wchodzą: Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014 -2023, Program Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-2020 oraz Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na drogach samorządowych na lata 2016-2020.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Chcemy pokazać, że nasze działania nie są tylko i wyłącznie w obszarze kodeksu, ale także w obszarze naprawiania i podnoszenia jakości polskich dróg" - powiedziała. Przypomniała, że tylko na budowę dróg i autostrad rząd zamierza wydać ok. 100 mld zł.

REKLAMA

"Będziemy też likwidować miejsca niebezpieczne na drogach, czyli modernizować te zidentyfikowane, niebezpieczne miejsca. Na to przeznaczyliśmy od roku 2016 od 300 do 600 mln zł. Niezależnie od tego, chcemy też walczyć z fotoradarami mobilnymi na drogach gminnych i powiatowych, tam gdzie włodarze gmin uznali, że to jest fajny sposób na reperowanie budżetu. My mówimy: poprawiajcie bezpieczeństwo na tych swoich drogach gminnych i powiatowych, ale poprzez realizowanie programu, na który chcemy wydać wcale niebagatelną kwotę - 5 mld zł" - dodała Kopacz.

Zapowiedziała też, że w piątek zostanie przegłosowana ustawa, która pozbawi m.in. posłów, senatorów, sędziów, możliwości zasłaniania się immunitetem przy wykroczeniach drogowych. "Dochodzimy do wniosku, że na drogach nie ma równych i równiejszych, jak ktoś ma za ciężką nogę i stanowi zagrożenie dla innych, to musi ponieść takie same konsekwencje jak każdy użytkownik pojazdu na drodze" - powiedziała.

Zobacz też: Nowe odcinki dróg objęte viaTOLL

Projektowana zmiana zakłada, że przyjęcie mandatu karnego albo uiszczenie grzywny za wykroczenia przeciwko bezpieczeństwu i porządkowi w komunikacji przez prokuratora, posła, senatora, RPD, GIODO lub szefa IPN automatycznie stanowiłoby oświadczenie o wyrażeniu przez niego zgody na pociągnięcie go do odpowiedzialności w tej formie. Oznacza to, że osoby te mogłyby zapłacić mandat drogowy w momencie zatrzymania przez służby drogowe.

Obecnie jest tak, że zgodę na to musi najpierw wyrazić: w przypadku posła, RPD, GIODO i szefa IPN - Sejm, w przypadku senatora - Senat, a jeśli chodzi o prokuratora (również prokuratora generalnego) - sąd dyscyplinarny.

Z kolei wiceminister infrastruktury i rozwoju Paweł Olszewski, który towarzyszył Kopacz w Legionowie przypomniał, że w przyszłym tygodniu sejmowa komisja ma przyjąć rozwiązanie dające większe przywileje pieszym.(PAP)

pru/ mhr/ woj/

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dłuższa trasa elektrykiem: ładowanie auta przestaje być problemem bo sieć stacji zaczyna się pokrywać z siecią Biedronki

Wkrótce ruszając w dalszą trasę samochodem elektrycznym i szykując plan podróży łatwiej będzie wybrać market Biedronki na trasie na przerwę połączoną z ładowaniem auta niż przeglądać samą sieć dostępnych stacji ładowania. Biedronka we współpracy z firmą Powerdot stara się w szczególności wypełniać nowymi stacjami ładowania wszelkie białe plamy polskiej elektromobilności.

Blisko milion pasażerów. Tylu w 2023 r. przewiozły wąskotorówki. Nie wiedzieliście, że takie pociągi jeszcze jeżdżą?

Koleje wąskotorowe po latach zapomnienia znów stają się popularne w Polsce. W 2023 r. podróżowało nimi ponad 948 tys. osób. To prawie dwukrotnie więcej niż przed 10 laty. A to nie koniec ciekawych statystyk.

Mitsubishi się rozpędza. Nowy ASX stał się właśnie starym ASX-em. Na rynku zadebiutuje nowsza wersja

Mitsubishi szykuje się do liftingu nowego ASX-a. Samochód w zmienionej formie zadebiutuje w Polsce już jesienią tego roku. Tak, dobrze zgadliście. W tle nowego ASX-a nadal powiewać będzie francuska flaga. A metod modernizacji można upatrywać w poliftingowym Capturze.

Gęstszy olej w starym silniku? To popularny mit wśród kierowców. Ile w nim prawdy?

Auto ma spory przebieg? Zatem do silnika trzeba wlać gęstszy olej. To ma wydłużyć jego żywotność. Tak przynajmniej mówi popularny wśród kierowców mit. Okazuje się jednak, że efekt może być zupełnie odwrotny. Mechanicy i specjaliści z rynku mechanicznego ostrzegają.

REKLAMA

Znamy cenę nowych tablic rejestracyjnych. Będą droższe od starych. A i tak nie dostanie ich każdy kierowca

1 czerwca 2024 r. w Polsce pojawią się nowe tablice rejestracyjne. Żółte oznaczenia z czerwonymi literami będą przeznaczone do czasowej rejestracji samochodów osobowych przeznaczonych do zawodów sportowych. Ile będzie kosztować ich wydanie?

MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

REKLAMA

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

REKLAMA