Strefa czystego transportu została uruchomiona dzięki ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Jest to pomysł rządu na walkę ze smogiem za sprawą ograniczenia ruchu samochodowego w miastach, które zmagają się z największym zanieczyszczeniem powietrza. Wjazd do takich stref będą miały pojazdy zasilane gazem ziemnym, energią elektryczną lub napędzane wodorem. Niestety auta z silnikami hybrydowymi nie zakwalifikowano jako pojazdy ekologiczne i objęto zakazem wjazdu do czystych stref. Pojedynczymi wyjątkami, samochodów, które będą mogły wjechać i poruszać się po strefach czystego transportu pomimo posiadanego klasycznego napędu spalinowego są pojazdy należące do mieszkańców tych stref lub pełniące funkcję taksówek czy służące do zaopatrzenia.
Zobacz również:
Władze Krakowa, postanowiły wykorzystać nowe przepisy i wprowadzić pierwszą w Polsce strefę czystego transportu. Jak wiadomo miasto to od dawna ma problem z dużym zanieczyszczeniem powietrza. Europejska Agencja Środowiska okrzyknęła Kraków na trzecim miejscu w Europie jako miasto najbardziej zanieczyszczone. Stolica małopolski ma przede wszystkim duży problem ze smogiem, który objawia się w postaci pyłu zawieszonego PM2,5 jak i PM10, którego wartości od lat są znacznie przekroczone. Strefa czystego transportu będzie obowiązywać przede wszystkim na Krakowskim Kazimierzu, która pokrywa się z wcześniej wprowadzoną strefą ograniczonego transportu.
reklama
reklama
Źródło: ZDMK
Miejsca, które obejmuje zakaz wjazdu samochodów z silnikiem spalinowym oznaczone będą znakami D-54 oraz D-55. Warto jest się z nimi zapoznać i je zapamiętać, ponieważ nie zastosowanie się do nich skutkować będzie mandat w wysokości 500zł.
Znaki D-54 i D-55