REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Łódź stawia na wielopoziomowe parkingi

Łódź stawia na wielopoziomowe parkingi. Fot. Fotolia
Łódź stawia na wielopoziomowe parkingi. Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Władze Łodzi stawiają na budowę w centrum wielopoziomowych parkingów dla kilku tysięcy samochodów. Tego typu rozwiązanie stosuje się w wielu europejskich miastach.

Magistrat planuje wybudowanie parkingów dla kilku tysięcy pojazdów w ścisłym centrum Łodzi. We wtorek rozpoczął się nabór do dialogu technicznego, który ma wyłonić najlepszą technologię i wykonawcę pierwszego parkingu na ok. 350 miejsc przy ul. Nawrot.

REKLAMA

Zobacz też: Ruch w miastach zostanie ograniczony?

Planowana sieć wielopoziomowych parkingów w centrum Łodzi

Sieć wielopoziomowych parkingów w centrum Łodzi ma powstać w ramach planu rewitalizacji obszarowej. Budowa pierwszego - przy ul. Nawrot 3/5 ma zacząć się w przyszłym roku. Pozostałe lokalizacje to ul. Jaracza, Rewolucji 1905 r., Zachodnia 66/68. Wszystkie znajdują się w sąsiedztwie ul. Piotrkowskiej.

REKLAMA

Jak wyjaśnił dyrektor Biura ds. Rewitalizacji i Rozwoju Zabudowy Miasta Marcin Obijalski, budowa i utrzymanie parkingów nie udawały się wcześniej, ponieważ kapitał prywatny nie był w stanie wygenerować dochodów, które uczyniłyby inwestycję opłacalną.

"Dlatego rozpatrujemy różne formuły realizacji parkingów, m.in. tryb koncesji, partnerstwo publiczno-prywatne. Ogłaszamy nabór do dialogu technicznego. W ramach rozmów z firmami zainteresowanymi budową parkingów będziemy chcieli ustalić najlepszą technologię" - dodał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz też: Płatne autostrady mogą wspomóc budżet Państwa

REKLAMA

Parkingi umiejscowione w lukach pomiędzy kamienicami - zdaniem Obijalskiego - nie będą raczej betonowymi konstrukcjami, jakie znamy np. z centrów handlowych. Preferowane będą konstrukcje lekkie, parkingi karuzelowe, działaniem przypominające windy. "Chcemy poznać możliwości technologiczne oraz rekomendacje tych, którzy takie parkingi już zrealizowali. Potem przeprowadzimy nabór partnera prywatnego, który parking wybuduje i będzie jego operatorem. Miasto wniesie do partnerstwa działkę" - wyjaśnił.

Według dyr. Biura ds. Rewitalizacji, grunt pod parking pozostanie własnością miasta, co pozwoli na uniknięcie niebezpieczeństwa spekulacji gruntami oraz ryzyka, że po sprzedaży gruntu parking nie powstanie. Dodał, że tego typu nadużycia już się w Łodzi zdarzały, a ponieważ w przypadku planowanych parkingów chodzi o atrakcyjne działki w ścisłym centrum, władze miasta chcą zmniejszyć ryzyko, że przez kilka następnych lat miałyby one pozostać niezagospodarowane.

Władze Łodzi - kierując się doświadczeniami m.in. Wrocławia i Krakowa - nie planują budowy parkingów podziemnych. Zdaniem Obijalskiego są to inwestycje bardzo drogie i kosztowne w utrzymaniu, które w innych miastach sprawiają problemy z bilansowaniem się "na zero".

Zobacz też: Bezpośrednia likwidacja szkód w transporcie samochodowym - zmiany w OC

Parkingi podziemne są zbyt drogie

"Koszt wybudowania jednego miejsca na parkingu podziemnym wynosi 100 tys. zł, czyli na 300 miejsc firma wykłada 30 mln zł, a stopa zwrotu jest z pewnością kilkudziesięcioletnia, a więc firmy w to nie wchodzą i dlatego m.in. nie powiodły się plany takiej inwestycji przy Placu Komuny Paryskiej. Przy parkingu kubaturowym żelbetowym - przy najdroższej opcji - koszt miejsca parkingowego spada do 50 tys. zł, a przy lekkich konstrukcjach stalowych nawet do 20 tys. zł" - podkreślił rzecznik prezydent Łodzi Marcin Masłowski.

Magistrat planuje, że pierwszy parking powstanie na niezabudowanej działce przy ul. Nawrot 3/5. Szacuje się, że będzie on dysponował 350-550 miejscami parkingowymi na kilku kondygnacjach. Miejsce znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie ul. Piotrkowskiej, zabytkowej dawnej fabryki Wigencja, do której po rewitalizacji przeniesie się Teatr Pinokio, a także centrum przemysłów kreatywnych OFF Piotrkowska.

Zobacz też: Wypadek pożyczonym autem bez polisy OC

"Założenie jest takie, że miasto nie dołoży ani złotówki do budowy parkingów, chcemy, aby sfinansował to kapitał prywatny. Utrzymywanie parkingów byłoby kolejnym obciążeniem dla budżetu miasta, dlatego my dajemy grunt i bierzemy na siebie pewne ryzyko formalne związane np. z pozwoleniami na budowę" - powiedział Obijalski.

Magistrat szacuje, że w strefie wielkomiejskiej Łodzi istnieje zapotrzebowanie na kilka tysięcy miejsc parkingowych. Plany zakładają budowę ok. 6-8 parkingów na ok. 500 miejsc. (PAP)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Ten Opel spala tylko 5 litrów benzyny na 100 km. Ruszają zamówienia na hybrydową Astrę. Ile kosztuje?

    Opel Astra L wykonuje kolejny krok w stronę eko-mobilności. Właśnie stała się hybrydą, a właściwie to lekką hybrydą. Oferuje 136 koni mocy i spalanie wynoszące tylko 5 litrów. Ile kosztuje Astra Hybrid w Polsce?

    Nie tylko na pasach. Tu pieszy ma pierwszeństwo... wszędzie. Niebieski znak zmienia wszystko. Lepiej go poznaj

    Niebieski znak informuje kierowcę o tym, że wjechał właśnie do strefy zamieszkania. A tu reguła jest jedna. To królestwo pieszego. To on ma pierwszeństwo. Choć szczególne zasady ruchu nie ograniczają się tylko do tego wymogu.

    "Rzucimy jeszcze okiem na oponki" Od tych słów często zaczyna się poważny problem kierowców. Mandaty za opony do 3 tys. zł

    Policjant podczas kontroli drogowej może sprawdzić nie tylko dokumenty pojazdu. Równie dobrze może przyjrzeć się oponom. Co to jednak oznacza w praktyce? To ważne pytanie w momencie, w którym rozpoczyna się sezon wymiany opon na letnie.

    Stan techniczny roweru. Za jakie usterki kierowca może dostać mandat w 2024 r.?

    Koła się kręcą, a więc rower jest sprawny? No właśnie nie. Cykliści przed rozpoczęciem sezonu powinni sprawdzić stan techniczny pojazdu. Przy czym kluczowy jest jeden element. Wyładowana bateria może bowiem kosztować kierującego nawet 3000 zł.

    REKLAMA

    Tracą prawo jazdy za prędkość w mieście, ale nie mają go jak odzyskać przez długie miesiące. Paradoks po wyroku TK

    Kierowca za przekroczenie prędkości w mieście o więcej niż 50 km/h stracił prawo jazdy. Teoretycznie, bo decyzji nie potwierdził starosta. W takim przypadku kierujący trafia w próżnię. Bo prawa jazdy nie ma i nie wiadomo, kto miałby mu oddać dokument. W efekcie zakaz obowiązuje dużo dłużej, niż zakładane w prawie 3 miesiące.

    Oto cennik nowej Dacii Duster III. Za auto trzeba zapłacić co najmniej 79 900 zł. Sprzedaż właśnie ruszyła

    Trzecia generacja Dacii Duster oficjalnie wchodzi do polskiej sieci sprzedaży. Marka wskazała cennik dla roku 2024. Za rumuńskiego SUV-a trzeba zapłacić minimum 79 900 zł. Od tej wartości zestawienie jednak dopiero startuje.

    Małe pojazdy elektryczne miejską przyszłością? Tak twierdzi polska firma

    Polski producent małych pojazdów elektrycznych zaczynał od pojazdów dla... seniorów. Dziś jest jedną z najbardziej popularnych marek pojazdów elektrycznych w Europie. Czy sukces firmy oznacza, że małe pojazdy elektryczne są miejską przyszłością?

    Idzie wiosna. A to oznacza, że na drogach robi się... coraz bardziej niebezpiecznie

    Wiosna za pasem. To dobra wiadomość dla kierowców? I tak, i nie. Tak, bo poprawiają się warunki drogowe. Nie, bo wiosną wcale bezpieczniej nie jest. To od wiosny właśnie zaczyna rosnąć ilość wypadków na drogach. Sprawdźcie, czemu tak się dzieje.

    REKLAMA

    Dostałeś drogową pocztówkę z Warszawy? Nie wskażesz kierowcy auta, a grozi ci 8 tys. zł mandatu

    Pocztówki ze stolicy potrafią być naprawdę drogie. Szczególnie te wysłane jako zdjęcie z fotoradaru. Znak X postawiony nie w tym miejscu, może podwyższyć karę nawet do 8000 zł. Za co należy się tak wysoka grzywna? Za niewskazanie kierującego.

    Jeździsz rowerem po mieście? O tym pamiętaj!

    Niektórzy na rowerze jeżdżą przez cały rok, inni przesiadają się dopiero jak robi się cieplej. Przepisy obowiązują wszystkich, dlatego warto je znać, zwłaszcza, gdy się korzysta z roweru w mieście. Za niektóre przewinienia może grozić mandat. 

    REKLAMA