REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Współczesne diesle praktycznie... nie tworzą smogu!

Współczesne diesle praktycznie... nie tworzą smogu!
Współczesne diesle praktycznie... nie tworzą smogu!
Materiały prasowe Mercedes

REKLAMA

REKLAMA

Badania ADAC pokazują, że współcześnie stosowane filtry cząstek stałych emitują aż 90 proc. sadzy ze spalin. W ten sposób gazy wydechowe diesla stają się czystsze niż... miejskie powietrze!

Silniki diesla kilka lat temu trafiły pod lupę władz Unii Europejskiej. Czy to było jednak słuszne? Jeżeli mówimy o jednostkach znanych z lat osiemdziesiątych i początku dziewięćdziesiątych, z pewnością stanowisko takie byłoby prawidłowe. Każdy pamięta tumany czarnego dymu, które wydobywały się z ich rur wydechowych podczas przyspieszania. Dziś jednak mówienie o najwyższej toksyczności diesla jest nieco krzywdzące. Szczególnie że silniki są wyposażone w szereg ekologicznych kagańców, które sprawiają że okazują się bardziej łagodne dla środowiska m.in. od benzyniaków.

REKLAMA

Nowoczesny diesel wysoce toksyczny? Wątpliwe!

REKLAMA

Gdzie dowody? Wystarczyło popatrzeć na gamy samochodowych marek zaraz po wprowadzeniu standardu badania spalin WLTP - benzyniaki poznikały z oferty modeli segmentu C i D. Czemu? Nie były w stanie osiągnąć dobrych wyników podczas badania. Diesle natomiast poradziły sobie wyśmienicie. Co o tym decyduje? Technologia napędu wysokoprężnego była dopracowywana pod kątem emisji spalin od końca lat dziewięćdziesiątych. A to dało inżynierom ponad dwie dekady na stworzenie skutecznych rozwiązań. A lista wprowadzonych innowacji jest długa. Diesle są doładowane, mają precyzyjne układy wtryskowego, a do tego filtr cząstek stałych i konwerter katalityczny.

Przykład? Mercedes jeszcze w roku 1985 wprowadził na rynek pierwszy filtr DPF. Od roku 2005 stał się on absolutnym standardem w silnikach wysokoprężnych sprzedawanych przez markę z gwiazdą z logo. Jak wykazały badania niemieckiego ADAC, DPF jest w stanie ograniczyć ilość wydalanych z silnika cząstek stałych aż o 90 proc. A w ten sposób spaliny mogą się stać czystsze niż... powietrze w centrum dużego miasta. A to jeszcze nie koniec. Bo za emisję cząstek stałych w postaci pyłów odpowiadają nie tylko samochody.

Silniki produkują tylko… 7 proc. cząstek stałych!

REKLAMA

Mercedes przywołał wyniki badań niemieckiej agencji ochrony środowiska. Organizacja przyjrzała się węzłowi komunikacyjnemu Neckartor w Stuttgarcie, a testy jasno pokazały, że w tym miejscu silniki spalinowe odpowiadają za wygenerowanie zaledwie 7 proc. wszystkich cząstek stałych. 73 proc. cząstek trafia do powietrza za sprawą... samego ruchu pojazdów. Te są unoszone z powierzchni jezdni przez przejeżdżający samochód (w tym także elektryczny). Rodzaj napędu ma zatem marginalne znaczenie, a toksyczność powietrza dużo bardziej można ograniczyć chociażby czyszcząc jezdnię.

Przykład oczywiście nie oznacza, że rozwój technologiczny na rynku motoryzacyjnym można zatrzymać. To bardziej casus pokazujący, że obarczanie samochodów czy diesli pełną winą za stan powietrza jest dużym nadużyciem. Co więcej, działania mające na celu ograniczenie emisji szkodliwych związków powinny się stać bardziej globalne i poza modyfikacją napędów konwencjonalnych oraz promowaniu e-silników, powinny zawierać też serię innych rozwiązań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Zagraniczny kierowca taxi w Polsce. Wiecie, że ponad połowa posiada wyższe wykształcenie?

    Zagraniczni kierowcy taxi w Polsce stali się standardem. Za kierownicami zasiadają głównie Ukraińcy, Białorusini i Gruzini. Aby ich poznać, FreeNow przeprowadziło badanie ankietowe wśród 1500. z nich.

    Ile zarabiają kierowcy zawodowi w Polsce?

    Dziś porozmawiamy o kierowcy samochodu ciężarowego lub autobusu w Polsce. Ile zarabiają? Oraz jak ich zarobki rosły na przestrzeni ostatnich lat?

    AFIR już obowiązuje. I stanowi potężne wyzwanie. Całe szczęście nie dla kierowców

    AFIR brzmi groźnie. Czy jednak kierowcy w Polsce mają się czego bać? Oni tak właściwie nie. Nowe rozporządzenie stanowi wyzwanie, ale dla operatorów pracujących na rynku elektromobilności. Stawia ambitne cele.

    Dziś wielka akcja policji "Pomiar prędkości". Na drogi ruszy cały sprzęt pomiarowy. Noga z gazu!

    Policja będzie dziś prowadzić wielką akcję "Pomiar prędkości". Na drogach pojawi się praktycznie cały dostępny sprzęt. Widać będzie mierniki stacjonarne, nieoznakowane i oznakowane radiowozy, a do tego będą prowadzone kaskadowe pomiary prędkości.

    REKLAMA

    Im więcej samochodów elektrycznych w Polsce, tym więcej musi być stacji ładowania – nowe prawo już działa

    Unia Europejska już dawno uznała, że główną barierą pożądanego tempa przyrostu samochodów elektrycznych jest gęstość stacji ładowania. W przeciwieństwie do konwencjonalnych pojazdów, dla których stacje paliw budowane są już od ponad stulecia, stacje obsługi dla elektryków trzeba zbudować błyskawicznie.

    Stacje ładowania elektryków (min. 400 kW) co 60 km do 2025 roku. Przepisy AFIR już weszły w życie - czy dadzą spodziewane efekty?

    W sobotę 13 kwietnia 2024 r. weszło w życie unijne rozporządzenie ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które nakłada na państwa członkowskie obowiązek rozbudowy sieci ładowania pojazdów elektrycznych. Nowe regulacje stawiają ambitne cele przed Polską i pozostałymi krajami UE oraz stanowią istotny krok w rozwoju zeroemisyjnego transportu. Aby dostosować się do nowych przepisów, działania Polski powinny być skoncentrowane na współpracy interesariuszy w taki sposób, aby zwiększać liczbę stacji ładowania o odpowiedniej mocy i zapewniać im szybkie przyłącze do sieci. 

    Ile kosztuje hybrydowa Dacia Jogger? Rumuńska nowość w polskich salonach

    Rumuńska marka stawia na technologię. To widać nie tylko po nowym Dusterze, ale i starszych modelach. Przykład? W Polsce debiutuje właśnie Dacia Jogger Hybrid 140. Ile kosztuje ta mocno rodzinna hybryda?

    Ten samochód jest wart 6,3 mln, ale... sztuk! On też był jednym z pionierów rynku SUV-ów

    Poprzednika zaprojektował sam Giorgetto Giugiaro. Twórcy Golfa II nie mieli zatem łatwego zadania. Historia pokazuje jednak, że wywiązali się z niego w stu procentach. Bo drugi etap ewolucji był ważnym elementem legendy kompaktowego Volkswagena.

    REKLAMA

    Nowe paliwo pojawi się w Polsce. Wielka zmiana na stacjach benzynowych od 1 maja

    Już 1 maja na polskich stacjach paliw pojawi się kolejna rewolucja. Z dystrybutorów zacznie płynąć nowe paliwo. Nowe, czyli tak właściwie to jakie? I czy ma to coś wspólnego np. z wycofywaniem się z E10? Sprawdźmy.

    Test: Nissan X-Trail 1.5 VC-T MHEV. To niby tylko zwykły, benzynowy X-Trail. Jednak zwykły nie jest

    To miał być zwykły X-Trail, ale mimo wszystko taki zwykły nie jest. Bo standardowy benzyniak moim zdaniem stanowi soczewkę. Soczewkę, która uwydatnia tylko zalety tego SUV-a. Przy tym teście warto jednak zadać pewne pytanie. Czy rodzinny Nissan nie jest trochę zbyt drogi?

    REKLAMA