Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Letnie rekordy wypadków drogowych. Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

Beesafe
Ubezpieczenia
Jak jeździć, by uniknąć wypadku? Czy w sierpniu 2021 r. zostanie pobity „rekord” wypadków na drogach?
Jak jeździć, by uniknąć wypadku? Czy w sierpniu 2021 r. zostanie pobity „rekord” wypadków na drogach?
Wypadki. Połowa wakacji za nami. W ubiegłym roku to właśnie sierpień był miesiącem z niechlubnym rekordem największej liczby wypadków. W tym roku w pierwszej połowie letniego sezonu urlopowego liczba zgłoszonych w ramach assistance spraw była wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Czy w 2021 r. idziemy na kolejny rekord? Jak jeździć, by uniknąć wypadku?

Mniej rozsądni latem?

Tuż przed wakacjami 62% Polaków planowało letni urlop, a trzy czwarte z nich chciało spędzić go w kraju[1]. Czy letni klimat przysłania nam zdrowy rozsądek? Można by tak powiedzieć, bo to właśnie w sierpniu na przestrzeni całego zeszłego roku policja odnotowała najwięcej wypadków[2]. Jak będzie w tym roku? Na przykładzie danych Global Assistance Polska należącego do grupy VIG widać, że w pierwszej połowie tegorocznych wakacji (25.06-19.07) liczba zgłoszonych spraw wzrosła w porównaniu do poprzedniego roku o niemal 20%, a w porównaniu z 2019 r. o ponad 30%[3]. Również o blisko jedną trzecią zwiększyła się liczba holowań oraz zapotrzebowanie na auta zastępcze[4]. O ile potrzeba zapewnienia aut zastępczych – wg danych Global Assistance Polska – od 2019 r. wzrastała proporcjonalnie o ok. 13% rocznie, liczba holowań w 2019 i 2020 r. utrzymywała się prawie na równym poziomie, a w 2021 r. wzrosła niemal o 30%[5].

Oczywiście na wzrost liczby zgłoszonych w ramach assistance spraw i potrzebnych interwencji mogło wpłynąć wiele czynników. Większa dynamika zmian w bieżącym roku w zestawieniu z ubiegłym niż przy porównywaniu roku 2020 z 2019 może wynikać np. z większego otwarcia Polaków w tym roku na wyjazdy niż podczas pierwszych wakacji w trakcie pandemii. Te dane to też jednak przede wszystkim znak ostrzegawczy i przypomnienie o wysokich statystykach wypadków w okresie letnim, wynikających ze zwiększonego ruchu w związku z wakacyjnymi wyjazdami. Potraktujmy je jako przestrogę.

W 2020 r. to właśnie w sierpniu policja odnotowała największą liczbę wypadków w skali roku. Było ich 2595, w ich wyniku zmarło 239 osób, a 3 078 zostało rannych. Na jakie przewinienia warto się wyczulić, aby nie powtórzyć tego „rekordu”[6]?

Ustąp pierwszeństwa i zrezygnuj z gazu (też tego podwójnego!)

W całym 2020 r. do prawie 21 tys., czyli niemal 90% wszystkich wypadków drogowych, doszło z winy kierujących pojazdami[7]. Wśród ich głównych przyczyn królowało nieustępowanie pierwszeństwa przejazdu, które doprowadziło do ponad 27% kolizji[8]. Tuż za tą kategorią – z wynikiem 26% – uplasowało się niedostosowanie prędkości do warunków ruchu[9]. Sierpień 2020 r., poza ogólną najwyższą liczbą wypadków, był też miesiącem, w którym policja najczęściej jako sprawców odnotowywała osoby prowadzące pod wpływem alkoholu.

Uważaj na pieszych

Choć wg policyjnych danych dot. ubiegłego roku piesi przyczyniają się do wypadków szczególnie zimą, również latem warto być czujnym na ich obecność na drogach i w ich pobliżu. To potrzebne, żeby w porę dostrzec niebezpieczeństwo i natychmiast zareagować, np. gdy ktoś wejdzie na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem, w miejscu niedozwolonym lub na czerwonym świetle albo nagle wyłoni się zza innego auta. Policyjny raport przestrzega też przed sytuacjami, w których pieszy leży, siedzi, klęczy czy stoi na jezdni, ponieważ skutki takich wypadków są najtragiczniejsze – w prawie co drugim z nich w 2020 r. zginął człowiek[10]. Wśród kategorii wypadków najechanie pieszego było drugą najczęściej występującą w 2020 r., więcej było jedynie zderzeń pojazdów w ruch.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotuj się na nieprzewidziane sytuacje

Podczas wakacyjnych podróży mogą zaskoczyć nas różne nieprzewidziane zdarzenia, nie tylko wypadki. Dla swojego bezpieczeństwa oraz spokoju warto przypomnieć sobie zasady pierwszej pomocy, ale i pomyśleć o ubezpieczeniu i tym, co zrobić w przypadku problemów z samochodem. Rozwiązaniem dla ostatniej kwestii może być np. assistance. Pomoc w ramach assistance nie musi obejmować jedynie naprawy lub holowania w związku z wypadkiem na drodze, może dotyczyć też innych awarii, braku paliwa, zniszczonej opony czy nawet sytuacji, w której np. zatrzaśniemy w aucie kluczyki.

Unikaj godzin szczytu i odpocznij przed trasą

Na nasze bezpieczeństwo podczas podróży może mieć wpływ także dzień oraz pora, w której się przemieszczamy. W miarę możliwości najlepiej unikać czasu, kiedy ruch jest największy, bo to właśnie wtedy najczęściej dochodzi do wypadków. Potwierdzają to dane policyjne – w 2020 r. najwięcej wypadków odnotowano w piątki (16,7% ogółu)[11]. Jeśli chodzi o godziny, to według statystyk potencjalnie najbardziej niebezpieczny jest przedział między godz. 13.00 a 19.00.

Paradoksalnie kolizjom najczęściej towarzyszą dobre warunki atmosferyczne. W takich okolicznościach kierujący czują większy komfort jazdy, co często jest przyczyną rozwijania przez nich większych prędkości i zmniejszenia uważności. Bywa to widoczne także w przypadku jednostajnych tras, jak autostrady, gdzie czasem prowadzącym zdarza się zaśnięcie. Wyciągając wnioski z ubiegłorocznych danych spróbujmy zadbać o to, by w sierpniu 2021 r. jedyny rekord, jaki padnie, był rekordem najmniejszej liczby wypadków.

Damian Andruszkiewicz, Członek Zarządu Beesafe

********

[1] Krajowy Rejestr Długów Biura Informacji Gospodarczej, raport „Turystyczne plany Polaków w pandemii” - VI 2021 r.
[2] Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2020 roku – 2021 r.
[3] [4] [5]Global Assistance Polska, dane własne – VII 2021 r.
[6] [7] [8] [9] [10] [11]Komenda Główna Policji Biuro Ruchu Drogowego, Wypadki drogowe w Polsce w 2020 roku – 2021 r.

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Wymiana opon na letnie 2023. Kiedy, jak i za ile? Sprawdźmy

    Wymiana opon na letnie 2023, czyli dziś przygotujemy dla kierowców tabletkę wiedzy na ten temat. Kiedy zmienić opony, o czym pamiętać i ile to kosztuje w 2023 roku?

    Czy można dostać mandat z kamery? I to na kilka sposobów

    Czy można dostać mandat z kamery? Oczywiście że tak. Co więcej, sposobów zdobywania nagrań służby mają co najmniej kilka. Poznajmy je.

    Mitsubishi L200 2024. Tak będzie wyglądać nowe wcielenie pick-up`a

    Mitsubishi L200 2024, czyli kolejna generacja modelu ujrzy światło dzienne jeszcze w tym roku lub na początku kolejnego. Co wiadomo o modelu?

    Volkswagen ID.2all. Tak będzie wyglądać elektryczne Polo?

    Volkswagen ID.2all zapowiada koncepcję dostępnej, elektrycznej mobilności dla Europejczyków. Jest rozmiarów modelu Polo. Trafi zatem do segmentu B.

    Przewoźniku - dopilnuj nowego obowiązku, jeśli nie chcesz stracić zezwolenia

    Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.

    SCT Warszawa. Warszawscy rodzice chcą ostrzejszych restrykcji

    SCT w Warszawie powstanie. Siedem postulatów wobec władz Warszawy wystosowała wspólna inicjatywa rodziców i ruchów społecznych. O co wnoszą?

    Mercedes GLB 2023. Lifting mocno delikatny. Zmian zbyt wiele nie ma

    Mercedes GLB 2023, czyli SUV niemieckiej marki przeszedł właśnie lifting. Co zmieniło się w modelu? Zmian prawie nie widać. To dobrze czy źle?

    Samochód do strefy czystego transportu. O czym pamiętać kupując auto używane?

    Samochód do strefy czystego transportu to pojęcie, którym Polacy interesują się coraz mocniej. O czym powinien pamiętać podczas zakupu mieszkaniec SCT?

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa...

    Kolizji mniej, ale likwidacja szkód coraz droższa? To zdanie idealnie opisuje zeszłoroczną sytuację na rynku ubezpieczeń komunikacyjnych.

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart. PHEV z rajdowym sznytem. Tylko sznytem

    Mitsubishi Eclipse Cross Ralliart to nowa wersja japońskiego coupe SUV-a napędzanego hybrydą plug-in. Zmiany? Te dotyczą tylko stylizacji. Szkoda...

    Mercedes GLA 2023. Mały SUV z Niemiec przeszedł drobny zabieg

    Mercedes GLA 2023, czyli mniejszy z niemieckich SUV-ów przeszedł lifting. W jego ramach nieznacznie zmienił się design, ale i paleta silników.

    Toyota Hilux powstała w 1968 roku. Kończy właśnie 55 lat!

    Toyota Hilux zadebiutowała na rynku w roku 1968. A więc jak nietrudno policzyć, powoli zbliża się do wieku emerytalnego. Tyle że pick-up ani myśli się zatrzymywać!

    Abarth 695 Tributo 131 Rally. Pięćsetka z duszą Ferrari

    Abarth 695 Tributo 131 Rally waży nieco ponad 1,1 tony, a ma 180 koni. Jest sportowy, agresywny i oferuje rasowy dźwięk wydechu. To nie samochód, to spełnienie marzeń kierowcy.

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally. Ta miłość jest toksyczna. I dobrze mi z tym!

    Test: Abarth 695 Tributo 131 Rally jest cudowny, ale nie idealny. Wad mu nie brakuje. Tak samo jak charakteru zresztą. Tym mógłby obdzielić auta w połowie dzielnicy.

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego. Tańszy, ale nie tani sposób na marzenia

    Land Rover Classic Defender 90 z Lego trafi do sprzedaży 1 kwietnia 2023 roku. Auto po złożeniu wygląda po prostu cudownie! Niestety model będzie kosztować 1149,99 zł.

    Polskie drogi są dziurawe. Nawet 40 proc. wymaga remontu!

    Polskie drogi są dziurawe. Jak duża jest skala zjawiska? Potężna! Nawet 9000 km jezdni w naszym kraju pilnie wymaga remontu.

    BMW serii 5 G60. Wersja M5 będzie... elektryczna! Piekło zamarzło?

    BMW serii 5 G60 szykuje się do rynkowego debiutu. Marka przekazuje zatem pierwsze informacje o modelu. A te brzmią dość rewolucyjnie.

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? DHL kupiło właśnie pięć Volvo FM Electric

    Elektryczne ciężarówki w Polsce? Powoli stają się elementem drogowego krajobrazu. A zakupy DHL nie ograniczają się do pięciu Volvo FM Electric.

    Kręci nas recykling. Oponeo i druga odsłona jego akcji

    Kręci nas recykling? Oponeo ma zamiar dokładnie dziś odpalić drugą edycję swojej akcji. W jej ramach będzie sprzątać odpady i sadzić drzewa.

    Pechowy kolor samochodu, czyli kolory o największej szkodowości

    Pechowy kolor samochodu? Dziś mamy listę kolorów aut z największym ryzykiem szkody. Zestawienie jest naprawdę ciekawe.

    Continental PremiumContact 7. Nowość letnia z Niemiec

    Continental PremiumContact 7 dopracowuje kwestią trakcji na mokrej nawierzchni. Ale nie tylko! Nowy model ogumienia można zamawiać już dziś.

    Goodyear Urbanmax Commuter, czyli opona dla autobusów

    Goodyear Urbanmax Commuter to opona przeznaczona do autobusów z napędem konwencjonalnym, hybrydowym, jak i elektrycznym.

    Zakup samochodu przez internet? Trochę tak. Od sieci zaczynają się poszukiwania

    Zakup samochodu przez internet? 80 proc. nabywców nowych aut i prawie 100 proc nabywców używanych poszukiwania zaczyna w internecie.

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Obydwaj mają problem

    Zdał egzamin na prawo jazdy za brata. Teraz konsekwencje poniosą obydwaj. Grozić im może kara nawet do 3 lat pozbawienia wolności.

    Postęp na rynku opon. Przed jakimi wyzwaniami stoją producenci?

    Postęp na rynku opon. Bo na przestrzeni ostatnich dwóch trzech dekad zmieniły się nie tylko oczekiwania kierowców, ale i samochody.