Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Część pieniędzy z zaoszczędzonego Janosikowego na Mazowszu pójdzie na remonty dróg

Część pieniędzy z zaoszczędzonego Janosikowego na Mazowszu pójdzie na remonty dróg. fot. Fotolia
Część pieniędzy z zaoszczędzonego Janosikowego na Mazowszu pójdzie na remonty dróg. fot. Fotolia
To dobra wiadomość dla wszystkich mieszkańców Mazowsza. W przyszłym roku województwo zapłaci mniejszą opłatę tzw. Janosikowego. W rezultacie część zaoszczędzonych pieniędzy przeznaczy na remonty dróg.

Ponad 100 mln zł, które Mazowsze zaoszczędzi w 2015 roku na Janosikowym będzie przeznaczone na remonty dróg czy dofinansowanie instytucji oświatowych i kulturalnych - zapowiedział w rozmowie z PAP marszałek województwa mazowieckiego Adam Struzik.

Struzik powiedział, że urząd marszałkowski pracuje obecnie nad autopoprawką do projekt budżetu na 2015 r., w której uwzględnione zostanie mniejsze obciążenie Janosikowym w przyszłym roku.

Według starego systemu województwo mazowieckie miało zapłacić w przyszłym roku ok. 500 mln zł Janosikowego. W październiku resort finansów przesłał do samorządów wytyczne, zgodnie z którymi wpłata Mazowsza w 2015 roku miała wynieść 372 mln zł.

Mazowsze zaoszczędzi na Janosikowym

Następnie w efekcie nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego - którą na początku listopada podpisał prezydent Bronisław Komorowski - danina ta obniżona została jeszcze o ok. 100 mln zł. W związku z tym, województwo będzie musiało w przyszłym roku zapłacić 271 mln zł Janosikowego, czyli o ponad 200 mln zł mniej w stosunku do pierwotnego założenia, które wynikało jeszcze starego systemu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W takiej sytuacji urząd marszałkowski zapowiadając autopoprawkę do projektu budżetu wskazywał, że musi poczekać na wytyczne z resortu finansów dot. wysokości Janosikowego, które w przyszłym roku Mazowsze będzie musiało zapłacić.

Ministerstwo Finansów pytane przez PAP, czy urząd rzeczywiście musi czekać na takie wytyczne odpowiedziało m.in., że w pracach parlamentarnych nad przepisami noweli ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego dotyczącymi wyliczenia wpłat województw na 2015 r. uczestniczyli również przedstawiciele województwa mazowieckiego. "W trakcie posiedzeń były prezentowane skutki finansowe projektu, w tym wysokość wpłat do budżetu państwa województwa mazowieckiego w 2015 r. Istnieje więc możliwość samodzielnego wyliczenia na rok 2015 kwoty wpłat województwa mazowieckiego do budżetu państwa z przeznaczeniem na część regionalną subwencji ogólnej dla województw" - poinformowało MF.

Zobacz też: Kiedy skończą budować obwodnicę Marek?

Struzik przyznał, że zarząd nie będzie czekał na takie wytyczne, a stosowna autopoprawka do projektu budżetu województwa na 2015 rok jest przygotowywana. Pytany na jakie cele zostaną przeznaczone "zaoszczędzone" pieniądze z Janosikowego poinformował, że m.in. na remonty dróg na Mazowszu, które pilnie potrzebują naprawy. "Będziemy też starali się po części zasypać dziury budżetowe, które pojawiły się chociażby w stosunku do instytucji kulturalnych, które były na granicy wydolności" - dodał. Marszałek województwa wskazał, że na dotacje będą mogły również liczyć instytucje oświatowe.

Na razie zgodnie z obecnym projektem budżetu, w 2015 roku dochody województwa mazowieckiego planowane są w wysokości ponad 2,5 mld zł, a wydatki na poziomie blisko 2,47 mld zł. Mazowsze chce z podatków dochodowych uzyskać w przyszłym roku 1,48 mld zł, z czego dochód z PIT ma wynieść 262 mln zł, a z CIT 1,22 mld zł. Ma być to odpowiednio o 7,78 i 3,23 proc. więcej w stosunku do 2014 r.

Jak wynika z ustaleń sejmiku poprzedniej kadencji, do 15 grudnia br. musi się odbyć pierwsze czytanie projektu budżetu województwa na 2015 r. Następnie projekt wraz z poprawkami zostanie złożony do oceny komisji sejmikowych. Jako ostateczny termin przyjęcia budżetu wyznaczono 31 stycznia 2015 r.

Rozwiązania zawarte w nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, a co za tym idzie obniżenie wpłaty Janosikowego obowiązywać będą jednak tylko w 2015 roku, a nie jak pierwotnie zakładano w 2015 i 2016 roku.

Struzik zapowiedział, że będzie nadal współpracował z posłami, aby ponownie złożyć projekt ustawy, która regulowałaby kwestie wpłat województwa mazowieckiego do budżetu państwa. Zapowiedział, że nowy projekt powinien zostać przygotowany jeszcze w grudniu. Zwrócił uwagę, że kwestie Janosikowego powinny być rozwiązane do połowy przyszłego roku, czyli do czasu kiedy opracowywany jest budżet państwa na 2016 rok.

Marszałek województwa mazowieckiego zapowiedział ponadto zamiar zgłoszenia inicjatywy ustawodawczej dotyczącej "algorytmu podziału składki zdrowotnej na wojewódzkie oddziały NFZ".

"W tym też jest problem. Od 2009 r. kiedy wprowadzono nowy algorytm mamy olbrzymie problemy. Tu nie chodzi tylko o jednostki, dla których samorząd województwa jest organem prowadzącym, ale wszystkie szpitale mają problemy z niepłaconymi niewykonaniami, są olbrzymie transfery do innych województw. Na przykład Janosikowe w 2013 roku wynosiło ok. 650 mln zł, to Janosikowe bis czyli transfer składki zdrowotnej - 1,3 mld zł. To wszystko razem powoduje, że województwo jest drenowane nadmiernie" - zaznaczył.

Zobacz też: Czy Niemcy wprowadzą opłaty za przejazd autostradami?

Co to jest Janosikowe?

Janosikowe to system subwencji, który polega na przekazywaniu przez bogatsze samorządy części dochodów na rzecz biedniejszych. W marcu Trybunał Konstytucyjny orzekł, że przepisy o Janosikowym dot. województw są niezgodne z konstytucją, gdyż nie gwarantują województwu zachowania istotnej części dochodów na realizację własnych zadań. Zgodnie z wyrokiem przestaną one jednak obowiązywać dopiero po 18 miesiącach od ogłoszenia orzeczenia. (PAP)

mick/mok/

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: PAP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    DS 7 Rivoli E-Tense 4x4 300. Bo SUV może być... artystyczny!

    Czy DS 7 jest pretensjonalny? W żadnym razie! Czy jest nietuzinkowy? W stu procentach. A lifting jedynie podkreślił wartości tego rodzinnego SUV-a. Chociaż sprawdźcie na własne oczy.

    Test: DS 7 po liftingu. Wersja E-Tense 4x4 300 jest szybka jak... hot-hatch!

    Choć jest 5-osobowym SUV-em z 555-litrowym bagażnikiem, oferuje 300 koni i może jeździć... za darmo! A to dopiero początek ciekawostek dotyczących testowego przeze mnie DS 7 po liftingu w wersji E-Tense 4x4 300.

    Sejmowa komisja przeciw poprawkom do projektu zniesienia opłat za państwowe autostrady

    Sejmowa Komisja Infrastruktury nie poparła poprawek zgłoszonych podczas drugiego czytania do projektu dot. zniesienia opłat za państwowe autostrady. Jedna z nich miałby skutkować zdjęciem opłat ze wszystkich autostrad w Polsce.

    Używane Audi A4 B8. Awarie, wady, ceny, opinie

    Używane Audi A4 to marzenie przeciętnego Polaka. Szczególnie gdy mówimy o generacji B8. Auta są przystępne cenowo. Tylko czy z technologicznego punktu widzenia nie stanowią zakupowej miny? Sprawdźmy, co psuje się w używanych sedanach i kombi z Niemiec.

    Tajemnica różnic cenowych samochodów używanych. Co ma największy wpływ?

    Na cenę samochodów używanych najbardziej wpływa przebieg, historia serwisowa i historia szkodowa. Cena dwóch identycznych modeli z tego samego rocznika na rynku wtórnym bywa różna o ponad 20%.

    Używany Opel Astra K. Awarie, wady, ceny, opinie

    Kompaktowy Ople starzeje się z godnością. Przynajmniej pod względem stylistyki. Czy to samo można powiedzieć o technologii? Dziś sprawdzimy czy używany Opel Astra K psuje się i jakie ma słabe punkty.

    Auto na wodór - „elektryk” z wydajniejszym magazynem energii. Plusy i minusy wodoru w motoryzacji

    Czy samochody napędzane wodorem są realną alternatywą dla aut elektrycznych? Jakie są plusy i minusy technologii wodorowej w motoryzacji?

    Toyota Tacoma 2024. Pick-up z 331-konną hybrydą. Niestety nie dla Polski...

    Potężny pick-up z mocną hybrydą pod maską. To musi być Toyota Tacoma 2024. Dobra informacja jest taka, że auto wygląda i zapowiada się świetnie. Zła jest taka, że oficjalnie nie trafi do Polski.

    Efekt zmiany przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych? Raczej odwrotny...

    Rządzący mocno chwalili się zmianą przepisów dotyczących pierwszeństwa pieszych na pasach. Tyle że czas pokazuje, iż kierunek mógł być błędny. Bo poprawy bezpieczeństwa pieszych nie widać w statystykach.

    Polski kamper jest hitem. To oczywiście Volkswagen Grand California

    Kamper Volkswagen Grand California powstaje w polskiej fabryce Volkswagena we Wrześni. I pisząc o tym, mamy spore powody do dumy. Zainteresowanie tym autem bowiem stale rośnie na całym świecie.

    Samochód dla mamy. Czyli jakie auta kupują Polki?

    Zbliżający się Dzień Matki stał się okazją do sprawdzenia, jakie są motoryzacyjne preferencje Polek kupujących używane auta. Co wynikło z analizy? Mamy w Polsce są wyjątkowo praktyczne.

    Elektryczna turbosprężarka w Mercedesach AMG. Jak działa? I co daje?

    Mercedes ma ciekawy prezent dla właścicieli nowych modeli z serii AMG. Mowa o elektrycznej turbosprężarce. Ta jest inspirowana wynalazkiem stosowanym przez zespół F1 Mercedes-AMG Petronas.

    Początek roku 2023 najbezpieczniejszy w historii. Stał się drogowy cud?

    Niecałe 3900 wypadków drogowych i 360 ofiar śmiertelnych w sytuacji, gdy jeszcze niedawno notowano dwa razy wyższe wyniki. Z czego wynikają tak optymistyczne statystyki w I kw. 2023 roku?

    Jak się kupuje auto w AAA Auto? "Nie mam Twojego samochodu. I co mi zrobisz?"

    Dziś opowiem o tym, jak się kupuje auto w AAA Auto. Będzie to jednak opowieść bez happy endu. Bo choć wybrałem pojazd i zadatkowałem go, sieci nie przeszkodziło to w jego sprzedaży innej osobie...

    UNESCO wypromuje rower jako środek transportu. Z inicjatywy Polski!

    Z inicjatywy Polski Rada Wykonawcza UNESCO przyjęła decyzję w sprawie promowania roweru jako uniwersalnego środka transportu - "Bicycle For All – Bicycle for sustainable and healthy lifestyles” ("Rower dla Wszystkich – Rower dla zrównoważonego i zdrowego stylu życia”).

    Ile kosztuje serwis klimatyzacji w 2023 roku?

    Klimatyzacja – to słowo, które na wiosnę zaczyna dominować w rozmowach kierowców. Część musi zrobić serwis klimy, a część zdiagnozować jej problemy. Ile to kosztuje? Sprawdźcie.

    Jeep Wrangler 4XE Sahara. Srebrny lakier i hybryda plug-in pod maską

    Jeep Wrangler swoim kształtem przywodzi na myśl końcówkę lat 80. XX wieku. I do twarzy mu z tym! Wersja aktualnie sprzedawana w Europie ma jednak hybrydę plug-in pod maską. Jak wygląda ten model? Sprawdźcie w naszej galerii.

    Test: Jeep Wrangler 4XE Sahara. Klasyczny wygląd i hybryda plug-in pod maską

    Wygląda jak Wrangler, ale nie jeździ jak Wrangler. Ma bowiem 381 koni mocy i osiąga 100 km/h w 6,4 sek. To zasługa hybrydy plug-in. Ta w Jeepie jest błogosławieństwem czy przekleństwem?

    Korytarz życia: przepisy, obowiązki i kary. Co musisz wiedzieć?

    Korytarz życia jest od grudnia roku 2019 obowiązkiem kierowców w Polsce. Tylko że jak pokazuje praktyka, z obowiązku tego kierujący nie zawsze się wywiązują... Przypomnijmy zatem, co warto widzieć w tym temacie.

    Astra kombi GSe w sprzedaży. Ma 225 koni i... tania nie jest

    W polskich salonach można już składać zamówienia na Opla Astrę Sports Tourer GSe. Przestronne kombi otrzymało nieco sportową stylizację i aż 225-konny napęd. Rodzinna Astra jest hybrydą plug-in.

    Ceny samochodów w Polsce. Wiemy, kto statystycznie wydaje najwięcej na auto!

    Osoby, które ukończyły 55 rok życia, decydują się na najdroższe auta, a utrzymująca się inflacja pogłębia różnicę w cenach wybieranych aut pomiędzy nimi i najmłodszym pokoleniem. Starsi klienci są też otwarci na bardziej nowoczesne rozwiązania.

    Używana Dacia Duster II. Awarie, wady, ceny, opinie

    Polacy go pokochali. Masowo kupują Dustery II jako nowe i używane. Czy w przypadku modeli z drugiej ręki jest się czego bać? Przyjrzymy się trwałości rumuńskiego SUV-a w dzisiejszym materiale.

    Jak dobrać opony do samochodów elektrycznych i hybrydowych?

    Samochody elektryczne i hybrydowe mają swoje wymagania. Trakcyjnie te są związane nie tylko z tarciem, ale i większą masą. Dziś opowiemy zatem jak dobrać do nich odpowiednie opony.

    Europejczycy chcą elektryków. Tylko czy rynek sprosta zainteresowaniu?

    Wielkie ambicje, gorzej z możliwościami. Tak można podsumować rynek aut elektrycznych. Zapotrzebowanie na surowce niezbędne do ich produkcji wzrośnie do 2030 roku nawet 14-krotnie! Dziś nie jesteśmy w stanie zapewnić takich dostaw.

    Czy tu można wyprzedzić? Odpowiedź daje sygnalizator S-4

    Linia przerywana, a do tego dwa czerwone iksy i zielona strzałka. Czy kierujący widząc takie zestawienie znaków drogowych, może wyprzedzić inny pojazd? To bardzo dobre pytanie. Odpowiedź nie jest taka oczywista.