REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sekundniki przy sygnalizatorach - zmniejszają korki?

Korek uliczny./ Fot. Fotolia
Korek uliczny./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Sekundniki przy sygnalizatorach mają upłynnić ruch w mieście. Czy faktycznie rozładowują korki?

Sekundniki kontra Inteligentny System Transportu

Największe polskie miasta zmagają się z odwiecznym problemem korków. Inwestują w rozwiązania, które mają zagwarantować im rozładowanie ruchu na drogach. Na przełomie maja i czerwca, specjaliści z portalu korkowo.pl zbadali prędkość na drogach trzech największych Polskich miast, starając się  porównać działanie sekundników i ITS. Która z metod jest skuteczniejsza?

REKLAMA

Zobacz też: Drony będą sprawdzać jakość dróg w Polsce?

ITS, czyli inteligentny system transportu (Intelligent Transport Systems), jest wprowadzany w życie systematycznie od 2012 roku. Jest to system, który zsynchronizowany z sygnalizacją świetlną ocenia natężenie ruchu na drodze i dostosowuje do niego czas przejazdu przez poszczególne skrzyżowania. Wcześniej kilka miast, w tym Wrocław, wprowadziło na swoje ulice sekundniki odliczające czas do zmiany światła na skrzyżowaniach. Po pierwszych wdrożeniach ITS we Wrocławiu sekundniki zostały przeniesione do bardziej oddalonych od centrum części miasta (działają na głównych drogach wjazdowych i wyjazdowych z Wrocławia oraz w w dalszej odległości od centrum (5-15 km). W ścisłym centrum wszystkich zbadanych miast, Wrocławia, Poznania i Krakowa, funkcjonują ITSy badające natężenie ruchu i na jego podstawie wydłużające lub skracające czas przejazdu oraz dające pierwszeństwo pojazdom komunikacji miejskiej. To jednak sekundniki wydają się być bardziej lubiane przez kierowców – wśród internautów wybuchła burza na wieść o planach ich usunięcia, a po miastach, których ulice nigdy ich nie widziały, do dziś krążą legendy o ich cudownym działaniu. Eksperci portalu Korkowo.pl postanowili sprawdzić, w jaki sposób obecność sekundników wpływa na prędkość na drogach.

ITS nie jest tak skuteczny jak zakładano?

Okazało się, że na obszarze działania ITS, czyli w promieniach 0-2 km oraz 2-5 km od centrum, prędkość poruszania się samochodów we wszystkich miastach jest podobna. W promieniu do 2 km od centrum wynosi ona około 30 km/h, a w promieniu 2-5 km od centrum 38 km/h. Natomiast w godzinach popołudniowych w rejonach bardziej oddalonych od centrum Wrocławia ruch jest wyraźnie szybszy od pozostałych dwóch miast. Średnia prędkość w rejonie 5-10 km od centrum wynosiła we Wrocławiu 52 km/h, a w promieniu 10-15 km od centrum aż 57km/h! Dla porównania w innych miastach prędkości te były dużo niższe – w promieniu 5-10 km prędkość w poznaniu wynosiła 45 km/h, a w Krakowie 48 km/h. W promieniu 10-15 km natomiast średnia prędkość z jaką porusza się pojazd w Poznaniu to 52 km/h, a w Krakowie 50 km/h. Widać więc, że różnice sięgają nawet 7 km/h i mogą być uznawane za ważne dla przejezdności miasta.

Zobacz też: Którą autostradę wybrać? Ile czasu można zaoszczędzić?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tabela 1: Średnie prędkości godziny 6-18

Odległość od centrum Wrocław Poznań Kraków
0-2 km  28 km/h 30 km/h 29 km/h
2-5 km 37 km/h 38 km/h 38 km/h
5-10 km 52 km/h 45 km/h 48 km/h
10-15 km 57 km/h 52 km/h 50 km/h

Źródło: Korkowo.pl

Wygląda więc na to, że ITS działa, lecz nie przynosi spektakularnych efektów. We wszystkich miastach prędkość po jego zastosowaniu kształtuje się podobnie. Natomiast na terenie w którym stosowane są sekundniki we Wrocławiu, szybkość poruszania się pojazdów znacznie przyspiesza w porównaniu do pozostałych miast. Dlaczego więc nie można stosować sekundników również w centrum? Według ekspertów wespół z ITSem mogły by one kreować zagorzenie – ITS oznacza brak stałej długość przejazdu przez skrzyżowanie, co oznacza że sekundniki te mógłby nie zdążyć dostosować się do inteligentnych systemów zmiany świateł.

Źródło: materiały prasowe Korkowo.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moto
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MAN stworzy ciężarówkę z napędem wodorowym. hTGX nie będzie miał ogniwa paliwowego. On będzie spalać wodór

Nowa ciężarówka MAN hTGX zadebiutuje w 2025 r. Będzie to pojazd wyposażony w silnik spalinowy. Jego paliwem stanie się wodór. Ciągnik ma mieć zastosowanie specjalne. Czemu jednak MAN nazywa go pojazdem bezemisyjnym?

Jak podróżować z przyczepą kempingową? Jak się przygotować na taki wyjazd?

Pokój hotelowy z widokiem na jezioro i wraz z serią osobistych drobiazgów? Proszę bardzo! To jednak z zalet podróżowania z przyczepą kempingową. Sezon na takie wyjazdy właśnie w Polsce startuje. Warto zatem podpowiedzieć, jak kierowca może się do niego przygotować.

Wielkie zmiany dla kierowców w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim. Obejmą m.in. DTŚ

Rząd szykuje wielkie zmiany dla kierowców. Wyznaczył odcinki dróg w Gliwicach, Częstochowie i Tomaszowie Mazowieckim, które stracą status dróg krajowych. Nowelizacja, która wejdzie w życie 1 stycznia 2025 r., obejmuje m.in. legendarną Drogową Trasę Średnicową. Szlaki te wyjdą spod zarządu GDDKiA. Co to oznacza?

Nowy zakład bieżnikowania opon w Polsce. Handlopex wykorzysta technologię Bridgestone

Handlopex uruchamia zakład bieżnikowania opon używanych w Kleszczelach. Ten każdego roku rocznie będzie produkował ok. 12 000 opon bieżnikowanych w technologii Bandag. Technologii Bandag, która została opracowana przez Bridgestone.

REKLAMA

1,4 mld zł na autobusy z KPO. Nowy nabór dofinansuje nie tylko zakup autobusów elektrycznych

Ministerstwo infrastruktury ogłasza drugi nabór w konkursie autobusowym. Dostępna jest pula 1 403,5 mln zł. Za tą kwotę z KPO ma zostać sfinansowany zakup 372 autobusów. I nie muszą być one zeroemisyjne.

Kolejne podwyżki dla kierowców. Po cichu zmieni się stawka za psychotesty. Co z badaniami lekarskimi i przeglądami?

Do listy zmian, którą można zatytułować "seria podwyżek dla kierowców", spokojnie da się dopisać kolejną. Ministerstwo zdrowia planuje właśnie zmianę ceny badań psychologicznych. Ta wzrośnie o jedną trzecią. Ile zapłacą kierowcy? I kiedy stawka wzrośnie?

Test: Nissan Ariya e-4ORCE 394 KM. To hot-SUV o napędzie elektrycznym

Elektryczny SUV nie kojarzy się z emocjami? Pomyślicie tak tylko dlatego, że jeszcze nigdy nie jeździliście prawie 400-konną Ariyą. Z tym autem niewiele modeli sportowych ma szansę podczas startu spod świateł. A to nie koniec jej zalet.

Wielki potencjał zielonej logistyki, na który długo jeszcze poczekamy [ESG w logistyce 2024-2030]

REKLAMA

Będą nowe stawki za badania psychologiczne kierowców

Ministerstwo Zdrowia chce podnieść stawkę za badania psychologiczne kierowców. Aktualna stawka obowiązuje już dekadę. Ile ma wynosić nowa?  

Polski rynek ze wzrostami sprzedaży w 2024 r. Auta osobowe drożeją, a dostawcze... tanieją

Blisko 50 tys. fabrycznie nowych aut osobowych. Na tyle został wyceniony rynek w Polsce w marcu. Lider? Ten jest tylko jeden. Pozycję zachowuje Toyota.

REKLAMA