Kategorie

Używane: Kia Optima I (2010 - 2015) – opinie użytkowników

Kuba Brzeziński
Kia Optima Fot. KIA
Kia Optima Fot. KIA
Choć Kia Optima pierwszej generacji nie osiągnęła spektakularnego sukcesu rynkowego, nie oznacza, że nie jest godna uwagi na rynku wtórnym. Jak sprawują się używane limuzyny z Korei?
Reklama

Kia Optima zadebiutowała na rynku w roku 2010. Mimo iż na Starym Kontynencie była to pierwsza odsłona modelu, na świecie auto było znane już dwie generacje wcześniej. To oczywiście nie oznacza, że Kia nie oferowała w Europie sedana segmentu D. Oferowała, jednak pod nazwą Magnetis. Optima wniosła do gamy Kii dużo stylistycznej świeżości. To pierwsza limuzyna z Korei, która ma prawdziwie europejski look.

Optima jest nowoczesna, a do tego nie brakuje jej sportowych akcentów. Co więcej, bryła jest proporcjonalna, a w roku 2013 na mocy liftingu została uzupełniona najnowszym krzykiem motoryzacyjnej mody - czyli światłami do jazdy dziennej LED. Bardzo ważnym elementem stylizacji był tzw. nos tygrysa. Nie do końca udany znak rozpoznawczy współczesnych aut Kii, na szczęście w tym przypadku nie jest aż tak dominujący, jak chociażby w nowym Sportage. Nadwozie Optimy jest na tyle udane, że z francuskimi i niemieckimi projektami może stanąć do rynkowej walki bez żadnych kompleksów.

Zobacz też: Test Kia Optima Kombi 1.7 CRDi 7DCT GT Line

Kia Optima Fot. KIA

Używane: Kia Optima I (2010 - 2015) - kokpit otacza kierowcę

Reklama

Koreańskiemu sedanowi ciężko cokolwiek zarzucić pod względem ilości przestrzeni wewnątrz. W kabinie Optimy spokojnie zmieszczą się cztery dorosłe osoby, a dodatkowo zabiorą na pokład aż 505 litrów bagaży. Pojemność kufra maleje do 381 litrów, ale tylko i wyłącznie w jednym przypadku - gdy kierowca ma do czynienia z wersją hybrydową. Wnętrze Kii być może jest nieco zbyt czarne, ale prezentuje bardzo przyzwoity poziom stylistyczny. Ciekawie zaprojektowany jest też kokpit. Ten otacza kierowcę, co zdecydowanie poprawia ergonomię.

Wnętrze Kii Optimy pierwszej generacji ma dwie wady. Po pierwsze osoba siedząca za kierownicą może się poczuć osaczona przez ogromną ilość małych przycisków. Po drugie nieco kulawa jest jakość. Spasowanie plastików pozostawiają sporo do życzenia. W efekcie elementy konsoli centralnej trzeszczą podczas jazdy po nierównościach. Poza tym użytkownicy koreańskiego sedana skarżą się na podsufitkę. Ta podczas eksploatacji może się uwolnić spod osłon słupków.

Kia Optima - deska rozdzielcza

Zobacz też: Test Kia Sportage 1.6 T- GDI 7DCT AWD GT Line

Paleta silnikowa Optimy nie była mocno rozbudowana. Składały się na nią trzy silniki. Najpopularniejszy był diesel o pojemności 1,7 litra i dysponujący stadem 136 koni mechanicznych. Moc jednostki wysokoprężnej nie poraża. Dużo bardziej optymistycznie brzmi moment obrotowy oszacowany przez Kię na 320 Nm. Sedan przyspiesza do 100 km/h w 10,3 sekundy. Spalanie w cyklu miejskim wynosi 6,1 litra oleju napędowego.

Silnik 1,7 CRDi jest stosunkowo udany. To jednak nie oznacza, że jest całkowicie pozbawiony wad. Najpoważniejsza dotyczy możliwego uszkodzenia uszczelki pod głowicą. Awaria nie dotyczy wszystkich aut, ale jeżeli już przydarza się, to zazwyczaj przy przebiegu przekraczającym 60 tysięcy kilometrów. Przed koszmarnie drogą naprawą właściciela Optimy na szczęście uchronić może 7-letnia gwarancja. Poza tym użytkownicy aut skarżą się na niską trwałość sprzęgła oraz problemy z nierówną pracą silnika i brakiem mocy - charakterystyczne objawy daje zatkane sitko umieszczone w zbiorniku paliwa.

Kia Optima Fot. Kia

Alternatywę dla diesla stanowił 2-litrowy silnik benzynowy. Jednostka z blokiem wykonanym z aluminium korzysta z wtrysku wielopunktowego i pod względem konstrukcyjnym jest stosunkowo prosta. Maksymalna moc wynosi 165 koni mechanicznych, podczas gdy moment obrotowy może osiągnąć 196 Nm. Wolnossąca Optima przyspiesza do pierwszej setki w 9,5 sekundy oraz spala w mieście 9,3 litra benzyny. 2-litrowa jednostka jest bardzo udana. Tak właściwie nie ma charakterystycznych usterek.

Zobacz też: Nowa Kia Optima Sportswagon 2016 – wrażenia z jazdy

Używane: Kia Optima I (2010 - 2015) - jest i hybryda!

Koreańczycy podczas konstruowania Optimy chcieli być maksymalnie nowatorscy. Właśnie dlatego wprowadzili do sprzedaży model hybrydowy. Pod maską auta współpracuje 2-litrowy, 150-konny silnik benzynowy i 40-konny agregat elektryczny. Łączna moc układu to 190 koni mechanicznych. Auto osiąga pierwszą setkę w 9,2 sekundy. Kia deklaruje, że za sprawą agregatu elektrycznego pracującego do 40 km/h, spalanie w cyklu miejskim powinno oscylować w okolicy 5,7 litra benzyny. O trwałości Optimy hybrydowej ciężko powiedzieć coś konkretnego. Aut jest zbyt mało na rynku, aby mogły one stanowić miarodajną próbę.

Zobacz też: Nowa Kia Optima 2016 Plug-In Hybrid

Kia jest pełnoprawną limuzyną segmentu D. A to oznacza w miarę zaawansowane technicznie zawieszenie. Zestawienie kolumn McPhersona na przedniej osi i wielowahaczy na tylnej gwarantuje wysoki poziom trakcji. Nieco gorzej jest z komfortem. Zawieszenie dosyć sztywno resoruje nierówności, jednocześnie karoseria może wychylać się podczas szybkiej jazdy w zakręcie. Jak na razie właściciele używanych Optim nie skarżą się na trwałość zawieszenia. A to oznacza, że przebieg 150 tysięcy kilometrów wyznaczony gwarancją, powinien być pokonany bez żadnej ingerencji mechanika.

Dalsza część opisu używanej Kii Optimy na następnej stronie


Podstawowym zmartwieniem serwisowym dla właścicieli Kii jest układ elektryczny. W Optimie może zawiesić się radio, nawigacja satelitarna, ewentualnie tempomat. Czasami winne jest wariujące oprogramowanie, a czasami zaśniedziałe styki. Poza tym na listę wad auta należy wpisać miękki lakier podatny na powstawanie zarysowań oraz problemy z ustawieniem przedniej osi. Zdarza się, że sedany samoistnie skręcają. W takich przypadkach serwisy ponownie kalibrują układ kierowniczy i ustawiają zbieżność kół.

Kia z całą pewnością nie stanie się serwisowym koszmarem. Nawet z biegiem lat nie powinna psuć się na każdym kroku. Ma jednak pewne wady, które na szczęście nie są ani zasadnicze, ani drogie w usunięciu. Poza tym niewątpliwym plusem Optimy są tanie części zamienne dostępne praktycznie w każdym sklepie motoryzacyjnym oraz 7-letnia gwarancja obwarowana limitem 150 tysięcy kilometrów.

Kia Optima - tył

Moto.wieszjak.pl

Kia Optima pierwszej generacji nie jest najbardziej popularnym modelem na polskim rynku wtórnym. W porównaniu z Insignią, Passatem czy Mondeo koreańskich sedanów jest zaledwie garstka. To ma jednak pewne zalety. Chociażby takie, że aż 85 procent pojazdów używanych pochodzi z polskich salonów. A to mocno ułatwia sprawdzenie historii serwisowej. Dodatkowo Kie są często dobrze wyposażone. Większość aut posiada automatyczną klimatyzację, radio z systemem Bluetooth czy podgrzewane fotele przednie i lusterka. Ceny Optimy z drugiej ręki startują od 47 tysięcy złotych. Za wersję hybrydową trzeba zapłacić minimum 54 tysiące złotych.

Zobacz też: Nowa Kia Optima GT 2016 - 2.0 T-GDi/245 KM

Używane: Kia Optima I (2010 - 2015) - podsumowanie

Kia Optima pierwszej generacji nigdy nie osiągnęła sukcesu w Europie. Czemu? Otóż auto tak naprawdę nigdy nie miało genu zdobywcy. Oczywiście nie psuje się zbyt często, jest przestronne i zazwyczaj dobrze wyposażone. Niestety niedociągnięcia jakościowe i dziwnie zestrojone zawieszenie nie zostały wybaczone przez wymagających klientów z segmentu D. Oczywiście to nie oznacza, że Optimy z drugiej ręki nie należy kupować. Używana Kia z pewnością znajdzie swojego konesera.

Kia Optima Fot. Kia

Używane: Kia Optima I (2010 - 2015) - ceny części zamiennych:

  • filtr oleju - od 24 zł
  • filtr powietrza - od 52 zł
  • filtr paliwa - od 85 zł
  • filtr kabinowy - od 55 zł
  • łańcuch rozrządu - od 261 zł
  • tarcza hamulcowa przód - 137 zł
  • tarcza hamulcowa tył - od 115 zł
  • klocki hamulcowe (komplet na oś) - od 91 zł
  • łącznik stabilizatora - od 58 zł
  • końcówka drążka kierowniczego - od 57 zł
  • amortyzator - od 280 zł
  • sprzęgło komplet - od 829 zł
  • koło dwumasowe - od 930 zł

Używane: Kia Optima I (2010 - 2015) - dane techniczne:

Silnik

Moc

Przyspieszenie do 100 km/h

Prędkość maksymalna

Spalanie w cyklu miejskim/mieszanym w l/100 km

2,0 MPI

165 KM

9,5 s

210 km/h

9,3/7,0

1,7 CRDi

136 KM

10,3 s

202 km/h

6,1/5,1

2,0 Hybrid

190 KM

9,2 s

185 km/h

5,7/5,3

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po nasze publikacje
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT +  VAT w e-commerce
KOMPLET: VAT zmiany od 1 lipca 2021 + JPK_VAT + VAT w e-commerce
Tylko teraz
99,00 zł
119,70
Przejdź do sklepu
Kia Optima
Kia
Kia Optima
Kia
Kia Optima
Kia
Kia Optima Fot. Kia
Kia Optima Fot. Kia
Kia Optima Fot. Kia
Kia Optima - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - deska rozdzielcza
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tylna kanapa
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - fotele
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - tył
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - przód
Moto.wieszjak.pl
Kia Optima - bagażnik
Moto.wieszjak.pl
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moto
    1 sty 2000
    31 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Test: Peugeot 508 SW PSE, czyli francuskie AMG w akcji

    Test: Peugeot 508 PSE, czyli napęd na cztery koła, 360 koni mechanicznych i hybryda plug-in. W skrócie francuskie AMG spisało się na medal.

    Ile lat wstecz sprawdza UFG?

    Ile lat wstecz sprawdza UFG? Czyli za ile lat kierowca może otrzymać karę za brak ubezpieczenia OC? Postanowiliśmy to sprawdzić.

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego?

    Jak uniknąć regresu ubezpieczeniowego? Jest kilka zasad, o których kierowca powinien pamiętać podczas zdarzenia drogowego. Dziś je przypomnimy.

    Bezpieczny zakup samochodu używanego: co oznacza?

    Bezpieczny zakup samochodu używanego nie zawsze jest łatwy. Szczególnie że sprzedający ukrywają informacje, a kupujący mają ograniczone zaufanie.

    Wyższe grzywny za wykroczenia drogowe

    Podwyższenie maksymalnej wysokości grzywny za wykroczenia drogowe do 30 tys. zł zakłada projekt nowelizacji Prawa o ruchu drogowym, przyjęty przez rząd.

    Najpopularniejsze rodzaje napędów [NOWE DANE]

    Stowarzyszenie ACEA opublikowało najświeższe dane na temat najpopularniejszych rodzajów napędów. Jakie samochody wybierają kierowcy w Polsce?

    Emisja CO2: samochody coraz bardziej eko! Hybrydy szczególnie

    Emisja CO2: samochody w zeszłym roku wyemitowały aż o 12 proc. mniej dwutlenku węgla. I co ciekawe, metodą do osiągnięcia celu okazały się hybrydy.

    Nowy DS 4 jest już w Polsce. Ile kosztuje francuska awangarda?

    Nowy DS 4 został oficjalnie pokazany w Polsce. Na razie nad Wisłę dotarły wyłącznie wersje pokazowe. Już dziś poznaliśmy jednak cennik auta.

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń

    Likwidacja szkody z polis upadłych zakładów ubezpieczeń: Kto wypłaca pieniądze? Na czym polega? O czym pamiętać? O tym wszystkim opowiemy dziś.

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC?

    Czy UFG zawsze wykryje brak OC? Odpowiedź brzmi... tak. Nie zawsze jednak od razu zorientuje się, że samochód nie miał obowiązkowej polisy.

    Brak OC: regres oznacza dla kierowcy... problemy!

    Brak OC: regres sprawi, że sprawca może zapłacić za szkodę... z własnej kieszeni. Kiedy i na jakiej zasadzie działa regres?

    Nowy Opel Astra 2021. Wyrazisty design i hybrydy

    Nowy Opel Astra 2021 odsłonił swoją twarz. Niemiecki kompakt otrzymał cyfrowy kokpit, paletę jednostek hybrydowych i nowe reflektory pikselowe.

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku

    Najczęściej kradzione samochody w 2020 roku w Polsce? Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar przeanalizował dane z CEPiK.

    Nowy Opel Mokka [TEST]: ależ jak on patrzy...

    Nowy Opel Mokka przywitał nas efektownym połączeniem kolorów na nadwoziu i... smutnym spojrzeniem. Nie ma jednak powodów do smutku!

    Zmiany w karach dla kierowców 2021. Co szykuje rząd?

    Zmiany w karach dla kierowców 2021 to szeroki blok zmian w systemie karania prowadzących przedstawiony przez rząd. Co zakłada projekt zmian?

    Wysokość składki OC, punkty karne. Nowy pomysł rządu

    Wysokość składki OC i punkty karne, czyli rząd ma pomysł na kolejny bat na kierowców. Popełniasz dużo wykroczeń, zapłacisz wyższe ubezpieczenie.

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021

    Nowe kary dla pijanych kierowców 2021, czyli pomysł rządu na ograniczenie ilości nietrzeźwych prowadzących na polskich drogach.

    Punkty karne kasowane po 2 latach. Nowy pomysł rządu

    Punkty karne kasowane po 2 latach i więcej punktów karnych w czasie jednej kontroli drogowej. To zmiany dla kierowców, które proponuje rząd.

    Mandaty do 5 tys. zł, czyli rząd ma nowy system kar dla kierowców

    Mandaty do 5 tys. zł - ale też tylko za przekroczenie prędkości. Cięższe przewinienia mogą się skończyć karą sięgającą 30 tys. zł. Oto propozycje zmian.

    Nissan Qashqai 2021: pierwsza jazda japońskim crossoverem

    Nissan Qashqai 2021, czyli mieliśmy okazję po raz pierwszy spotkać się z japońskim crossoverem. I spotkanie to odbyło się na polskim gruncie!

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową

    Przejście dla pieszych przez ścieżkę rowerową - jak powinien zachować się pieszy? Jakie zasady go obowiązują? Sprawdziliśmy to.

    Pieszy idący po drodze dla rowerów. Może?

    Pieszy idący po drodze dla rowerów - w jakich przypadkach taki scenariusz jest możliwy? Prawo stawia kilka warunków. Zaraz o nich opowiemy.

    Kara za brak ciągłości OC. Ile wynosi?

    Kara za brak ciągłości OC, czyli co się stanie gdy kierowca zapomni o przedłużeniu obowiązkowej polisy na samochód? Czeka go kara od UFG.

    Regres ubezpieczeniowy OC, czyli pijany kierowca a wypadek

    Regres ubezpieczeniowy OC sprawia, że pijany kierowca musi zwrócić pieniądze wypłacone przez ubezpieczyciela po wypadku. Co warto o nim wiedzieć?

    Peugeot 208 [Test]: wersja GT, 130-konny benzyniak i automat

    Peugeot 208 wreszcie zawitał przed naszą redakcją. Na to auto czekaliśmy naprawdę długo. Chyba było jednak warto - i to pomimo.... czerwonego lakieru.